رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ آبان ۱۳۸۹

درخواست از اوباما برای در نظر داشتن حمله به ایران

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور خواست که گزینه حمله نظامی به ایران برای توقف برنامه هسته‌ای را در نظر داشته باشد.

لیندسی گراهام، روز گذشته، شنبه در کنفرانس امنیت بین‌الملل هالیفکس در کانادا گفت که در صورت ادامه برنامه اتمی ایران، حمله به تسهیلات نظامی دریایی و هوایی ایران می‌تواند یکی از گزینه‌های آمریکا باشد.


«غرق کردن کشتی‌های جنگی و نابود کردن نیروی هوایی» از جمله پیشنهادات وی برای «وارد کردن ضربه‌ای قاطع به سپاه پاسداران» است.

وی هشدار داد که شاید در آینده نتوان با یک حمله هوایی «محدود» با برنامه اتمی ایران مقابله کرد و شاید هم اکنون هم از آن مرحله گذر کرده باشیم.

این سناتور آمریکایی با ابراز نگرانی از حمله متقابل ایران به نیروهای آمریکایی در افغانستان و «اقدامات تروریستی» در نقاط دیگر جهان،گفت: «باید برای یک دوره هرج و مرج برنامه‌ریزی کنیم.»

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال یک جنگ دیگر نیست، افزود: «جهان نمی‌تواند یک ایران دارای سلاح‌های اتمی را قبول کند.»

برخی مقامات ایران بارها هشدار داده‌اند که در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران، در عملیات‌های تلافی‌جویانه منافع آمریکا در سراسر جهان را مورد حمله قرار خواهند داد.

سناتور آمریکایی: در صورت ادامه برنامه اتمی ایران، حمله به تسهیلات نظامی دریایی و هوایی ایران می‌تواند یکی از گزینه‌های آمریکا باشد.

به گفته لیندسی گراهام، که پیش از این نیز در سال ۲۰۰۹ خواهان حمله نظامی به ایران شده بود، بسیاری از جمهوری‌خواهان از برخورد «سختگیرانه» با ایران و اقدامی فراتر از تحریم‌های اعمال شده استقبال می‌کنند.

پس از انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان آمریکا در هفته گذشته، هم اکنون جمهوری‌خواهان اکثریت پارلمان را دست دارند.

این سناتور آمریکایی با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه ایران «فلج‌کننده» نیست، اظهار داشت: «اگر ایرانی‌ها احتمال یک حمله نظامی را باور نکنند، تحریم‌ها توان محدودی در جلوگیری از برنامه اتمی این کشور دارند.»

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و در صورت هرگونه تهدید نظامی آمادگی کامل برای دفاع از خود را دارد.

در ماه‌های گذشته اخباری از آزمایش و بهره‌برداری از موشک‌های جدیدی که در ایران ساخته شده، در رسانه‌ها منتشر شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

محافل پرقدرتی در آمریکا و اسرائیل هستند که خواهان موجودیت ج- ا در منطقه است. با بمبارانی بدون هدف درازمدت سیاسی و سرنگونی، رژیم ج- ا مشروعیت سیاسی- مردمی پیدا خواهد کرد.لابی‌های اسراییلی و سعودی، امریکاییان را به عروسک کوکی در خاورمیانه تبدیل کرده‌اند و متاسفانه با ضعف اپوزیسیون داخل کشور و وابستگی و بیکفایتی نیروهای مخالف خارج از کشور،بقای رژیم ادامه دارد. مسلما غرب بر اسب شل شرطبندی نخواهد کرد و آنهایی که اکنون سوارند را ترجیح خواهد داد.در این سی‌ سال، نیروهای مخالف رژیم، فقط اهرم فشار غرب بر علیه رژیم ارتجاعی بوده‌اند.

-- ایراندوست ، Nov 7, 2010 در ساعت 09:12 AM

حکومت ایران برای آمریکا بهترین حکومت در آمد ساز در خاور میانه است .اینها همه بازی سیاسی بیش نیست .آمریکا هرگز به ایران حمله نخواهد کرد .همانطور که رژیم با مرگ بر آمریکا گفتن این بازی را ادامه می دهد

-- elham ، Nov 8, 2010 در ساعت 09:12 AM