رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آذر ۱۳۸۹

لاريجانی: سخنان کدخدائی نظر جنتی بود

سخنان عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان در مورد مسائل کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس، با واکنش نمايندگان مجلس ايران مواجه شد. علی لاريجانی، رئيس ‌مجلس گفت: آن‌چه که وی گفته نظر جنتی است.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، در جلسه امروز مجلس ايران، علی لاريجانی نسبت به اظهارات عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان در باره کارگروه کارشناسی دولت، مجلس و شورای نگهبان که به‌منظور حل اختلافات دولت و مجلس تشکيل شده است، واکنش نشان داد.


علی لاريجانی گفت: «آن‌چه در رسانه‌ها از سوی کدخدايی اعلام شده مورد تأييد مجلس نيست و نظر دوستان که در اين کارگروه حضور داشتند به‌طور رسمی اعلام شده است.»

وی افزود: «مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان نظر خود آقای جنتی است و مجلس نظراتش را مکتوب ارائه داده است و آن‌چه که کدخدايی مصاحبه کرده نظر جنتی است.»

احمد توکلی: بيشتر دعاوی مجلسی‌ها در اين جلسات تأييد شد و به ندرت پيش می‌آمد که انتقاداتی به طرز‌کار مجلس وارد شود

اظهارات لاريجانی پس از نشست خبری عباسعلی کدخدايی در روز شنبه گذشته صورت می‌گيرد که در آن کدخدايی به‌عنوان سخنگوی کارگروه حل اختلاف، نتايج و پيشنهادات اين کارگروه را بيان کرد و تلويحأ اعلام نمود که اعضای آن ديدگاه دولت را پذيرفته‌اند.

پس از اين نشست خبری، روز گذشته نظر کارگروه منتخب رئيس مجلس توسط علی لاريجانی در ۲۰ صفحه برای آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ارسال شد و در آن تأکيد گرديد آن‌چه در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان بازتاب يافت، نظر کارگروه نيست.

کارگروه مشترک شورای نگهبان، مجلس و دولت برای حل اختلافات، چند ماه پيش و پس از نامه محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران تشکيل شد. در اين نامه رئيس دولت خواستار افزايش اختيارات خود شده بود.

ابراهيم عزيزی، محمدرضا ميرتاج‌الدينی، فاطمه بداغی و غلامحسين الهام، نمايندگان دولت؛ محمدحسن ابوترابی‌فرد، محمد دهقان، محمدرضا باهنر و احمد توکلی، نمايندگان مجلس؛ احمد جنتی، عباسعلی کدخدايی و محمدرضا عليزاده، نمايندگان شورای نگهبان؛ و همچنين حسين مهرپور، گودرز افتخارجهرمی و جلال مدنی از حقوقدانان، در اين کارگروه عضويت دارند.

پس از سخنان امروز علی لاريجانی در مجلس، احمد توکلی عضو اين کارگروه نيز صحبت کرد. وی گفت: «در اين جلسات تمام اصولی که مربوط به ارتباط مجلس و دولت است مورد بحث قرار گرفت و بيشتر دعاوی مجلسی‌ها در اين جلسات تأييد شد و به ندرت پيش می‌آمد که انتقاداتی به طرز‌کار مجلس وارد شود.»

وی با بيان اين‌که «چند انتقاد هم بود که ما پذيرفتيم» توضيح داد که مبنای کار اين کارگروه بر رأی‌گيری يا جمع‌بندی نبود.

توکلی گفت: «بنا بود که نظرات دو طرف عنوان شود و اعضای شورای نگهبان اگر به نظری رسيدند آن را به جلسات شورای نگهبان ببرند و اگر شورای نگهبان بعد از بررسی ملاحظه کرد اصلی از قانون اساسی ابهامی دارد که موجب اختلاف می‌شود و نيازمند تفسير است، آن تفسير را ارائه کند تا رفع اختلاف شود.»


وی افزود آن‌چه سخنگوی شورای نگهبان به‌عنوان جمع‌بندی نظرات کارگروه بيان کرده است تنها نظرات احمد جنتی بود که وی در نامه‌ خود آن را به کارگروه نسبت نداده بود.

دولت و مجلس ايران در روزهای پس از روی کار آمدن دولت دهم روابط پرتنشی بر سر اصرار دولت به عدم اجرای برخی مصوبات مجلس، داشته‌اند.

اين اختلافات به اندازه‌ای بود که آيت‌الله خامنه‌ای در تابستان گذشته خواهان رسيدگی و حل اين اختلافات توسط شورای نگهبان شد.

Share/Save/Bookmark