رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۹

گشایش همایش جهانی فلسفه در تهران

همایش جهانی روز فلسفه در تهران که یونسکو پیش‌تر اعلام کرده بود از آن پشتیبانی نمی‌کند، با سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران گشایش یافت.

یونسکو (نهاد علمی- فرهنگی سازمان ملل متحد) ١٨ آبان جاری اعلام کرد که در برگزاری همایش فلسفه در تهران مشارکت ندارد، زیرا به این نتیجه رسیده که «شرایط تشکیل چنین اجتماعی در ایران هنوز فراهم نشده است.»


یونسکو دلایل مشخص خود را برای عقب‌نشینی از همکاری در برگزاری کنگره فلسفه در ایران اعلام نکرده است. در گزارشی از خبرگزاری کانادا (سی پی) از پاریس در این مورد آمده است که علت اصلی پا پس‌کشیدن یونسکو، فشارهایی است که بر علوم انسانی در ایران اعمال می‌شود.

دولت ایران در نظر دارد در مورد محتوای آموزشی ۱۲ رشته دانشگاهی تجدید نظر کند، چون آنها را با اسلام سازگار نمی‌داند. یکی از این رشته‌ها فلسفه است.

نهاد علمی- فرهنگی سازمان ملل متحد دو سال پیش پذیرفت که ایران میزبان برگزاری کنگره‌ جهانی فلسفه در ایران باشد. کنگره جهانی فلسفه هر سال در روز جهانی فلسفه، که سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر است، در یکی از کشورها برگزار می‌شود. سال گذشته ترکیه میزبان کنگره جهانی روز فلسفه بود.

پس از اعلام یونسکو برای کنار کشیدن از کنگره فلسفه در تهران، دبیرخانه كنگره بین‌المللی روز جهانی فلسفه، تصمیم نهاد علمی - فرهنگی سازمان ملل را «مغایر» با اصول و اهداف این سازمان اعلام کرد.

آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران نیز در واکنش به تصمیم یونسکو گفت: «یونسکو با سیاسی کردن مباحث، حیثیت علمی و فرهنگی‌ خود را زیر سوال می‌برد.»

همایش جهانی روز فلسفه که از امروز آغاز شده تا سه شنبه دوم آذر ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدی‌نژاد امروز در مراسم گشایش همایش فلسفه که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت:‌« مهم‌ترین موضوع آفرینش انسان است و مهم‌ترین موضوع انسان، نیل به سعادت ابدی و اوج كمال انسانی است... انسان به میزان شناخت از خالق و انسان و جهان و هم‌چنین باور آن بزرگ می‌شود و كمال می‌یابد. انسان از هر پدیده‌ای كه او را می‌شناسد، بزرگ‌تر است.»

احمدی‌نژاد افزود: «نیاز به استدلال ندارد كه سایر مخلوقات در مرحله پایین‌تری از انسان قرار دارند و اگر كسی خدا و انسان را بشناسد به طور طبیعی بر سایر موجودات اشراف پیدا می‌كند. پس مهم‌ترین مساله انسان، شناخت خود و شناخت خالق است.»

غلامعلی حداد عادل و غلامرضا اعوانی از دیگر سخنرانان مراسم گشایش همایش جهانی فلسفه در تهران بوده‌اند.

همایش جهانی روز فلسفه که از امروز آغاز شده تا سه شنبه دوم آذر ادامه دارد. بنا بر اعلام تارنمای رسمی همایش جهانی فلسفه «یوسف اباذری، شهین اعوانی، حسن بلخاری، رضا دواری اردکانی، قاسم کاکایی، سیدمصطفی محقق داماد، علی‌اصغر محمدخانی، کریم مجتهدی، محمدرضا مجیدی و ضیا موحد» از جمله سخنرانان نشست‌های تخصصی این همایش هستند.

Share/Save/Bookmark