رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ آبان ۱۳۸۹

ستوده با آغاز محاکمه‌اش به اعتصاب پایان داد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری که بیش از دو ماه است که در زندان به سر می‌برد به اعتصاب غذایش پایان داده و هم‌زمان در دادگاهی در تهران محاکمه شده است.

به گزارش تارنمای کمیته گزارشگران حقوق بشر، ستوده امروز در شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر» محاکمه شده است.


مهناز پراکند، مینا جعفری، عبدالفتاح سلطانی و نسیم غنوی که وکالت ستوده را بر عهده دارند، روند دادگاه را «خوب و مثبت» توصیف کرده‌اند. به گفته وکلای پرونده نسرین ستوده، به دلیل «اشکالات شکلی پرونده» که از سوی آن‌ها در دادگاه مطرح شده، قاضی با برگزاری دادگاه در تاریخ سوم آذرماه آینده موافقت کرده است.

بر اساس گزارش تارنمای گزارشگران حقوق بشر، امروز همچنین از حضور رضا خندان همسر نسرین ستوده در دادگاه جلوگیری شده اما در دقایق پایانی برگزاری دادگاه وی موفق به دیدار با همسرش شده است.

نسرين ستوده که عمدتاً وکالت پرونده‌های حقوق بشری را در ایران بر عهده دارد، ۱۳ شهريور ٨٩ پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوين زندانی است.

ستوده به «اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر» متهم شده است

نسرین ستوده که در مدت بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود، جمعه ٣٠ مهر ٨٩ پس از ٢٧ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد اما رضا خندان همسر ستوده ٢٠ آبان جاری پس از ملاقات با وی، اعلام کرد که همسرش دوباره دست به اعتصاب غذا زده است. به گفته رضا خندان، «نسرين که قبل از زندان ۵۷ کيلو بيشتر وزن نداشت در اين مدت زندان حدود ۱۳ کيلو لاغر شده بود و ديگر چهره‌اش قابل تشخيص برايم نبود.»

در روز دهم مهرماه گذشته، شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل به همراه سازمان عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر، کميسيون بين‌المللی قضات، فدراسيون بين‌المللی حقوق بشر، ليگ ايرانی دفاع ازحقوق بشر، اتحاديه بين‌المللی وکلا، سازمان جهانی عليه شکنجه و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نسبت به ادامه بازداشت بدون اتهام و يا محاکمه نسرين ستوده در ايران اعتراض کرده بودند. آن‌ها خواستار آزادی سريع و بی‌قيد و شرط نسرين ستوده شدند.

در ماه‌های گذشته چندین وکیل دادگستری در ایران بازداشت یا به دادگاه احضار شده‌اند. در تازه‌ترین اقدام قوه قضائیه علیه وکلا، سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی سه وکیل دادگستری و دو وکیل دیگر که هویت‌شان فاش نشده ٢٢ آبان جاری بازداشت شده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، اتهام وکلای بازداشت شده را «ارتکاب جرائم امنیتی و انجام اعمال خلاف شئون اسلامی در خارج از کشور» اعلام کرده است.

به گفته وی، سه نفر از این وکلا (صباغیان، کیان‌ارثی و کرباسی) هنگام بازگشت از سفر آنتالیای ترکیه بازداشت شده‌اند و دو وکیل دیگر نیز که با سه وکیل بازداشت شده «مرتبط» بوده‌اند، در تهران دستگیر شده‌اند.

در همين حال دو روز پيش آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون وکلا از مصاحبه برخی از وکلای دادگستری با رسانه‌های خارجی انتقاد کرد.

وی گفت‌وگوی وکلا با رسانه‌های خارجی را باعث «وهن جامعه وکالت» دانست و خواهان «حفظ شأن و منزلت» وکالت از سوی وکلا شد.

اخیراً جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به همراه شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، با انتشار بیانیه‌ای مشترک از قوه قضاییه ایران خواسته‌اند تا به «حملات سیستماتیک و هدفمند علیه فعالان حقوق بشر و وکلا» پایان دهد.

«کميته بين‌المللی وکلای مدافع حقوق بشر» نیز با انتشار بيانيه‌ای ضمن «غيرقانونی» دانستن دستگيری جمعی وکلای دادگستری، اين اقدام را محکوم کرد و خواستار آزادی بدون قيد و شرط آن‌ها شد.

اين کميته همچنين از کانون وکلای دادگستری ايران خواست تا به‌عنوان يک نهاد مستقل صنفی نسبت به بازداشت وکلای دادگستری «سکوت» نکرده و به «ابتدايی‌ترين وظايف خود» عمل کند.

Share/Save/Bookmark