رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آبان ۱۳۸۹

اسماعیل ریاحی درگذشت

اسماعیل ریاحی، کارگردان پیش‌کسوت سینمای ایران و نخستین هنرمندی که در ایران فیلم تبلیغاتی – تجاری ساخت، درگذشت.

به گزارش رادیو زمانه، اسماعیل ریاحی، کارگردان پیش‌کسوت سبنمای ایران صبح امروز، ۲۲ آبان‌ماه در خانه‌اش در تهران درگذشت. مراسم یادبود مرحوم ریاحی عصر سه‌شنبه ۲۵ آبان در مسجدالرضا واقع در میدان نیلوفر تهران برگزار خواهد شد.


اسماعیل ریاحی، کارگردان پیش‌کسوت سینمای ایران

مهندس منوچهر ریاحی، فرزند اسماعیل ریاحی که به‌دلیل درگذشت پدرش از سوئد به تهران سفر کرده است در گفت و گو با رادیو زمانه از مجموعه شعری خبر داد که اسماعیل ریاحی بر اساس زندگی‌نامه‌‌اش و زندگی زناشویی‌اش با شهلا ریاحی سروده و اکنون در دست انتشار است.

اسماعیل ریاحی در نیمه دوم سال ۱۳۸۷نیمی از بدن‌اش فلج شد و از آن زمان خانه‌نشین شده بود.
ناصر ملک مطیعی در گفت و گو با رادیو زمانه از درگذشت این هنرمند پیش‌کسوت سینمای ایران اطهار تأسف کرد. او گفت: «این خانواده خاطرات خوبی در ذهن مردم دارند.»

اسماعیل ریاحی، همسر شهلا ریاحی بازیگر سینما، سال ۱۲۹۹ در تهران به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم به‌عنوان آموزگار در مدارس تهران مشغول به کار شد و هم‌زمان تحصیلاتش را در دانشگاه ادامه داد و دو مدرک لیسانس دریافت کرد.

اسماعیل ریاحی در گفت و گو با رادیو زمانه گفته بود: من با سربلندی اعلام می‌کنم یکی از خوشبخت‌ترین مردان جهان آفرینش هستم

ریاحی بعد از مدتی که به شغل آموزگاری پرداخت به دلیل علاقه‌ی زیادی که به تئاتر داشت به همراه همسر جوانش «شهلا ریاحی» وارد عالم تئاتر شد، اما حساسیت پوست صورت او به چسب گریم باعث شد که خیلی زود با این هنر خداحافظی کند.

اسماعیل ریاحی مدتی هم مطبوعات روی آورد و سپس به ساختن تیزرهای تبلیغاتی- تجاری پرداخت. او اولین کسی بود که در ایران، فیلم تبلیغاتی- تجاری ساخت. تبلیغ برای روغن نباتی شاه‌پسند نخستین کار او بود که با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

ریاحی یکی از قدیمی‌ترین کارگردانان سینمای ایران است. از نمونه فیلم‌های او می‌توان از فیلم‌های «دل‌های بی‌آرام» با بازی زنده‌یاد فریدون فرخزاد، «جاده‌ی مرگ من» با بازی زنده‌یاد آرمان، «خشم کولی»، «جوان پهلوان»، «شکوه جوانمردی» و ... نام برد.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه
گفت و گو مینو صابری با مهندس منوچهر ریاحی و ناصر ملک‌مطیعی

نظرهای خوانندگان

امیدوارم روزی معنای واقعی کلمه پیشکسوت فهمیده شود و در جای واقعی وشایسته خودش بکار برده شود.
اولین فیلم سینمای ایران در سال1309 ساخته شد.مرحوم ریاحی سی و سه سال بعد( آنهم از برکت بازیگری همسرش خانم شهلا)اولین فیلمش « جاده مرگ »را در
1342ساخت.به این می گوئید پیشکسوت؟!

-- بدون نام ، Nov 13, 2010 در ساعت 06:48 PM

قابل توجه دوست عزيزي كه راجه به كلمه پيش كسوت نوشته‌اند: در لغتنامه دهخدا پيرامون معني لغت پيش‌كسوت آمده است : "آنکه درجه ٔ پیش کسوتی دارد. یکی از مراتب مرید. صاحب درجه ای از درجه ٔ مریدان . شیخ ومرشد. یکی از مدارج طریقت . مقامی در سلوک (صوفیه ). در طبقات صوفیه طبقه ٔ از مرید بالاتر و از شیخ فروتر. || قدیمترین و بزرگترین پهلوان یک زورخانه که حق تقدم دارد در پهلوانی و قدمت زورخانه کاری ."
لطفأ دقت بفرماييد كه نمي‌گويد اولين پهلوان تاريخ زورخانه ! و يا وقتي از پيشكسوتان ورزش كشتي نام مي‌بريم منظورمان افرادي در چندين هزاران سال قبل نيست. در هر زمان و زمينه‌اي افراد باتجربه‌تر را پيش‌كسوت مي‌نامند. با تشكر

-- صالحي ، Nov 14, 2010 در ساعت 06:48 PM

آقا یا خانم بی‌ نام، منظور از اینکه شما انقدر به پیشکسوت نامیده شدن مرحوم ریاحی حساسیت دارید چیست؟

شما که خود مفهوم پیشکسوت رو نگفتید، ولی‌ اگه به فرهنگ لغات رجوع کنید نوشته شده کسی‌ که دارای سابقه و قدمت در رشته ای باشد نه اینکه اولین در یک رشته باشد.

اگر اینجوری بود که در هر رشته علمی‌، هنری و ورزشی باید یک پیشکسوت می‌داشتیم!!!

به هر حال اصل خبر چیزی بود غیر از آنچه شما به آن اشاره کردید. روح مرحوم ریاحی شاد، دل‌ بازماندگان نورانی و جدا از تعصبات ....!


-- vahid ، Nov 14, 2010 در ساعت 06:48 PM

قابل توجه خانم يا آقاي صالحيNov 14,2010
پهلواني وزورخانه وکشتي وطريقت وشيخ ومرشد ومراد واينجور چيزها تاريخ شروع ندارد، ولي سينما يا پرواز هواپيما ياروزنامه نگاري يا راديو و تلويزيون واينترنت، تاريخ شروع دارد و پيشکسوت بودن در آنها هم معناي خاص خودش را دارد. زياده عرضي نيست

-- بدون نام ، Nov 14, 2010 در ساعت 06:48 PM

dooste aziz ,moshkele shoma hamin kalame PISHKESVAT hast??agar ke in kalame ro pak konand moshkele shoma hal mishe?ma iraniha hamishe be donbale enteghadate pooch hastim

-- بدون نام ، Nov 14, 2010 در ساعت 06:48 PM