رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۹
گزارشگران بدون مرز:

«روزنامه‌نگاران آلمانی از حق خود استفاده کرده‌اند»

سازمان گزارشگران بدون مرز طی بيانيه‌ای از مقامات ايران خواست تا بدون قيد و شرط دو روزنامه‌نگار بازداشت شده آلمانی را آزاد کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، نهاد بين‌المللی مدافع روزنامه‌نگاران و مطبوعات جهان، در بيانيه خود با اشاره به اظهارات مقامات قضايی استان آذربايجان شرقی مبنی بر «جاسوس بودن» اين دو روزنامه‌نگار آورده است که چنين اتهامی «نقض قوانين بين‌المللی و آئين دادرسی ايران» است.


ژان فرانسوا ژوليارد، دبير اول اين سازمان گفت که دو روزنامه‌نگار آلمانی تنها از «حقوق بينادين خود برای آزادی اطلاع‌رسانی» استفاده کرده‌اند و اطلاع‌رسانی «جاسوسی» به‌شمار نمی‌رود.

آقای ژوليار افزوده است: «آن‌ها وظيفه خود را در کشوری انجام داده‌اند که دولت آن اجازه پوشش خبری آزادنه‌ هيچ رويدادی را نمی‌دهد و به شکل جدی مانع ورود روزنامه‌نگاران خارجی به کشور می‌شود.»

«آن‌ها وظيفه خود را در کشوری انجام داده‌اند که دولت آن اجازه پوشش خبری آزادنه‌ هيچ رويدادی را نمی‌دهد و به شکل جدی مانع ورود روزنامه‌نگاران خارجی به کشور می‌شود»

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنين «اعترافات» تلويزيونی اين دو روزنامه‌نگار در تلويزيون ايران را اقدامی در چارچوب «تبليغات دولتی» دانسته و متذکر شده است که تاکنون هيچ‌گونه خبری از برگزاری دادگاه اين روزنامه‌نگاران منتشر نشده زمان و چگونگی تهيه اين مصاحبه ويدئويی نيز مشخص نيست.

دو روز پيش، حجت‌الاسلام مالک اژدر شريفی، رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی گفت:‌ «جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی که با هدف جو‌سازی و جاسوسی در ايران حاضر شده بودند محرز و ثابت شده است.»

وی افزود: «اين دو تبعه آلمانی به ادعای توريست بودن به ايران آمده‌اند ولی عملکرد اين دو توريست در ايران و تبريز و خبردهی و جريان‌سازی در تبريز نشان می‌دهد که اين افراد برای جاسوسی آمده‌اند.»

همزمان با اين اظهارات، شامگاه دوشنبه ۲۴ آبان تلويزيون دولتی ايران در برنامه ۲۰/۳۰ "اعترافات" سکينه محمدی آشتيانی، زن ايرانی محکوم به سنگسار، پسرش سجاد قادرزاده، وکيل مدافع وی هوتن کيان و دو شهروند آلمانی بازداشت شده در ايران را پخش کرد.

در اين برنامه هر پنج نفر به «اشتباهات» خود «اعتراف» کردند.

دو خبرنگار آلمانی شامگاه يکشنبه ۱۸ مهرماه، هنگامی که برای گفت‌وگو با سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، و هوتن ‌کيان، وکيل خانم آشتيانی به دفتر هوتن ‌کيان رفته بودند٬ در دفتر کار اين وکيل دستگير شدند.

پس از اين بازداشت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و گيدو وستروله، وزير امور خارجه اين کشور نسبت به اين موضوع اعتراض کرده و خواهان آزادی دو شهروند آلمانی شدند.

روز ۲۶ مهرماه نيز نمايندگان پارلمان آلمان در تهران با علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران ملاقات کرده و در مورد آزادی دو شهروند آلمانی با وی گفت‌وگو کردند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئيس مجلس ايران در اين ديدار قول داد که برای آزادی دو شهروند آلمانی تلاش کند.

وزارت خارجه آلمان در بيانيه‌ای اعلام کرد که يکی از اعضای سفارت آلمان در تهران روز گذشته برای دومين بار در ماه جاری فرصتی برای ديدار کنسولی با دو روزنامه‌نگار آلمانی دريافت کرد.

وزارت خارجه آلمان بار ديگر خواهان آزادی اين دو شهروند خود شد و اعلام کرد که موضوع را پيگيری خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark