رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آذر ۱۳۸۹
رئيس قوه قضائيه:

«احضار ۳۰ نفر در رابطه با کوی دانشگاه»

آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران در مورد بررسی پرونده واقعه کوی دانشگاه گفت: «در اين پرونده نيروهای امنيتی هيچ‌گونه کمکی به دستگاه قضائی نکردند.»

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آيت‌الله لاريجانی که در دانشگاه تهران سخن می‌گفت افزود قوه قضائيه تنها بر اساس اطلاعاتی که از دستگاه‌های ديگر رسيد بر روی اين پرونده کار کرد.


رئيس قوه قضائيه گفت: «در رابطه با پرونده کوی دانشگاه نزديک به ۳۰ نفر احضار شده‌اند.»

لاريجانی بدون آن‌که اشاره‌ای به مشخصات اين افراد بکند گفت کيفرخواست اين عده صادر شده است اما از دانشجويان خواست که از قوه قضائيه نخواهند تا در اين زمينه عجله کند.

آيت‌الله لاريجانی گفت قوه قضائيه تنها بر اساس اطلاعاتی که از دستگاه‌های ديگر رسيد بر روی اين پرونده کار کرد

وی تنها به اين گفته بسنده کرد که: «اميدوارم پرونده کوی دانشگاه به خوبی به پايان برسد.»

حمله به کوی دانشگاه تهران چند روز پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری ايران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ رخ داد.

در جريان حمله نيروهای لباس‌شخصی و پليس به اين کوی، تاکنون برخی منابع از کشته‌شدن دو نفر و برخی ديگر از به‌قتل رسيدن پنج نفر خبر داده‌اند.

در اين حمله شمار زيادی از دانشجويان مجروح و بسياری نيز بازداشت و مورد آزار و اذيت قرار گرفتند.

آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ در دانشگاه تهران، با اشاره به حمله به کوی دانشگاه، دانشجويان مورد حمله قرار گرفته را «نه آن شلوغ‌کن‌ها» که «دانشجوهای مومن و حزب‌اللهی» خوانده بود.

در اسفندماه ۱۳۸۸، فيلمی از وقايع نيمه شب کوی دانشگاه نيز منتشر شد. اما پس از آن نيز علی‌رغم اظهارات و قول‌های مقامات مسئول جمهوری اسلامی ايران اين واقعه پی‌گيری نشد.

در تابستان گذشته، آيت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود از «کندی روند پی‌گيری پرونده کوی دانشگاه» سخن گفت و دليل آن را «نبود انگيزه لازم در برخی دستگاه‌ها» دانست و قول پی‌گيری آن را داد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «روند اين پی‌گيری کند بوده و آن‌چنان که بايد پيش نرفته است اما اين مسئله فراموش نشده و انشاءالله به پيش خواهد رفت.»

يک روز پس از آن‌که رهبر جمهوری اسلامی از کند بودن روند رسيدگی به پرونده کوی دانشگاه انتقاد کرد، حجت‌الاسلام غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور گفت: «رسيدگی به اين پرونده اخيرأ روند قابل قبولی به خود گرفته است.»

محسنی اژه‌ای ادامه داد: «اين پرونده ابتدا در دادسرای نظامی تهران پی‌گيری می‌شد که سرعت قابل قبولی نداشت ولی پس از تعيين هيئت سه نفره از سوی رئيس قوه قضائيه رسيدگی به اين پرونده به سرعت قابل انتظار دست يافته است.»

محسنی اژه‌ای ماه گذشته نيز اعلام کرد پليس مقصران حوادث کوی دانشگاه را شناسايی کرده است.

وی افزود: «تعدادی از اين افراد بازداشت شده و پرونده آنان به دادگاه رفته است که پس از قطعی شدن حکم آنان اعلام می‌شود.»

اکنون پس از گذشت يک سال و نيم از اين واقعه، دستگاه قضايی ايران با وجود اعلام چند باره پی‌گيری و رسيدگی به اين پرونده هنوز نتيجه فعاليت‌های خود را به‌طور مشخص اعلام نکرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ای کاش حسادت حرفه ای باعث نمی شد که نام تلویزیون بی بی سی فارسی را نیاورید. اولین بار فیلم حمله را این رسانه پخش کرد. شما یا بی خبرید یا حسود یا هر دو

-- علی ایرانی ، Nov 22, 2010 در ساعت 04:20 PM