رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۹

تاریخ «سخت‌کشی» منتشر شد

انتشارات نگاه پژوهش تاریخی «سخت‌کشی» و پیشینه مجازات‌های سخت در ایران نوشته عباس‌قلی غفاری‌فرد را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، کتاب «سخت‌کشی» که پژوهشی تاریخی درباره مجازات‌های سخت در ایران است در ۳۴۳ صفحه، در قطع رقعی منتشر شد. عباس‌قلی غفاری‌فرد این کتاب را نوشته است.


نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: «سخت‌کشی در بیشتر موارد به انگیزه از میان بردن گناه و سرکشی انجام گرفته، اما، آیا چنین انگیزه‌ای به سرانجام رسیده است؟ البته که چنین نیست. اگر انسان به این خواسته دست می‌یافت و سخت‌کشی در شکل «مجازات» از گناه و سرکشی جلوگیری می‌کرد، امروز دیگر از گناه و سرکشی سراغ نمی‌گرفتیم. ازسوی دیگر، اگر سخت‌کشی به‌شکلی گفته شد درباره گناهکاران و گردن‌کشان و سرکشان و زیرپاگذاران قانون، به‌کار گرفته نمی‌شد، آیا آرامش و ساختارهای گوناگون دولت‌ها و جوامع و نهادها به شکل امروزی به دست انسان‌ها می‌رسید؟»

عباس‌قلی غفاری‌فرد در مقدمه این کتاب به این موضوع اشاره می‌کند که سخت‌کشی با شکنجه تفاوت دارد و وعده می‌دهد که به‌زودی تاریخ شکنجه در ایران را هم به چاپ بسپرد.

غفاری‌فرد انواع سخت‌کشی‌ها در تاریخ ایران را روایت می‌کند، اما این‌گونه مجازات‌ها را به‌لحاظ خوی بد انسان، لازمه‌ دگرگونی تاریخی می‌داند

نویسنده انواع سخت‌کشی‌ها در ایران را با مراجعه به اسناد و مدارک و منابع تاریخی روایت می‌کند؛ از سخت‌کشی‌های ثبت شده در تاریخ ایران نمونه‌هایی را نقل می‌کند و می‌نویسد: «سخت‌کشی بخشی از تاریخ است و با گذشت زمان از سختی آن تا اندازه‌ای کاسته شده اما کنار گذاشته نشده است. اگر در گذشته آشکارا و پیش چشم مردم انجام می‌گرفت، اکنون در نهان و به شیوه‌های دیگری انجام می‌گیرد.»

سرنوشت بابک خرم‌دین، حسین‌بن منصور حلاج، مانی، مزدک و ملک‌المتکلمین از نمونه‌های مشهور سخت‌کشی در تاریخ ایران است که نویسنده در این کتاب آن‌ها را یادآوری و بازگو می‌کند.

بریدن اندام‌ها، کندن پوست، سوزاندن و کباب کردن، پاره‌پاره کردن، زنده به‌گور کردن، زیر تازیانه و چوب کشتن، خرد کردن سر با گرز، خفه کردن، بستن به دم اسب، در دیگ جوشان انداختن، در نمد پیچیدن، جوال‌دوز بر زبان زدن، در پوست خام گذاشتن، زیر پای پیل انداختن، از خایه آویختن، سرب و نقره گداخته در چشم و گلو ریختن، سنگسار کردن، گذاشتن در تنور میخ‌دار، برخی از سرفصل‌های این کتاب و از مجازت‌هایی‌اند که در ایران اعمال می‌شده است.

تاریخ ایران از ساسانیان تا افشاریه (انتشارات فردوس) و زن در تاریخ‌نگاری صفویه (انتشارات امیر کبیر) و همچنین تاریخ اروپا از آغاز تاکنون (انتشارات اطلاعات) از دیگر کتاب‌های تاریخی است که به قلم عباس‌قلی غفاری‌فرد منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark