رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آبان ۱۳۸۹

اعتراض هند به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره منطقه کشمیر واکنش مقامات هندی را در پی داشت.

به گزارش روزنامه‌های هندی، در پی انتشار پیام سالانه حج از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، وزارت خارجه هند با احضار رضا علایی، کاردار ایران در هند اعتراض خود را به بخش‌هایی از این پیام اعلام کرد.


در بخشی از پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران آمده‌است: «امروز کمک به ملت فلسطین و محاصره شوندگان غزه، همدردی و همراهی با ملت‌های افغانستان و پاکستان و عراق و کشمیر، مجاهدت و مقاومت در برابر تعدّی آمریکا و رژیم صهیونیستی، پاسداری از اتحاد مسلمانان و مبارزه با دستهای آلوده و زبان‌های مزدوری که به این اتحاد ضربه میزنند، و گستردن بیداری و احساس تعهد و مسئولیت در میان جوانان مسلمان در همه اقطار اسلامی، وظائف بزرگی است که متوجه خواصّ امت است.»

مقام‌های هندی اعلام کرده‌اند که سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را «دخالت در تمامیت ارضی و حاکمیت» هند می‌دانند و از این سخنان «عمیقا ناراحت» شده‌اند.

این واکنش در حالی است که روز گذشته، پنج‌شنبه هند به قطعنامه انتقادی سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر در ایران رای ممتنع داد.

مقام‌های هندی اعلام کرده‌اند که سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را «دخالت در تمامیت ارضی و حاکمیت» هند می‌دانند و از این سخنان «عمیقا ناراحت» شده‌اند

کشور هند همواره از مخالفان صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران بود و این اولین باری است که این کشور به صدور قطعنامه علیه ایران رای منفی نمی‌دهد.

روز گذشته کمیته حقوق بشر سازمان ملل با طی قطعنامه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد، این قطعنامه با ۸۰ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع به تصویب رسید.

کشمیر، منطقه مسلمان‌نشین هند است که شصت سال پیش بین دو کشور هند و پاکستان تقسیم شده و همواره محل مناقشه بین این دو کشور بوده‌ است.

شهریور ماه سال جاری، در واکنش به طرح قرآن‌سوزی در آمریکا، این منطقه شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیزی بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Tamame ezharat nabekhradaneh rahbaran islami Iran baaess dardesarhaye faravani barayeh ayandegan Iran khahad bud , chetor mitava nang chandin resuolution saderh ra beh sadegi az daman Iran pak kard , in sooal asasi bayad az rahbareh iran anjam shavad keh dar 31 saaleh akhir che harekati dashtan keh vazzehe iran ro behtar kardeh?

-- بدون نام ، Nov 20, 2010 در ساعت 10:27 AM

آقای خامنه ای برای انحراف افکار عامه اسم کشمیر را به میان کشیدند که مبادا کسی از جنایات وحشتناک پوتین و دوستان دیگرشان در مورد مسلمانان چچنیا لب تر کند.

-- بدون نام ، Nov 20, 2010 در ساعت 10:27 AM