رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آبان ۱۳۸۹

احمدی‌نژاد: خسارت اس۳۰۰ را می‌گيريم

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران اعلام کرد که اين کشور خسارت خود را بابت عدم فروش موشک‌های اس۳۰۰ خواهد گرفت.


به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، محمود احمدی‌نژاد که برای گروهی از مردم بجنورد سخنرانی می‌کرد بدون آن‌که از روسيه نامی ببرد اين سخنان را بر زبان آورد.


وی ضمن تأکيد چندباره بر اين‌‌که تحريم‌های جهانی تأثيری بر وضعيت اجتماعی و اقتصادی ايران ندارد به روسيه هشدار داد و گفت آن دسته از کسانی که «تحت تاثير شياطين» قراردادهای دفاعی خود را با ايران «به طور يک‌طرفه» لغو می‌کنند، ايران خسارت وارده و جرايم را از طرف مقابل خواهد گرفت.

احمدی‌نژاد افزود کسانی که فکر می‌کنند با نفروختن چند موشک، ايران در برابر دشمنان خود کوتاه می‌آيد اشتباه می‌کنند. وی گفت: «ملت ايران برای دفاع از خود نيازی به موشک‌های آنان ندارد.»

احمدی‌نژاد: کسانی که فکر می‌کنند با نفروختن چند موشک، ايران در برابر دشمنان خود کوتاه می‌آيد اشتباه می‌کنند

نيکلای ماکارف، رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح روسيه ۳۱ شهريورماه گذشته اعلام کرد: «مسکو سيستم دفاع موشکی اس۳۰۰ را به دليل اين‌که اين سلاح شامل تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل می‌شود، به ايران تحويل نحواهد داد.»

در آخرين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، فروش ادوات سنگين نظامی از جمله سيستم‌های ضد هوايی موشکی مندرج در فهرست سلاح‌های متعارف سازمان ملل، به ايران ممنوع شده است.

مقامات ايران در واکنش به اين اقدام روسيه خواهان پرداخت خسارت از سوی اين کشور شدند.

روز ۱۵ مهرماه، سرگئی چمزوف، مدير «روس تخنولوگيا»، مجتمع دولتی فناوری روسيه اعلام کرد اين کشور مبلغ پيش‌پرداختی اين قرار داد را به ايران پس خواهد داد اما افزود «بحث هيچ غرامتی در ميان نيست و ما ذره‌ای بيش از آن پرداخت نخواهيم کرد.»

احمد وحيدی، وزير دفاع ايران در همين رابطه گفت: «اين مسائل در قرارداد پيش‌بينی شده و طبق قرارداد بايد دنبال شود، در آن قرارداد نيز موضوع خسارت پيش‌بينی شده و مطابق قرارداد عمل می‌کنيم.»

قرارداد سيستم‌های دفاع موشکی اس۳۰۰ با روسيه سه سال پيش به تصويب رسيد که طی آن روسيه با تحويل پنج بخش از اين سامانه ۸۰۰ ميليون دلار دريافت می‌کرد.

اين سيستم دفاعی به‌منظور دفاع از مناطق صنعتی بزرگ به‌کار می‌رود و قادر است اهداف هوايی و زمينی را مورد حمله قرار دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اول لازم است سهم کشورمان از نفت دریای خزر در قرارداد با پوتین را که تا امروز از همه پنهان کرده اید برایمان روشن کنید و بعد از رویای واهی خسارت گرفتن حرف خواهیم زد.

-- بدون نام ، Nov 3, 2010 در ساعت 02:28 PM

یکی رو توی ده راه نمیدادند سراغ خونه کدخدا را میگرفت. ! حالا حگایت مس تر! پرزیدنت ماست ....

-- مز د ک ، Nov 3, 2010 در ساعت 02:28 PM