رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۹

طراحی سامانه‌های دفاعی با برد بلند

امير سرتيپ خلبان احمد ميقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم‌الانبياء ارتش ايران از اجرای مراحل طراحی و ساخت سامانه‌های دفاعی با برد بلند در اين کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، احمد ميقانی گفت در ايران ساخت سامانه‌های برد بلند در حال اجرای مراحل پايانی است.


سرتيپ خلبان احمد ميقانی

اين فرمانده ارتش اعلام کرد که در مورد ساخت اين سامانه‌ها از الگوهای مختلفی استفاده می‌شود.

وی با بيان اين‌که اين سامانه همان اس۳۰۰ نيست افزود: «ما مشخصات بهترين سامانه‌های برد بلند را در دنيا بررسی کرده‌ايم و پس از انجام مراحل طراحی، در بحث ساخت نيز به نقاط خوبی رسيده‌ايم و در آينده نزديک اخبار مربوط به آن را اعلام خواهيم کرد.»

سرتيپ ميقانی: برای کشف موشک‌های کروز دشمن يک شبکه ضد کروز گسترده را در سطح کشور طراحی کرده‌ايم

سرتيپ ميقانی در پاسخ به پرسشی در مورد سامانه‌های موشکی و ضد موشکی و سامانه‌های جايگزين اس۳۰۰ گفت اقدامات بسيار گسترده‌ای انجام گرفته است و در اين راستا سامانه‌های ارتفاع کم به‌روز شده‌اند و ايران در حال حاضر ده‌ها نوع از اين سامانه‌ها را در اختيار دارد.

وی افزود: «ما سامانه‌های مختلف برد متوسط خود نظير سام ۶ و سامانه‌ هاک را کاملأ ارتقا داده‌ايم به‌طوری که امروز سامانه هاگ ما به صورت فول‌ديجيتال است و برد رادار کشف و تعقيب آن نيز اضافه شده است.»

احمد ميقانی گفت آزمايش گرم اين سامانه در رزمايشی که از روز سه‌شنبه آينده با عنوان «رزمايش مدافعان آسمان ولايت سه» برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.

ميقانی درباره قابليت سامانه‌های پدافندی ايران برای ‌شناسايی و انهدام سامانه‌های موشکی کروز که خارج از رادار قرار می‌گيرند، گفت: «ما برای کشف موشک‌های کروز دشمن يک شبکه ضد کروز گسترده را در سطح کشور طراحی کرده‌ايم و يکی از اهداف خاص ما در رزمايش مدافعان آسمان ولايت سه، آزمايش اين شبکه است.

شهريورماه گذشته نيکلای ماکاروف، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه اعلام کرد که روسيه سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ را به ايران عرضه نخواهد کرد.

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه گفت: «مسکو سيستم دفاع موشکی اس۳۰۰ را به دليل اين‌که اين سلاح شامل تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل می‌شود، به ايران تحويل نحواهد داد.»

در آخرين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، فروش ادوات سنگين نظامی از جمله سيستم‌های ضد هوايی موشکی مندرج در فهرست سلاح‌های متعارف سازمان ملل، به ايران ممنوع شده است.

از سوی ديگر همزمان سردار احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران، نيز اعلام کرد ايران ساخت اين سامانه دفاعی را در دستور کار دارد.

وزير دفاع گفت موشک‌هايی با برد بلند از ديگر پروژه‌هايی است که وزارت دفاع در حال پيگيری آن است.

پس از عدم تحويل سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ بين تهران و مسکو اختلاف افتاد.

ايران خواهان پرداخت خسارت از سوی روسيه است اما مسکو گفته است مبلغ پرداختی ايران برای سامانه موشکی اس ۳۰۰ که حدود ۸۰۰ ميليون دلار است را به اين کشور پرداخت می‌کند ولی غرامتی در اين رابطه نمی‌پردازد.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، ۱۲ آبان‌ماه در بجنورد گفت که ايران خسارت خود در مورد عدم فروش اين سامانه را خواهد گرفت.

Share/Save/Bookmark