رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آبان ۱۳۸۹

مانور نظامی ايران و آزمايش موشک‌های جديد

از نخستين دقايق بامداد امروز مانور سراسری پدافند هوايی ايران با عنوان «مدافعان آسمان ولايت ـ سه» آغاز شد. در اين مانور سامانه‌های جديد پدافندی از جمله موشک‌های با برد بلند، آزمايش می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، امير سرتيپ دوم حميد ارژنگی، سخنگوی اين مانور نظامی گفت نيروهای پدافندی ارتش، سپاه، نيروی انتظامی و بسيج در اين مانور شرکت فعال دارند.


ارژنگی ويژگی اين مانور نظامی را سراسری بودن آن در سطح ايران و استفاده از سامانه‌های جديد و يا بهينه‌سازی شده‌ در داخل دانست و اعلام کرد که کليه نيروهای پدافندی در اين مانور شرکت دارند.

به گفته سرتيپ ارژنگی سيستم‌های موشکی ارتفاع پست، ارتفاع متوسط و ارتفاع بلند در اين مانور حضور دارند.

نيروهای پدافندی ارتش، سپاه، نيروی انتظامی و بسيج در اين مانور شرکت فعال دارند

وی گفت: «سامانه‌های دفاع هوايی، سامانه‌های موشکی برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند، سامانه‌های راداری ساخت داخل و سامانه‌های ديده‌بانی از جمله سامانه‌های مورد استفاده هستند.»

از سوی ديگر سرهنگ فرامرز روح‌افزا، مدير طرح و آمادگی رزمی قرارگاه پدافند هوايی خاتم الانبياء، به خبرگزاری مهر گفت يکی از طرح‌های اين مانور، طرح عملياتی مقابله با موشک‌های کروز است.

وی افزود ايران در حال حرکت به سوی دستيابی به سيستم‌های رزمی هوشمند است تا بتواند انسان را از مدار خارج کند.

دو روز پيش امير سرتيپ خلبان احمد ميقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء از اجرای مراحل طراحی و ساخت سامانه‌های دفاعی با برد بلند در ايران خبر داد.

ميقانی گفت در ايران ساخت سامانه‌های برد بلند در حال اجرای مراحل پايانی است.

وی با بيان اين‌که اين سامانه همان اس۳۰۰ نيست افزود: «ما مشخصات بهترين سامانه‌های برد بلند را در دنيا بررسی کرده‌ايم و پس از انجام مراحل طراحی، در بحث ساخت نيز به نقاط خوبی رسيده‌ايم و در آينده نزديک اخبار مربوط به آن را اعلام خواهيم کرد.»

سرتيپ ميقانی افزود: «ما سامانه‌های مختلف برد متوسط خود نظير سام ۶ و سامانه‌ هاک را کاملأ ارتقا داده‌ايم به‌طوری که امروز سامانه هاک ما به صورت فول‌ديجيتال است و برد رادار کشف و تعقيب آن نيز اضافه شده است.»

احمد ميقانی اعلام کرد که آزمايش گرم اين سامانه در مانور «مدافعان آسمان ولايت - سه» انجام خواهد شد.

وی همچنين درباره قابليت سامانه‌های پدافندی ايران برای ‌شناسايی و انهدام سامانه‌های موشکی کروز که خارج از رادار قرار می‌گيرند، گفت: «ما برای کشف موشک‌های کروز دشمن يک شبکه ضد کروز گسترده را در سطح کشور طراحی کرده‌ايم و يکی از اهداف خاص ما در رزمايش مدافعان آسمان ولايت - سه، آزمايش اين شبکه است.

Share/Save/Bookmark