رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ آبان ۱۳۸۹

تأييد خبر محکوميت به سنگسار سکينه محمدی

حجت‌الاسلام مالک اژدرشريفی، رئيس دادگستری آذربايجان شرقی در نشست رسانه‌ای خود اعلام کرد که سکينه محمدی آشتيانی به جرم «خيانت به همسر» به سنگسار محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مالک اژدرشريفی در نشست رسانه‌ای خود در تبريز حکم سنگسار سکينه محمدی آشتيانی را تأييد کرد.


رئيس دادگستری آذربايجان شرقی با اعلام اين‌که در مورد سکينه محمدی آشتيانی شايعات مختلف پخش می‌شود افزود: «ولی خبر صحيح در مورد اين فرد اين است که وی به واسطه خيانت به همسر خود به سنگسار محکوم شده است.»

اين اظهارات زمانی بيان می‌شود که مقامات ايران از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، بارها اعلام کرده‌اند که سکينه محمدی آشتيانی به سنگسار محکوم نشده است و پرونده قضايی وی همچنان در دست بررسی است.

اين اظهارات زمانی بيان می‌شود که مقامات ايران از جمله محمود احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده‌اند که سکينه محمدی به سنگسار محکوم نشده است

محمود احمدی‌نژاد، در سفر اخير خود به نيويورک در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا در باره حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی گفت: «این خانم به هیچ‌وجه به سنگسار محکوم نشده‌است، خبری که در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده کاملاً جعلی است و این تأثیر همان چیزی است که متأسفانه دولتمردان آمریکائی به دنبال خبر منفی و غیرواقعی از ایران هستند.»

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه و مشاور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه ايران که برای شرکت در اجلاس حقوق بشر سازمان ملل در نيويورک به‌سر می‌برد، روز گذشته اعلام کرد که در ايران «در طول سال، حتی يک مورد هم حکم سنگسار صادر نمی‌شود.»

رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی در نشست مطبوعاتی خود افزود: «خيانت به همسر در تمام جهان محکوم است و پرونده مراحل قانونی خود را طی می‌کند اگر حکم تأييد شد و دستور اجرا داده شد، اين مجازات اجرا می‌شود و در غير اين صورت مجدداً رسيدگی می‌شود.»

حجت‌الاسلام اژدرشريفی با بيان اين‌که «جرائم سکينه محمدی متعدد و بسيار سنگين است» گفت: «ما به دليل ملاحظات اخلاقی و انسانی قادر به بيان جزئيات جنايات وی نيستيم.»
وی افزود: «اگر فقط يک مورد از جنايت وی در مورد نحوه به قتل رساندن شوهرش بيان شود آن وقت عمق بی‌رحمی و جانی بودن وی برای افکارعمومی آشکار خواهد شد.»

در تیرماه سال جاری، رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کرده بود، بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف شده‌است.

سکينه محمدی آشتيانی به اتهام «زنای محصنه» و نيز مشارکت در قتل همسرش از سال ۱۳۸۴ در زندان به‌سر می‌برد. وی در ابتدا در رابطه با جرم «ارتباط نامشروع» به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود که اين حکم در مورد وی اجرا شد، اما با گشوده شدن پرونده قتل همسرش، پرونده پيشين خانم آشتيانی بار ديگر به جريان افتاد.

در رابطه با حکم سنگسار سکينه محمدی آشتيانی اعتراضات گسترده‌ای در سطح جهان صورت گرفت.

سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی نيز شامگاه يکشنبه ۱۸ مهرماه، به همراه جاويد هوتن ‌کيان، وکيل خانم آشتيانی و دو خبرنگار آلمانی که برای گفت‌وگو با آن‌ها آمده بودند، در تبريز دستگير شده و همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بنده با اعدام مخالفم ولی برایم قابل هضم نیست این خانم چگونه توانسته شوهرش را به قتل برساند. جهانیان چرا هیچ عکس العملی به اعدام فرزاد کمانگر و . بقیه نکردند ولی این خانم را تبدیل به انسانی معصوم و بی گناه کرده اند. واقعأ مجرم است ولی جرمش مرگ یا سنگسار نباید باشد.

