رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آبان ۱۳۸۹

نامه محمد نوری‌زاد به آيت‌الله لاريجانی

محمد نوری‌زاد، نويسنده و روزنامه‌نگار زندانی در اوين در نامه‌ای خطاب به آيت‌الله صاق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران از رفتار «هيولاگون» مأموران وزارت اطلاعات شکايت کرد.

محمد نوری‌زاد در نامه خود به رئيس قوه قضائيه که در تارنمای شخصی وی منتشر شده است، انتقاد آيت‌الله لاريجانی از وضعيت حقوق بشر در کشورهای غربی را با ناديده گرفتن رفتارهای مأموران وزارت اطلاعات ايران «سرپوش گذاشتن بر جنايات جاری در کشور» دانست.


نوری‌زاد از برخوردهای مأموران وزارت اطلاعات با زندانيان و «رفتارهای هيولاگون» آن‌ها شکايت کرده است.

وی خطاب به رئيس قوه قضائيه نوشته است: «در کشور اسلامی ما، اتفاقاتی رخ داده و می‌دهد که حظ بهره‌مندی از آن را نمی‌چشيد، مگر اين‌که در متن آن قرار گيريد.»

«در کشور اسلامی ما، اتفاقاتی رخ داده و می‌دهد که حظ بهره‌مندی از آن را نمی‌چشيد، مگر اين‌که در متن آن قرار گيريد.»

اين کارگردان سينما از «فروبردن سر زندانيان در کاسه مستراح»، «سيلی زدن»، «با کفش به سينه و سر و صورت زندانی کوفتن» و «لجن‌پراکنی‌های جنسی به خانواده زندانی»، مثال زده و آورده است: «عده‌ای از مأموران وزارت اطلاعات، که نقابی از سربازی امام زمان به صورت بسته‌اند، با ما اين کرده‌اند.»

محمد نوری‌زاد در انتهای نامه خود آورده است: «اگر ذره‌ای انصاف در قله‌ بلند آيت‌اللهی خود سراغ داريد، به شکايت من، و به شکايت قربانيان خاموش وزارت اطلاعات، رسيدگی فرماييد.»

این فیلمساز مخالف دولت کنونی ايران روز شنبه ١٥ آبان‌ماه نيز گفته بود: «مأموران وزارت اطلاعات در روزهای بازداشت، هم مرا کتک زده‌اند و هم به ناموس و خانواده‌ام فحش داده‌اند.»

به گفته نوری‌زاد، این رفتار «هیولایی» مأموران وزارت اطلاعات، علیه مصطفی تاج‌زاده، عبدالله مومنی، حمزه کرمی، محمدرضا رجبی و برخی دیگر از زندانیان سیاسی نیز به‌کار گرفته شده است.

مخالفان دولت می‌گویند که در جریان بازجویی برخی از فعالان سیاسی، بازجویان سر آن‌ها را در توالت فرو کرده‌اند. حمزه کرمی از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی و عبدالله مومنی عضو شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران دو زندانی سیاسی در این کشور هستند که در نامه‌هایی جداگانه، به استفاده بازجویان از این «شکنجه» علیه خود اشاره کرده‌اند.

مقامات قوه قضائیه ایران تاکنون پاسخ روشنی درباره گفته‌های این زندانیان سیاسی نداده‌اند.

محمد نوری‌زاد که به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات» به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده از ٢٧ مردادماه گذشته در زندان اوین به سر می‌برد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار برای آقای نوری زاد متاسفم .

-- تقی ، Nov 20, 2010 در ساعت 12:30 PM