رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۹

دادستان تهران: پنج وکیل دادگستری بازداشت شدند

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران تأیید کرد که پنج وکیل دادگستری در ایران بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران، امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که این پنج وکیل به دستور بازپرس شعبه امنیت دادسرای شهید مقدس بازداشت شده‌اند.


رئیس قوه قضائیه ایران، گفت‌وگوی وکلا با رسانه‌های خارجی را باعث «وهن جامعه وکالت» دانسته است

جعفری دولت‌آبادی اتهام وکلای بازداشت شده را «ارتکاب جرائم امنیتی و انجام اعمال خلاف شئون اسلامی در خارج از کشور» اعلام کرده است.

به گفته وی، سه نفر از این وکلا هنگام بازگشت از سفر آنتالیای ترکیه بازداشت شده‌اند و دو وکیل دیگر نیز که با سه وکیل بازداشت شده «مرتبط» بوده‌اند، در تهران دستگیر شده‌اند.

روز گذشته تارنمای مجذوبان نور خبر داده بود که سارا صباغیان، مریم کیان‌ارثی و مریم کرباسی سه وکیل دادگستری، ساعت چهار صبح شنبه ٢٢ آبان پس از بازگشت از ترکیه در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران اتهام وکلای بازداشت شده را «ارتکاب جرائم امنیتی و انجام اعمال خلاف شئون اسلامی در خارج از کشور» اعلام کرده است

هویت دو وکیل دیگر هنوز اعلام نشده است. سارا صباغیان یکی از وکلای حسین رونقی مالکی، وبلاگ‌نویس زندانی است. مریم کیان‌ارثی نیز وکیل کبری نجار، زن محکوم به سنگسار است.

در همین حال روز گذشته، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران در دیدار با اعضای هیأت مدیره کانون وکلا از مصاحبه برخی از وکلای دادگستری با رسانه‌های خارجی انتقاد کرد.

وی گفت‌وگوی وکلا با رسانه‌های خارجی را باعث «وهن جامعه وکالت» دانست و خواهان «حفظ شأن و منزلت» وکالت از سوی وکلا شد.

اشاره رئیس قوه قضاییه به تعدادی از وکلای دادگستری در ایران است که در خصوص پرونده‌های حقوق بشری با رادیو و تلویزیون‌های فارسی زبان مصاحبه می‌کنند.

در ماه‌های گذشته چندین وکیل دادگستری در ایران بازداشت یا به دادگاه احضار شده‌اند. اخیراً جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به همراه شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، با انتشار بیانیه‌ای مشترک از قوه قضاییه ایران خواسته‌اند تا به «حملات سیستماتیک و هدفمند علیه فعالان حقوق بشر و وکلا» پایان دهد.

نسرين ستوده یکی از این وکلا است که در ایران عمدتاً وکالت پرونده‌های حقوق بشری را بر عهده می‌گیرد. وی ۱۳ شهريور ٨٩ پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوين زندانی است.

اين وکیل دادگستری به دو اتهام «اقدام عليه امنيت کشور» و «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شده است.

محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران نیز ١٠ آبان جاری به ٩ سال حبس و ١٠ سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شد.

محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی دو عضو دیگر کانون مدافعان حقوق بشر ایران هستند که قرار است محاکمه شوند. همچنین محمد اولیایی‌فرد از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر هم‌اکنون در حال گذراندن یک سال حبس‌اش می‌باشد.

محمد مصطفایی یکی دیگر از وکلای دادگستری در ایران است که پس از آنکه مورد تعقیب قضایی قرار گرفت، از ایران خارج شد.

Share/Save/Bookmark