رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آبان ۱۳۸۹
رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی:

«جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز است»

رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی اعلام کرد که جرم «جاسوسی» دو تبعه آلمانی که در تبريز دستگير شدند محرز است. اين در حالی است که تلويزيون ايران «اعترافات» اين دو نفر، سکينه محمدی آشتيانی و فرزند و وکيل وی را به نمايش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مالک اژدر شريفی، رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی گفت:‌ «جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی که با هدف جو‌سازی و جاسوسی در ايران حاضر شده بودند محرز و ثابت شده است.»


حجت‌الاسلام مالک اژدر شريفی

وی افزود: «اين دو تبعه آلمانی به ادعای توريست بودن به ايران آمده‌اند ولی عملکرد اين دو توريست در ايران و تبريز و خبردهی و جريان‌سازی در تبريز نشان می‌دهد که اين افراد برای جاسوسی آمده‌اند.»

حجت‌الاسلام مالک اژدر شريفی گفت دستگيری اين دو آلمانی با اطلاع‌دهی «افراد ساده و عادی» صورت گرفته است.

رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی: عملکرد اين دو توريست در ايران و تبريز و خبردهی و جريان‌سازی در تبريز نشان می‌دهد که اين افراد برای جاسوسی آمده‌اند

رئيس کل دادگستری آذربايجان شرقی افزود: «مدرک جرم جاسوسی آنان در دست بوده و هدف آنان التهاب‌آفرينی بر عليه جمهوری اسلامی ايران است.»

همزمان با اين اظهارات، شامگاه دوشنبه ۲۴ آبان تلويزيون دولتی ايران در برنامه ۲۰/۳۰ "اعترافات" سکينه محمدی آشتيانی، زن ايرانی محکوم به سنگسار، پسرش سجاد قادرزاده، وکيل مدافع وی هوتن کيان و دو شهروند آلمانی بازداشت شده در ايران را پخش کرد.

در اين برنامه هر پنج نفر به «اشتباهات» خود «اعتراف» کردند. آن‌ها مينا احدی، از مخالفان حکومت ايران و مسئول اصلی کميته بين‌المللی عليه اعدام و کميته بين‌المللی عليه سنگسار را که ساکن آلمان است، به‌عنوان شخصی معرفی کردند که دو شهروند آلمانی و وکيل مدافع سکينه محمدی را «اغفال» کرده است.

امروز نيز رامين مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در نشست خبری خود گفت رسيدگی به پرونده دو تبعه آلمانی در قوه قضائيه ادامه دارد و پس از به نتيجه رسيدن اين روند، درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دو خبرنگار آلمانی شامگاه يکشنبه ۱۸ مهرماه، هنگامی که برای گفت‌وگو با سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، و هوتن ‌کيان، وکيل خانم آشتيانی به دفتر هوتن ‌کيان رفته بودند٬ در دفتر کار اين وکيل دستگير شدند.

يکی از اين دو شهروند آلمانی عکاس و ديگری روزنامه‌نگار مطبوعات آلمان هستند.

پس از اين بازداشت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و گيدو وستروله، وزير امور خارجه اين کشور نسبت به اين موضوع اعتراض کرده و خواهان آزادی دو شهروند آلمانی شدند.

روز ۲۶ مهرماه نيز نمايندگان پارلمان آلمان در تهران با علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران ملاقات کرده و در مورد آزادی دو شهروند آلمانی با وی گفت‌وگو کردند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئيس مجلس ايران در اين ديدار قول داد که برای آزادی دو شهروند آلمانی تلاش کند.

پيش از اين غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه ايران و دادستان کل اين کشور گفته بود افراد دستگيرشده «به هيچ وجه خبرنگار نيستند و يا حداقل کارت خبرنگاری ندارند. آن‌ها در واقع به عنوان توريست به ايران آمده‌اند.»

وی با بيان اين‌که «دو تبعه آلمانی با جريان‌های معاند خارج از کشور ارتباط داشته‌اند» افزود: «آن‌ها با رواديد توريستی در تبريز حضور يافته بودند، بدون مدرک، از نام خبرنگار سوء استفاده و با خانواده سکينه آشتيانی ارتباط بر قرار کرده بودند.»

محسنی اژه‌ای اعلام کرد که دو تبعه آلمانی بازداشت شده در اين شهر «به جرم خود اعتراف کرده‌اند.»

Share/Save/Bookmark