رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ آبان ۱۳۸۹

نگرانی از وضعيت نازنين خسروانی در زندان

اعظم افشاريان، مادر نازنين خسروانی، روزنامه‌نگار زندانی از وضعيت سلامتی فرزندش اظهار نگرانی کرد.

به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اعظم افشاريان گفته است که فاصله تماس‌های دخترش از زندان طولانی شده و وی نگران آن است که اتفاقی برای او افتاده باشد.


خانم افشاريان اعلام کرد که دو روز پيش برای ملاقات فرزندش به زندان اوين رفته است اما مأموران زندان گفته‌اند وی ممنوع‌الملاقات است.

روز گذشته نيز کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به نقل از «يک منبع اگاه» خبر داده بود که نازنين خسروانی ممنوع‌الملاقات است و مأموران از ارائه هرگونه توضيحی در مورد دليل اين موضوع خودداری کرده‌اند.

اعظم افشاريان: «کاش نازنين يک تماس کوتاه می‌گرفت تا حداقل من کمی خاطرم از بابت سلامتی‌اش جمع شود.»

اعظم افشاريان در گفت‌وگو با اين کمپين گفت که فقط می‌خواسته از سلامتی دخترش و اين‌که قرص‌های قلب خود را می‌خورد مطمئن شود به همين خاطر درخواست تماس با بازپرس يا بازجو را مطرح کرده است اما آن‌ها گفته‌اند هيچ خبری نمی توانيم بدهيم.


اعظم افشاريان هفته گذشته برای پيگيری پرونده فرزندش دو بار به دادستانی مراجعه کرده اما هر بار بدون آن‌که به نتيجه‌ای برسد به خانه بازگشته است.

در مراجعه سوم به او گفته شده که پرونده نازنين خسروانی در دادستانی نيست و وی بايد به زندان اوين برود که در اوين نيز به او پاسخی نداده‌اند.


مادر اين روزنامه‌نگار گفت اميدوار بوده که دخترش در عيد قربان تماس تلفنی بگيرد اما اين امر اتفاق نيفتاده است.

اعظم افشاريان با بيان اين‌که «من بين اوين و دادگاه انقلاب روزهايم می‌گذرد» افزود: «کاش نازنين يک تماس کوتاه می‌گرفت تا حداقل من کمی خاطرم از بابت سلامتی‌اش جمع شود.»

نازنین خسروانی پیش‌تر در روزنامه‌های اصلاح‌طلب بهار، دوران امروز، سرمایه، کارگزاران و سرمایه که همگی توقیف شده‌اند، کار می‌کرد و پس از انتخابات از فعاليت‌های مطبوعاتی کنار کشيده بود و به گفته دوستان‌اش هيچ‌گونه فعاليت مطبوعاتی و سياسی نداشت.

وی در روز چهارشنبه ۱۱ آبان در منزل‌اش توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد و تا کنون تنها يک بار با خانواده‌اش تماس تلفنی گرفته است.

دليل دستگيری نازنين خسروانی و اتهامات‌اش هنوز معلوم نيست.

در یک سال گذشته و پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، ده‌ها روزنامه‌نگار در اين کشور بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در زمینه دفاع از آزادی رسانه‌ها است، ششم آبان جاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرکوب بی‌وقفه مطبوعات»، چهره واقعی رژیم تهران است.

اين سازمان چند روز پیش از انتشار این بیانیه، رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٠ را نیز منتشر کرده بود.

بر اساس این گزارش از بین ١٧٨ کشور ارزیابی شده، ایران در زمینه آزادی مطبوعات از رتبه ١٦٠ در سال ٢٠٠٣ به رتبه ١٧٥ در سال ٢٠١٠ سقوط کرده است.

Share/Save/Bookmark