رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ آبان ۱۳۸۹

محکومیت کاظمیان به یک سال حبس

مرتضی کاظمیان عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش تارنمای میزان‌خبر، دادگاه با استناد به مقاله‌ها و یادداشت‌های این روزنامه‌نگار و همچنین مصاحبه‌های وی با رسانه‌های خارجی، او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم کرده است.


کاظمیان که عضو شورای فعالان ملی-مذهبی است، دی‌ماه سال ١٣٨٨ بازداشت شد و ٦٣ روز در سلول انفرادی زندان اوین در حبس بود. وی اسفندماه سال گذشته با وثیقه ٥٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

این روزنامه‌نگار سابقه همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلب«خرداد، جامعه، توس، فتح، یاس نو، وقایع اتفاقیه، حیات نو، اقبال، اعتماد ملی، مشارکت، شرق، سرمایه، اعتماد و..» را در کارنامه خود دارد.

در یک سال و نیم گذشته ده‌ها روزنامه‌نگار در ایران بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند. در تازه‌ترین برخورد قوه قضاییه ایران با روزنامه‌نگاران، نازنین خسروانی چهارشنبه ١٢ آبان بازداشت شده است.

در یک سال و نیم گذشته ده‌ها روزنامه‌نگار در ایران بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند

نازنیین خسروانی پیش‌تر در روزنامه‌های اصلاح‌طلب «بهار، دوران امروز، سرمایه، کارگزاران و سرمایه» که همگی توقیف شده‌اند، کار می‌کرده است.

همچنین سوم آبان جاری حکم یک سال حبس تعزیری و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری که پیش‌تر برای ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در تهران صادر شده بود، در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

در یک ماه گذشته علاوه بر بازداشت دوباره محمدرضا مقیسه و نهایی شدن حکم ژیلا بنی‌یعقوب، مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار در تهران نیز از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز، ششم آبان جاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرکوب بی‌وقفه مطبوعات»، چهره واقعی رژیم تهران است.

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه، بازداشت دوباره محمدرضا مقیسه، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و نهایی شدن حکم یک سال حبس و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای ژیلا بنی یعقوب را، تأییدی بر جایگاه ١٧٥ ایران در زمینه آزادی مطبوعات در جهان خواند.

چند روز پیش از انتشار این بیانیه، گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در زمینه دفاع از آزادی رسانه‌ها است، رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٠ را نیز منتشر کرده بود.

بر اساس این گزارش از بین ١٧٨ کشور ارزیابی شده، ایران در زمینه آزادی مطبوعات از رتبه ١٦٠ در سال ٢٠٠٣ به رتبه ١٧٥ در سال ٢٠١٠ سقوط کرده است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه است.

Share/Save/Bookmark