رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۹

نامه خانواده ابراهيم يزدی به مسلمانان جهان

خانواده ابراهيم يزدی، دبيرکل نهضت آزادی ايران، طی نامه‌ای خطاب به مسلمانان جهان، خواستار تلاش برای آزادی اين فعال سياسی شدند.

به گزارش تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، خانواده ابراهيم يزدی از مسلمانان جهان خواستند تا «صدای اعتراض» آنان شوند.


آن‌ها همچنين از مردم مسلمان خواسته‌اند که نامه‌ای کوتاه خطاب به سران جمهوری اسلامی ايران نوشته و با ارائه نظر خود، آزادی دبيرکل نهضت آزادی را درخواست کنند.

خانواده يزدی در نامه خود آورده‌اند که دکتر ابراهيم يزدی ٧٩ ساله، «مسن‌ترين زندانی زندان بدنام اوين» است و سومين باری است که در يک سال اخير زندانی می‌شود.

در پی چهل روز بی‌خبری از ابراهيم يزدی، خانواده اين فعال ملی – مذهبی سرانجام وی را در روز پنج‌شنبه ٢۰ آبان‌ماه ملاقات کردند

خانواده ابراهيم يزدی نوشته‌اند که به گفته مقامات ايران بازداشت اخير وی به دليل عبادت مذهبی و «خواندن نماز» بوده است.

آن‌ها آورده‌اند: «دستگيری دکتر ابراهيم يزدی هيچ دليلی به جز گفتن و نوشتن حقيقت نداشت. اکنون نيز سردمداران حکومت ايران تلاش می کنند که يک نماز ساده را جرم بينگارند و عبادت را جنايت.»

خانواده يزدی با بيان اين‌که «نقض حقوق بشر و کرامت انسانی به بدنامی دين می انجامد» افزوده‌اند که دکتر يزدی همواره به باورهای دينی عمل کرده است و حکومت ايران به‌منظور منحل ساختن نهضت آزادی ايران وی را تحت فشار قرار داده‌اند.

در پی چهل روز بی‌خبری از ابراهيم يزدی، خانواده اين فعال ملی – مذهبی سرانجام موفق شدند وی را روز پنج‌شنبه ٢۰ آبان‌ماه ٨٩ در زندان اوين ملاقات کنند.

ابراهيم يزدی نهم مهرماه امسال در جريان برگزاری نماز جمعی از فعالان ملی- مذهبی در اصفهان، به همراه چند تن از اعضای نهضت آزادی ايران بازداشت گرديد. اعضای بازداشت‌شده پس از هفته‌ها آزاد شدند، اما ابراهيم يزدی با وجود بيماری، به زندان اوين منتقل شد.

دبيرکل نهضت آزادی پس از وقايع روز عاشورای سال گذشته نيز به زندان افتاد و بازجويان با وجود کهولت سن و بيماريش به او اجازه درمان و بستری شدن در بيمارستان را ندادند.

ابراهيم يزدی هم‌اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوين به‌سر می‌برد.

Share/Save/Bookmark