رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آبان ۱۳۸۹

استقبال بان کی‌مون از دعوت کمیساریای عالی حقوق بشر به ایران

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از دعوت ایران برای سفر کمیساریای عالی حقوق بشر به این کشور استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در دیدار روز جمعه ٢٨ آبان با بان کی مون از خانم ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر برای سفر به ایران در سال ٢٠١١ دعوت کرده است.


با این حال محمد جواد لاریجانی روز چهارشنبه ٢٦ آبان در سازمان ملل گفته بود: «در شرایط طبیعی از آمدن هر گزارشگری به ایران استقبال می‌کنیم اما زمانی که احساس کنیم زیر فشارهای غیر طبیعی سیاسی قرار گرفته‌ایم در برابر آن می‌ایستیم.»

کمیته سوم سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ٢٧ آبان با تصويب پيش‌نويس قطعنامه‌ای عليه نقض حقوق بشر در ايران، جمهوری اسلامی ايران را محکوم کرد.

کميته سوم سازمان ملل که کمیته «اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی» ناميده می‌شود، با ۸۰ رأی مثبت، ۴۴ رأی مخالف، و ۵۷ رأی ممتنع به پيش‌نويس قطعنامه‌ای درباره وضعيت حقوق بشر در ايران، از «نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی» ابراز نگرانی کرد.

مخالفان دولت ایران می‌گویند که حکومت این کشور به آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهد و آن‌ها را «سرکوب» می‌کند

«تشدید سرکوب مدافعان حقوق بشر، استفاده بیش از حد از زور، بازداشت‌های خودسرانه، محاکمات غیرعادلانه، شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار، افزایش شمار اعدام‌ها از جمله اعدام افرادی که به هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند، نابرابری گسترده جنسيتی، خشونت عليه زنان، نقض حقوق اقلیت‌های آذری، عرب، بلوچ و کرد، مسیحی، صوفی، یهودی و اهل تسنن» از جمله مواردی هستند که در اين پيش‌نويس آمده‌اند.

محمدجواد لاریجانی، پيش‌نويس پيشنهادی سازمان ملل در محکوميت نقض حقوق بشر توسط دولت ايران را «کاملاً غير حرفه‌ای» و مجموعه‌ای از «دروغ‌های بسيار شنيع» دانست و آن را يکی از «سياه‌ترين» اسناد سازمان ملل خواند.

لاريجانی گفت مسأله حقوق بشر يک مسئله کاملاً فرهنگی است. وی در نقد مخالفان حکم سنگسار نيز گفت خشونت نيز يک مقوله فرهنگی است.

کميته سوم سازمان ملل همچنين از «محدودیت‌های جدی و سیستماتیک» در مورد آزادی گردهمايی و آزادی سازمان‌های مسالمت‌جو، آزادی انديشه و بیان در رسانه‌ها، آزادی مخالفان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، وکلا و روزنامه‌نگاران در ايران ابراز نگرانی کرده است.

در اين پيش‌نويس نسبت به عدم پاسخگويی دولت ايران نسبت به اعزام نمايندگان ويژه سازمان ملل به ايران به‌منظور بررسی وضعيت حقوق بشر، انتقاد شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پيش‌نويس قطعنامه‌ای را که روز پنج‌شنبه تصويب شد، در ماه دسامبر به‌طور رسمی تأييد خواهد کرد.

مخالفان دولت ایران نیز می‌گویند که حکومت این کشور به آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهد و آن‌ها را «سرکوب» می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ای کاش آقای محمد جواد لاریجانی دبیر حقوق بشر قوه قضائیه که فردی تحصیل کرده حوزه علمیه و دانشگاه برکلی کالیفرنیای امریکا است . در عمر خود یک خدمت بزرگی به نظام جمهوری اسلامی ایران برای ادامه و حفظ بلند مدت حیلت آن و نیز جلوگیری از بیشتر بد نام شدن دین مبین اسلام توسط این نظام در سی سال گذشته بکند و آن خدمت اینست که مسنولین عالی ج ا ایران را قانع کند که فقط یک کار بکنند و آن اینست که اصل 38 قانون اساسی این نظام را اجراء کنند. برای اطلاع خوانندگان محترم این نوشته این اصل مقرر میدارد که : هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یاکسب اطلاع ممنوع است . اجبار شخص به شهادت اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است . عبدالله .

-- عبدالله ، Nov 20, 2010 در ساعت 01:10 PM