رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آذر ۱۳۸۹
علی‌اکبر صالحی:

«استاکس‌نت با ديوار بسته روبه‌رو شد»

علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران گفت ويروس هسته‌ای استاکس‌نت با ديوار بسته و بن‌بست روبه‌رو شد و آرزو و اهدافی که دشمنان دنبال می‌کردند، محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، رييس سازمان انرژی اتمی امروز در دانشگاه اميرکبير در مورد حمله ويروس استاکس‌نت به تجهيزات هسته‌ای اين کشور سخن گفت.


علی‌اکبر صالحی گفت: «دشمنان پس از گذشت يک سال و نيم از ورود اين ويروس اخيرأ متوجه شدند که به اهداف‌شان نرسيدند و ويروس با ديوار بسته مواجه شده است. بنابراين با غضب و عصبانيت اين مسئله را افشا کردند.»

صالحی افزود: «اگر کسانی که معتقدند اين ويروس از ديوار آتش عبور کرده است ديگر نبايد جای نگرانی برای آن‌ها وجود داشته باشد و پرونده هسته‌ای ايران را بايد بسته تلقی کنند.»

صالحی: اگر کسانی که معتقدند اين ويروس از ديوار آتش عبور کرده است ديگر پرونده هسته‌ای ايران را بايد بسته تلقی کنند

انتشار ويروس استاکس‌نت در سيستم صنعتی ايران در تيرماه گذشته اعلام گرديد که طی آن گفته می‌شد امکان آسيب‌رسانی به تجهيزات هسته‌ای ايران می‌رود.

روز سوم مهرماه گذشته محمود ليايی، دبير شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنايع و معادن ايران گفت نزديک به ۳۰ هزار آی‌پی در کشور به ويروس رايانه‌ای استاکس‌نت آلوده‌ شده‌اند. وی گفته بود: «هدف‌گيری اين ويروس در راستای جنگ الکترونيکی عليه ايران است و اين ويروس، اطلاعات مربوط به خطوط توليد را به خارج از کشور منتقل می‌کند.»

پس از آن، حيدر مصلحی وزير اطلاعات ايران از دستگيری تعدادی «جاسوس هسته‌ای» و از مقابله دستگاه امنيتی ايران با «طراحی کرم‌های الکترونيکی برای تخريب فعاليت‌های هسته ای ايران» خبر داد.

وی سپس گفت اين جاسوسان به انتشار ويروس استاکس‌نت ربطی نداشتند.

رضا تقی پور، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۸ مهرماه از شناسايی عاملان انتشار استاکس‌نت در ايران خبر داد.

وی بعضی از عاملان انتشار اين کرم را «کارشناسان خارجی که در مراکز صنعتی تردد داشته‌اند» و برخی ديگر را «افراد ناآگاه» دانست که از طريق حافظه‌های قابل حمل (فلش مموری) آن را به کشور منتقل کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی در سخنان امروز خود همچنين از توليد نمونه اصلی سوخت رآکتور تهران با غنای ۲۰ درصد خبر داد و گفت: «نمونه مجازی اين سوخت پيش از اين توليد شده است و تا شهريورماه نمونه اصلی سوخت با غنای ۲۰ درصد توليد خواهد شد.»

موضوع غنی‌سازی اورانيوم با خلوص بالا از مواردی است که کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای با ايران نسبت به آن حساس‌اند.

اين کشورهای غنی‌سازی بالا اورانيوم توسط ايران را گام مهمی در راستای توليد سلاح هسته‌ای می‌دانند.

جمهوری اسلامی در بهمن‌ماه گذشته اعلام کرد که به پالايش اورانيوم تا خلوص ۲۰ درصد اقدام کرده‌است.

Share/Save/Bookmark