رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ آبان ۱۳۸۹

شهلا جاهد «١٠ آذر» اعدام می‌شود

حکم اعدام شهلا جاهد، زنی که هشت سال پیش به اتهام قتل بازداشت شده بود از سوی آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه برای اجرا تأیید شده است.

به گزارش روزنامه «وطن امروز» چاپ تهران، این زن قرار است که ١٠ آذر ٨٩ (اول دسامبر ٢٠١٠) در زندان اوین به دار آویخته شود.


شهلا جاهد

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز ٢٤ آبان جاری در یک نشست خبری در تهران اعلام کرد که «اگر موانع قانونی مثل گذشت شاکی رخ ندهد، اين حکم در آينده‌ای نه چندان دور اجرا خواهد شد و برای اجرای حکم نيز تعيين وقت شده است.» اما دادستان تهران اشاره نکرد که چه روزی برای اعدام شهلا جاهد تأیید شده است.

شهلا جاهد متهم به قتل لاله سحرخيزان، همسر ۳۲ ساله ناصر محمدخانی، بازيکن سابق تيم ملی فوتبال ايران و پرسپوليس در مهرماه سال ۸۱ است. وی به قتل لاله سحرخيزان اعتراف کرد و روانه زندان شد. ناصر محمدخانی و خانواده لاله سحرخيزان تقاضای قصاص کرده‌اند.

هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه معتقد بود که حکم اعدام شهلا جاهد «بر خلاف قوانین شرع و حقوق» است

پليس در هنگام تحقیقات به «ارتباط پنهان» ناصر محمدخانی با یک پرستار به نام شهلا جاهد پی برد و وی را بازداشت کرد. شهلا جاهد ١١ ماه پس از بازداشت، به قتل لاله سحرخیزان اعتراف کرد اما پس از آن در دادگاه اعلام کرد که مرتکب قتل نشده است.

با این حال دادگاه وی را به عنوان «قاتل» به قصاص (اعدام) محکوم کرد.

این حکم در دیوان عالی ایران تأیید شد اما با ارسال نامه از سوی عبدالصمد خرمشاهی، وکیل شهلا جاهد به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه، وی دستور توقف اجرای حکم و بررسی پرونده در شعبه‌ای دیگر را صادر کرد.

در هشت سال گذشته چند بار حکم اعدام در دادگاه‌های مختلف برای شهلا جاهد صادر شد اما هر بار آیت‌الله هاشمی شاهرودی با استفاده از اختیاراتش، اجرای اعدام را متوقف کرد. رئیس وقت قوه قضائیه معتقد بود که حکم اعدام شهلا جاهد «بر خلاف قوانین شرع و حقوق» است.

اما اکنون آیت‌الله لاریجانی اجازه داده تا حکم اعدام شهلا جاهد اجرا شود.

ایران بالاترین آمار اعدام در جهان را پس از چین به خود اختصاص داده ‌است. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۹ بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بنا بر همین گزارش از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال آمار اعدام در ایران افزایش پیدا کرده‌ است. قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف و محاربه از جمله جرائمی هستند که مجازات مرگ را در ایران در پی دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی از نظر شرعی درمقامی بوده است که میتوانست قاضی القضات شرع شود اختلاف نظری وجود نداشته است . درمورد آیت الله لاریجانی اینجانب بعنوان یک حقوقدان قادر به اظهار نظر نیستم چون از سوابق ایشان اطلاعی ندارم ولی به ضرس قاطع از مشکلی بزرگ در سیستم قضائی جمهوری اسلامی ایران اطلاع دارم و آن اینست که اکثر اقرار های مورد استناد این سیستم قضایی با اختیار و بدون اکراه یا اجبار به دست نمیاید وشاید به این دلیل باشد که آیت آلله هاشمی شاهرودی اعتقاد داشته اند که حکم خانم شهلا جاهد برخلاف شرع است . ایکاش تحقیقات و اخذ اقرار از متهمین در این نظام قضایی بصورتی انجام شود که حضور وکیل هنگام بازجویی و تحقیق از نظر قانونی مانند سایر کشورهای پیشرفته الزامی شود و این در واقع مطابق همان قواعد شرعی است که اخذ اقرار نه فقط اگر با اجبار یا اکراه اخذ شود باطل است بلکه اگر با تلقین اخذ شود فاقد اعتبار است . در نتیجه اگر این اصلاح عملی در سیستم قضایی ج ا ایران صورت گیرد آنگاه فرمایش رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای که چند ماه قبل اعلام کردند که هر کس اقرار کند اقرار او بر علیه خودش معتبر است .صحیح خواهد بود . عبدالله

-- عبدالله ، Nov 18, 2010 در ساعت 01:17 PM