رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آبان ۱۳۸۹

دیدار خانواده زندانیان با اصلاح‌طلبان مجلس

برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، روز گذشته با اعضای فراکسیون خط امام مجلس ایران که نمایندگان اصلاح‌طلب عضو آن هستند، دیدار کرده‌اند.

داریوش قنبری، نماینده مجلس و سخنگوی این فراکسیون پس از این دیدار به تارنمای پارلمان‌نیوز گفته است که «ابتدایی‌ترین حقوق زندانیان در ایران رعایت نمی‌شود.»


به گفته قنبری، بر زندانیان «فشارهای روانی زیادی» وارد می‌شود و حتی به بسیاری از آن ها اجازه مداوای پزشکی نیز داده نمی‌شود.

وی از قوه قضائیه ایران خواسته تا با زندانیان «بر اساس قانون» رفتار شود و اگر جرمی مرتکب نشده‌اند، «سریع» آزاد شوند.

پس از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری ایران در خرداد سال ١٣٨٨، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از کاندیداهای مخالفان به نتیجه انتخابات که در آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد پیروز معرفی شد، اعتراض و اعلام کردند که احمدی‌نژاد با «آرای مهندسی شده» و با «دخالت نظامیان»، رئیس‌جمهور شده است.

قوه قضائیه تاکنون به درخواست و اعتراض‌های زندانیان و خانواده‌های آنان پاسخی نداده است

حکومت ایران اما این گفته مخالفان را رد می‌کند و آن را «فتنه» می‌خواند.

با شکل‌گیری اعتراض به نتیجه انتخابات، یک روز پس از برگزاری برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، موج بازداشت‌ها با دستگیری روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی در ایران آغاز شد.

در جریان موج بازداشت‌ها، به گفته مقامات نیروی انتظامی بیش از چهار هزار نفر از شهروندان معترض نیز دستگیر شدند.

از سال گذشته تاکنون، خانواده‌های زندانیان سیاسی بارها نسبت به «بی‌خبری از وضعیت زندانیان، بدرفتاری با آن‌ها، بلاتکلیفی در زندان و وخامت حال جسمی برخی از آن‌ها» اعتراض کرده‌اند.

١٥ زندانی سیاسی زندان اوین نیز مردادماه ١٣٨٩ در اعتراض به «شرایط نامناسب زندان و رفتار توهین‌آمیز مأموران» ١٦ روز دست به اعتصاب غذا زدند.

«رعايت کامل حقوق زندانيان در آيين‌نامه‌ سازمان زندان‌ها، برخورد با زندان‌بانان قانون‌شکن، افزايش فضای سرانه، زمان تلفن، امکانات بهداشتی و درمانی برای هر زندانی و اجرای فوری و کامل قوانين و موارد مصوب مرتبط با زندانيان» از جمله خواسته اعتصاب‌کنندگان بود.

برخی دیگر از زندانیان سیاسی مانند عبدالله مومنی و حمزه کرمی با انتشار نامه‌هایی سرگشاده اعلام کردند که در هنگام بازجویی مورد «شکنجه» قرار گرفته‌اند و سرشان را درون «توالت» کرده‌اند.

همسر عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی نیز چندین بار با انتشار نامه از وضعیت «وخیم» جسمی وی در زندان رجایی شهر خبر داده و خواهان انتقال او به بیرون از زندان برای مداوا شده است.

با این حال قوه قضائیه تاکنون به درخواست و اعتراض‌های زندانیان و خانواده‌های آنان پاسخی نداده است.

Share/Save/Bookmark