-- اشکان ، Nov 18, 2010 در ساعت 01:31 PM

نه آقای اشکان! مجرم بودن یا نبود‌ن‌اش تا زمانی که مفهوم «جرم» و سپس زمینه‌های ارتکاب آن مشخص نیست محرز نمی‌باشد. این را من که نه جرم‌شناس و نه جامعه‌شناس هستم هم تشخیص میدهم. مفهوم «خیانت» در جامعه‌ای که چند و یا دوهمسری را «خیانت» نمی‌داند و نه تنها اجرا می‌کند، بلکه رسما تعلیم هم میدهد - یعنی خیانت مردانه امری نیکوست-، و گذشته این خانم و رنج‌هایش در طول زندگی با آن شوهر اصلا بررسی نمی‌شود؛ حتا زندانی بودن‌اش گناهی است نابخشودنی.
گمان نکنم وجدان بشریت هرگز جمهوری اسلامی و حجت‌الاسلام اژدر شریفی را بخاطر این کشتار سخیف ببخشد.

-- بدون نام ، Nov 18, 2010 در ساعت 01:31 PM

خیانت به همسر؟مگر جمهوری اسلامی خودش خیانت به همسر را قانونی نکرده است؟ وقتی مرد متاٌهلی زنی را صیغه می کند یعنی به همسرش خیانت کرده است .وقتی با کتک و تهدید.از همسرش برای گرفتن زن دیگری رضایت میگیرد .یعنی عفت و شرف و مردانگی را یکجا فدای هوای و هوس کرده است. شما که خودتان مروج تمام این نا پاکی ها هستید. خجالت نمی کشیدکه دم از شرف و عفت میزنیدو حکم سنگسار برای بی عفتی میدهید؟ حالمان دارد از شما بهم میخورد. زندگی ما را لجن زار کرده اید. بوی نفرین می آید. زندگی که از کلهء آخوند بر خاسته باشد که زندگی نیست .اما بدانید پایان شب سیه سفید است.

-- نادره ، Nov 18, 2010 در ساعت 01:31 PM

ضمن تایید نظر اشکان باید بگویم این باصطلاح "جامعه جهانی "نیاز به تبلیغات دارد که به عنوان ابزار استفاده میکند آنزمان مساله برایشان برای فشار به رژیم شاید این قدر مهم نبود ولی امروز خانم آشتیانی را ابزار وچاشنی کرده اند. وگرنه این باصطلاح "جامعه جهانی "که چند کشور قدرتمند هستند نه دلشان برای حقوق بشر سوخته است ونه برای خانم آشتیانی و تنها ابزار است برای نیات جنگ طلبانه اشان مانند عراق و افغانستان. اما سنگسار امری است وحشیانه که باید بر علیه آن مبارزه کرد واین ممکن نیست مگر با سرنگونی این رژیم و برپایی عدالت اجتماعی و آزادی که البته این راهم کشورهای عضو "جامعه جهانی "تحمل نخواهند کرد زیرا یک دولت دمکراتیک و مردمی که در جهت منافع مردم و نه اهداف کلنیالیستی آنها باشد را تحمل بیشتر از این حکومت اسلامی که در واقع در جهت منافع آنها عمل میکند تحمل نخواهند کرد. این حکومت در جهت منافع آنهاست زیر ا با لولو کردن آنها :اسرائیل از زیر ضرب کشورهای عربی خارج شده است و از طرف دیگر میلیاردها دلار سلاح به کشورهای عربی بفروش برسانند و رژیم هم با فضا سازی جنگی به میدا ن آ مده است تا از این وسیله سود ببرد. بهرروی آشتیانی متاسفانه تنها وسیله است که اکنون در جهت اهداف سیاسی نظامی بکار گرفته میشود.

-- مسعود ، Nov 19, 2010 در ساعت 01:31 PM