رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آبان ۱۳۸۹

شصتمین زادروز محمد شمس لنگرودی

۲۶ آبان ماه مصادف است با شصتمین زادروز محمد شمس لنگرودی، شاعر معاصر ایران و پژوهشگر تاریخ شعر معاصر در ایران.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به مناسبت شصتمین زادروز محمد شمس لنگرودی، فیلم مستندی درباره‌ی زندگی او، ساخته‌ی محمد حسین محجلین که از مستندسازان ایران است آماده‌ نمایش می‌شود.
محمد حسین محجلین قصد دارد در این فیلم با نگاهی تصویری به اشعار محمد شمس لنگرودی بپردازد و از این طریق ما را با زندگی و شخصیت این شاعر و پژوهشگر ایرانی آشنا کند.


شمس لنگرودی

محمد حسین محجلین درباره مستند شمس لنگرودی به خبرگزاری ایسنا گفت: «این فیلم معرفی‌كننده است و با نقد ادبی تفاوت دارد. مثلاً اگر با افرادی مانند حافظ موسوی و شهاب مقربین كه خود شاعرند، صحبت می‌شود، به این خاطر است كه دوستان شمس هستند و صحبت با آن‌ها در راستای شناخت شخصیت شمس است.»
این فیلم تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

شمس لنگرودی در گفت و گو با رادیو زمانه گفته است: شرایط خوب استعداد خلق نمی‌کند اما شرایط بد استعداد را از بین می‌برد

داریوش معمار، از شاعران معاصر ایران و دبیر جایزه ادبی نیما درباره شمس لنگرودی می‌گوید: «شمس ما در میان جمع شاعران عصر خود، جزء آن چند یگانه‌ای است كه تقدیر او یكسره تقدیر شعر در زمانه‌ ماست. مرام‌اش نه به دلیل اینكه صرفاً شاعری نوآور، متعهد، تجربه‌گرا و صاحب‌سبك بوده، بلكه به دلیل تصویر بی‌پایان شعری فراتر از تمام اینها كه در طبیعت حضورش گسترده شده، جانی زیبا و ارزشمند است.»

این مقاله فردا، ۲۶ آبان ماه ، هم‌زمان با شصتمین زادروز شاعر در بخش ادبی زمانه منتشر می‌شود.

«تاریخ تحلیلی شعر نو» از مهم‌ترین آثار پژوهشی محمد شمس لنگرودی در تاریخ شعر معاصر فارسی و در این قلمرو یک کتاب مرجع به‌شمار می‌آید.

۲۲ مرثیه در تیر ماه نام مجموعه شعری از محمد شمس لنگرودی است که در همراهی با نهضت سبز ایران سروده و در وبگاه‌اش منتشر کرده است.

محمد شمس لنگرودی در سال‌های دهه‌ ۵۰ با انتشار «رفتار تشنگی» به جمع شاعران ایران پیوست و به‌زودی به‌عنوان یک چهره شعری با زبانی مستقل شناخته شد. او از اعضای کانون نویسندگان ایران و از کوشندگان آزادی بیان است. در سال ۱۳۶۰ جنگ «بیداران» را همراه با نسیم خاکسار، رضا علامه‌زاده، بتول عزیزپور، فریدون فریاد و امیرحسن چهل‌تن منتشر کرد. یک سال بعد او را به جرم عقاید سیاسی‌اش بازداشت کردند و مدتی در زندان اوین زندانی بود.


از شمس لنگرودی رمان «رژه بر خاک پوک» نیز منتشر شده است.

علاوه بر این از او بیش از ۱۳ دفتر شعر نیز منتشر شده است. از ویژگی‌های اشعار شمس لنگرودی زبان ساده، اما شاعرانه و گویا و تصویرهای شعری است که تازگی دارد.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه
گفت و گوی رادیو زمانه با شمس لنگرودی

نظرهای خوانندگان

توجه بیش از حد به یک شاعر ممکن است به ضرر خود آن شاعر باشد واز غنا وخلوت شاعرانه اش کم کند وشاعران دیگر راهم در سایه قرار دهد.امیدوارم به شاعران دیگر هم توجه شود .ما شاعران خوب یا بسیار خوب دیگر هم داریم.نگذاریم حسادت وعقده ای در آنها ایجاد شود

-- بدون نام ، Nov 16, 2010 در ساعت 07:22 PM

به نظر من هر شاعري جايگاه خودش را دارد و ارتباطي هم ندارد كه توجه به يك شاعر عقده اي براي ديگران شود. خصوصاً اينكه شاعران دوست داران جهانند نه آدم هاي عقده اي و بدبختي كه تمام وجودشان درگير حسادت ها باشد باعث خوشحالي است كه به شاعري در اين دنياي وانفسا توجه شود حالا اين شاعر هر كدام از جمع شاعران ما كه باشد باشد.

-- يك نفر ، Nov 17, 2010 در ساعت 07:22 PM

پس از تبریک و تهنیت ِ زادروز تولد این شاعر گرامی جای آن دارد که این چنین نیز هم بگویم که شمس لنگرودی از معدود ادیبانی است که با پشتکاری تحسین بر انگیز در عرصۀ ادبیات معاصر ما فرهنگی را به اهل نظر ارائه کرد که جای خالی آن همیشه احساس می شود و خواهد شد. جامعیت نقد در موضوع واحد. تبحر شاعرانۀ شمس لنگرودی با منطق نقادانۀ او توانست شاعرانی آگاه تر به ابزار فن را از راه دور چنان تعلیم دهد که بدون تعارف و اغراق خدمتی نیست که از هر که بر آید.
عشق وشور و شعور و شهامت و در نهایت همۀ این چهار رکن را با اقیانوس هاکلمه و دریاها جمله و رودها کتاب ساختن وعرضه کردن از او چهره یی بدیل وممتاز ساخته است و افتخار دستهای نه فقیرانۀ شاعران امروز ایرانی که در محاق و محال همچنان زندگی ها می آفرینند برغم سیاه چالی این سالها. چرا که شمس لنگرودی ها را در کنار دارندهمچنان.
( وحالیا--- که باز---کلمات آبی مانده است)
امید که شادیش هماره بی شبیخون باد.

مهدی رودسری

-- بدون نام ، Nov 17, 2010 در ساعت 07:22 PM

اقای لنگرودی عزیز دوست بی نام اول حرف بدی نزده است کمی کمتر خودت را خرج کن. در ضمن گول ستایشگران راهم نخور.با ارادت

-- امید ، Nov 17, 2010 در ساعت 07:22 PM