رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آبان ۱۳۸۹

در کالیفرنیا ماری‌جوآنا قانونی نشد

بر اساس یک همه‌پرسی در ایالت کالیفرنیا استعمال و حمل ماری‌جوآنا همچنان غیرقانونی اعلام شد. در این همه‌پرسی ۵۷ درصد رأی‌دهندگان با کشت و استعمال ماری‌جوآنا مخالفت کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، بر اساس قانونی که طرح آن به کنگره ایالت کالیفرنیا تسلیم شده بود قرار بود کشت ماده مخدر ماری‌جوآنا، استعمال و حمل آن در کالیفرنیا قانونی اعلام شود.


بر اساس این قانون اشخاصی که سن آن‌ها از ۲۱ سال بیشتر بود، می‌توانستند ۲۸ گرم ماری‌جوآنا را با خود حمل کنند.

تصویب این قاون مناقشه‌انگیز موضوع یک همه‌پرسی قرار گرفت. بر اساس این همه‌پرسی که روز گذشته پس از هیاهوهای رسانه‌ای چند ماه گذشته بر سر این موضوع، برگزار شد، ۵۷ درصد رأی‌دهندگان با کشت و استعمال و حمل ماری‌جوآنا در ایالت کالیفرنیا مخالفت کردند.

چنانچه کشت و استعمال ماری‌جوآنا در کالیفرنیا شکل قانونی به‌خود می‌گرفت، دولت کالیفرنیا از راه مالیات بر آن می‌توانست سالانه بیش از یک میلیارد دلار به‌دست آورد

چنانچه کشت و استعمال این ماده مخدر در کالیفرنیا شکل قانونی به‌خود می‌گرفت، دولت کالیفرنیا از راه مالیات بر ماری‌جوآنا می‌توانست سالانه بیش از یک میلیارد دلار به‌دست آورد.

پیش از این همه‌پرسی بسیاری از بازیگران سرشناس هالیوود تبلیغاتی برای قانونی کردن کشت و استعمال ماری‌جوآنا انجام داده بودند. اما این تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌ها پیرامون جوانب این موضوع در تصمیم رأی‌دهندگان بی‌تأثیر بود.

مخالفان قانونی کردن استعمال ماری‌جوآنا از جمله بسیاری از انجمن‌ها و سندیکاهای پلیس در کالیفرنیا استدلال کرده بودند که هرگاه استعمال ماری‌جوآنا شکل قانونی به‌خود بگیرد، آمار معتادان افزایش خواهد یافت. آنها ادعا می‌کردند که استعمال این ماده مخدر باعث می‌شود که جوانان به مواد مخدر دیگر تمایل پیدا کنند.


موافقان این قانون استدلال می‌کردند که با قانونی کردن ماری‌جوآنا نه تنها دولت می‌تواند ایجاد اشتغال کند، بلکه ضربه‌ی کارسازی هم به قاچاقچیان مکزیکی وارد آورد.

بر اساس قوانین موجود در ایالت متحده آمریکا، کشت و استعمال و حمل ماری‌جوآنا عملی غیرقانونی است. اما، با این حال در ۱۳ ایالت‌ آمریکا از جمله در کالیفرنیا، آلاسکا و هاوایی استعمال این ماده مخدر برای مصارف پزشکی آزاد است.

آرنولد شوارتسنیگر، هنرپیشه سابق هالیوود که اکنون فرماندار کالیفرنیا است در مصاحبه با یک مجله انگلیسی اعلام کرده بود که به‌نظر او ماری‌جوآنا یک ماده مخدر نیست.

در سال ۱۹۹۶ رأی‌دهندگان کالیفرنیایی با قانونی که مطابق آن استعمال ماری‌جوآنا به‌عنوان یک داروی مسکن عملی قانونی اعلام شده بود موافقت کردند.

از ۴۷۰۰ سال پیش تاکنون انسان با ماری‌جوآنا آشنایی دارد. باستان‌شناسان در گوری که پیشینه آن به ۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد، مقداری ماری‌جوآنا یافتند. در جنگ‌های صلیبی هم سربازان از ماری‌جوآنا استفاده می‌کردند و در قرون وسطی از این ماده مخدر به‌عنوان دارویی برای تسکین بیماری‌های ریوی و دردهای عضلانی استفاده می‌شد.

در هلند با وجود آن‌که ماری‌جوآنا کاملاً قانونی اعلام نشده است، اما از سال ۱۹۷۰ تاکنون استعمال ماری‌جوآنا و حشیش در برخی کافه‌ها آزاد و قانونی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا به نوعی می‌توانست احترام به آزادی فردی و شعور افراد باشد، به این صورت که به جای دولت و قانون، هر فرد شخصاً برای خود تصمیم بگیرد که می‌خواهد با سلامتی و بدن خود چه بکند.
غیرقانونی اعلام کردن مصرف آن، جلوی مصرف‌کنندگان را نخواهد گرفت و صرفاً شانسی است دوباره برای باندهای غیرقانونی و قاچاقچیان و بازار سیاه که به مراتب خطرناک‌تر هستند و هیچ نوع کنترلی بر عملکردشان وجود ندارد.

-- یادداشتهای برفی ، Nov 4, 2010 در ساعت 04:34 AM