رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«روابط سرد»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «روابط ایران و روسیه» در مورد روابط «سرد» ایران و روسیه در سال‌های اخیر و بررسی تأثیر داشتن یا نداشتن آن بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «برخى بحث زیگزاگى بودن روابط ایران و روسیه را مطرح مى‌کنند که باید در این رابطه گفت حداقل در یکى دو ساله گذشته روند ارتباط میان دو کشور مسیرسردى را طى کرده است. راه‌اندازى نیروگاه بوشهر تا حدى مى‌توانست این مناسبات را بهبود دهد اما بدقولى روسیه در تحویل موشک‌هاى اس ٣٠٠ ضربه دیگرى به مناسبات دو کشور زد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «ظاهراً سیاست مدودف این است که از طریق نزدیک شدن بیش‌تر با آمریکایى‌ها تا حدودى وضعیت اقتصاد نابسامان روسیه را سر و سامان دهد و گرفتن امتیازهاى اقتصادى را به گرفتن امتیازهاى مربوط به ایران ترجیح مى‌دهد. باید در عمل دید آیا این سیاست به نتیجه مى‌رسد یا خیر؟ بسیارى از کشورها به امید وعده‌هاى آمریکا دست از خیلى از سیاست‌هاى خود برداشتند ولى بعد دیدند که کلاه گشادى بر سرشان رفته است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «به نظر مى‌رسد که ایران نیاز دارد تجدیدنظرى اساسى در مناسبات خود با روسیه داشته باشد و فاکتورهاى جدیدى را وارد مناسبات خود کند که تغییراتى حاصل شود. اما آیا این مناسبات میان ایران و روسیه مى‌تواند بر مذاکرات آتى ایران و گروه ١+٥ تأثیر بگذارد؟»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «در حال حاضر موضع روسیه، هر چه باشد تفاوتى براى ایران ندارد، چرا که در فضاى کنونى نمى‌تواند تعدیلى ایجاد کند. در زمان بوش که سیاست‌هاى میلیتاریستى را به شدت دنبال مى‌کرد و یک موضع تند و غیرمنطقى در عرصه بین‌المللى علیه ایران داشت، موضع روسیه در تعدیل مواضع بوش تا حدودى تأثیرگذار بود. اما در شرایط کنونى که خود اوباما به دنبال مذاکره است و به ظاهر تلاش مى‌کند که با ایران وارد مذاکره شود، روسیه بیش‌ تر نقش دنباله‌روى آمریکا را ایفا مى‌کند تا تعدیل کننده سیاست هاى آمریکا. بنابراین به نظر نمى‌رسد که مناسبات ایران و روسیه در شرایط حساس کنونى تأثیر تعیین کننده‌اى بر روند مذاکرات ایران و غرب داشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

جنگل‌های ملی در آتش
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «جنگل تنهای تنهای گلستان» در مورد آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های گلستان است که به گفته محمدباقر صدوق، معاون سازمان محیط زیست ایران، دست‌کم ٢٠٠ هکتار از آن در آتش سوخته است.

در این سرمقاله آمده است: «باور اینكه یک چوب كبریت می‌تواند میلیون‌ها هكتار جنگل را به آتش بكشد، سهل‌تر از پذیرش آن است كه یک بالگرد بتواند آتش ١٤ میلیون هكتار جنگل را خاموش كند.»

این سرمقاله افزوده: «شهریور سال ١٣٨٦ فاطمه واعظ جوادی (رئیس پیشین سازمان محیط زیست ایران) اگر چه حاضر نشد در مراسم رسمی رونمایی گشت هوایی محیط زیست، سوار كابین هواپیمای دونفره "جایروكوپتر" اسپانیایی شده و با آن چرخی در آسمان تهران بزند. آن روز واعظ خبر داد كه مجموع بودجه سازمان متبوعش برای خرید بالگردهای گشت هوایی ٧٠٠ میلیون تومان است و در پایان چهار سال مدیریتش هم بر این سازمان تنها به راه‌اندازی گشت هوایی در پنج استان و خریداری هواپیماهای دو نفره اشاره كرد. اما چندی بعد خبر آمد كه پنج فروند هواپیمای فوق سبک فجر استان‌های گیلان، خراسان رضوی و فارس به دلیل كارشناسی نبودن خریدها به شركت‌های پیمانكار واگذار شد.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «استان گیلان و مازندران با برخورداری از میلیون‌ها هكتار جنگل باستانی به جای مانده از دوران هیركانی فاقد گشت هوایی هستند. البته قائم مقام سازمان مدیریت بحران كشور در مورد اقدامات این سازمان برای جلوگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع، پیش‌تر گفته بود با تخصیص اعتبارات لازم به زودی تمامی جنگل‌های كشور دارای سنسور اطفای حریق می‌شوند. حالا سنسورهای نصب نشده كه هیچ، بیش از ١٠٠ هكتار از جنگل‌های ناب جنگل ملی گلستان در آتش سوخت.»

سرمقاله افزوده است: «در این پنج روز كه آتش‌ گلستان را می‌بلعد، زمین جنگل هم مثل آسمانش حال روز خوشی ندارد. جنگل گلستان كه در میان ١٤ میلیون هكتار جنگل بزرگ‌ترین پارک طبیعی ایران است در مجوع ۵۳ نفر نیرو دارد كه از این تعداد ۳۲ نفر تنها مأمور اجرایی هستند و در هر شیفت حداكثر ۲۰ نیرو از پارک حفاظت می‌كنند. هر نیرو باید از ١٩٦٨ هكتار محافظت كند. مسافتی كه اگر امروز شروع به گز كنند تا پایان عمر به پایان آن نمی‌رسند. برای همین مردم سبزگلستان منتظر ایرپلن‌های دولت نماندند و با گالن‌های آب و بیل به دست، به سمت جنگلی سرازیر شدند كه وقتی یونسكو از ایران خواست همراه با آذربایجان به صورت مشترک پرونده جنگل‌های هیركانی را برای ثبت در یونسكو ارسال كند، معاون سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری آن روز گفت: ما در كشور بدون هیچ چشم‌داشتی از جنگل‌ها و منابع طبیعی خود محافظت ‌می‌كنیم، حال چه ضرورتی دارد كه خود را به یونسكو متعهد كنیم تا جهان از ما متوقع شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «آزادی رهبر مخالفان برمه و پیام‌های آن برای کشورهای مرتجع منطقه»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پیچ و خم‌های مسكن»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «گنجینه حماسه‌های یک ملت»

Share/Save/Bookmark