رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آبان ۱۳۸۹

نیجریه، کشف تسلیحات ایران را به شورای امنیت گزارش کرد

وزیر خارجه نیجریه گفته که کشورش، کشف محموله تسلیحات ایران را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کرده است.

اودین آجوموگوبیا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «پس از بررسی‌های اولیه، نماینده دائم نیجریه در سازمان ملل بر اساس تعهدات در برابر قطعنامه ١٩٢٩، موضوع کشف و توقیف محموله تسلیحات ایران را به شورای امنیت گزارش کرده است.»


بر اساس قطعنامه ١٩٢٩ که خرداد ١٣٨٨ علیه برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، مبادله تسلیحاتی بین ایران و دیگر کشورها تحریم شده است.

نیجریه در حالی از ارسال گزارش کشف محموله تسلیحات به شورای امنیت سازمان ملل خبر داده که روز گذشته منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که «سوءتفاهم» بین ایران و نیجریه بر سر این تسلیحات بر طرف شده است.

به گفته مقام‌های نیجریه‌ای، این محموله‌ها دارای برچسب‌های مواد ساختمانی بوده‌اند

متکی گفته بود که این محموله که سلاح‌های عادی بوده‌اند از سوی یک شرکت خصوصی ایرانی به نیجریه ارسال شده‌اند. وی درباره مقصد و هدف ارسال این محموله تسلیحات توضیحی نداد.

سه شنبه چهارم آبان ماه جاری اعلام شد که مأموران نیجریه پس از بازرسی از یک کشتی، ١٣ کانتینر حاوی تسلیحات را در شهر لاگوس کشف کرده‌اند.

به گفته مقام‌های نیجریه‌ای، این محموله‌ها دارای برچسب‌های مواد ساختمانی بوده و متعلق به یک تاجر ایرانی است.

هشتم آبان نیز شرکت «سی‌ام‌آ -سی‌جی‌ام» که یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی است، اعلام کرد که این محموله در بندرعباس (جنوب ایران) بارگیری شده و نام صاحب آن در فهرست افرادی که مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته‌اند، نیست. با این حال هویت وی فاش نشده است.

به گفته این شرکت، صاحب این محموله، خواهان انتقال این بار به کشور گامبیا بوده است.

همچنین به گفته مقامات نیجریه هم‌اکنون درباره این تسلیحات از دو ایرانی، تحقیقات ادامه دارد. این دو نفر به سفارت ایران در نیجریه پناه برده‌اند.

در همین حال روز گذشته فدراسیون فوتبال نیجریه با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که تیم ملی فوتبال این کشور برای بازی چهارشنبه این هفته نمی‌تواند به ایران سفر کند. تیم‌های ایران و نیجریه قرار بود روز چهارشنبه ۲۶ آبان در تهران با هم بازی کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ايول

-- بدون نام ، Nov 16, 2010 در ساعت 05:32 PM

فرستادن مهمات جنگی به یک کشور یعنی حمله نظامی به یک کشور و این کشفیات برای کشور صادر کننده گران تمام خواهد شد و حالا جمهوری اسلامی چه جوابی خواهد داشت با این همه مهماتی که ارسال کرده

-- reza ، Nov 16, 2010 در ساعت 05:32 PM

رژيم اسلامی در راستای سياست جهانگشائی تخيلی خود، پس از تسخير حيات خلوت امريکا در مملک امريکای لاتين و فتح چين و شبه قاره هند در اسيا، حالا در صدد تسخير قاره افريقا برآمده تا سرانجام با تسلط بر استراليا و نيوزيلند انشآلله بر قله مديريت جهان صعود کند

-- بدون نام ، Nov 16, 2010 در ساعت 05:32 PM