رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ آبان ۱۳۸۹

حافظ موسوی از جایزه شعر نیما دفاع کرد

حافظ موسوی، شاعر و از اعضاء کانون نویسندگان ایران از جایزه شعر نیما دفاع کرد و از حاشیه‌هایی که برای این جایزه مستقل ادبی به‌وجود آمده، انتقاد کرد.

به گزارش سایت ادبی وازنا، حافظ موسوی، شاعر که از اعضای کانون نویسندگان ایران است، و مدتی نیز در ماهنامه‌ توقیف شده کارنامه فعالیت می‌کرد، از جایزه شعر نیما و از حاشیه‌هایی که سیدعلی صالحی، شاعر مطرح با انصراف خود از دریافت این جایزه به‌وجود آورد، انتقاد کرد.


حافظ موسوی، شاعر و از اعضاء کانون نویسندگان ایران

حافظ موسوی در این بیانیه انتقادی که در سایت ادبی وازنا انتشار یافته، نوشت: «جایزه‌های مستقل ادبی در طول سال‌های گذشته، از جایزه‌ گردون گرفته تا جایزه‌های بنیاد گلشیری، کارنامه، پکا، یلدا، روزنامه‌نگاران، نیما و ... در واقع نوعی مقاومت در برابر سیاست‌هایی بوده است که همواره کوشیده است ادبیات را به زائده‌ای از حکومت تبدیل کند. مقاومت در برابر سیاستی که با سانسور کتاب و توقیف نشریات مستقل کوشیده است ادبیات خلاق و مستقل را نفی و انکار کند. کوشش‌هایی که اگرچه هنوز هم با حدت و شدت بیشتری ادامه دارد، اما تا به امروز نتوانسته است مقاومت ادبیات مستقل ما را درهم شکند.»

حافظ موسوی سپس از برخوردهای غیرمسئولانه اظهار تأسف کرد و نوشت: «جایزه نیما متأسفانه حواشی ناخوشایندی هم داشت که اگرچه در درازمدت فراموش خواهد شد، اما کاش چنین نمی‌شد.»

سید علی صالحی، در واکنش به جایزه شعر نیما گفته بود هیچ جایزه‌ای را ـ در وطن ـ و در این شرایط نمی‌پذیرد. مردم با آبرو گرسنه‌اند، با سیلی رخسار سرخ می‌کنند.

این عضو قدیمی کانون نویسندگان ایران در ادامه به سخنان سید علی صالحی پس از انصراف‌اش از دریافت جایزه نیما در رسانه‌ها اشاره کرد و نوشت:« کاش آقای صالحی چند روزی پس از اعلام جایزه به نام ایشان، با به‌کار بردن عبارت‌هایی مثل جایزه‌های حبه‌قندی، یا عباراتی از این قبیل که در شرایطی که مردم ما گرسنه‌اند، هرگونه جایزه دادن و جایزه گرفتن در حکم تأیید وضع موجود است و ... زحمت برگزارکنندگان و داوران این جایزه را تا بدین حد بی‌بها نمی‌کرد. آقای صالحی در چندین دوره‌ی جایزه‌ شعر امروز ایران- کارنامه، از اعضای هیئت اجرایی این جایزه بود و به خوبی می‌داند که این کارها چقدر زحمت دارد.»

به گزارش رادیو زمانه، مراسم پایانی دومین دوره‌ جایزه‌ شعر «نیما» روز پنج‌شنبه، هشتم مهرماه هم‌زمان با روز بزرگداشت مولانا با توجه به محدودیت‌های موجود در سالنی خصوصی و با حضور جمع زیادی از شاعران كه از نقاط مختلف ایران برای شركت در این مراسم به تهران عزیمت كرده بودند برگزار شد. طی این مراسم مجموعه‌ شعر «مرثیه برای درختی كه به پهلو افتاده است» سروده‌ی غلامرضا بروسان شاعر مشهدی به عنوان اثر تشویق شده دومین دوره‌ جایزه‌ی شعر «نیما» معرفی شد.

هیأت داوران این جایزه شامل: علی باباچاهی، شمس آقاجانی، رؤیا تفتی، پروین سلاجقه و علیشاه مولوی در ابتدا مجموعه‌ شعر «انیس آخر همین هفته می‌آید» سروده سیدعلی صالحی را به عنوان كتاب برتر این جایزه در سال ۱۳۸۸انتخاب كرده بودند؛ اما پس از انصراف سید علی صالحی، این جایزه به غلامرضا بروسان تعلق گرفت.

سید علی صالحی، از شاعران مطرح ایران و از کوشندگان آزادی بیان در سخنانی در واکنش به جایزه شعر نیما به خبرگزاری‌های ایران گفته بود هیچ جایزه‌ای را ـ در وطن ـ و در این شرایط نمی‌پذیرد. مردم با آبرو گرسنه‌اند، با سیلی رخسار سرخ می‌کنند. جایزه‌ها را بگذارید برای بعد. عزت مردم در اولویت است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقاي صالحي مثل غضنفر به تيم خود گل زد!

-- ميرحسين ، Nov 3, 2010 در ساعت 02:25 PM

اگر کسی با صالحی از نزدیک آشنا باشه، میدونه که او حرف های مردم پسندش زیاد جدی نیستند. او تمام تلاشش اینه که بشه شاملو. اما متاسفانه جثه اش برای رسیدن به جایگاه اجتماعی شاملو خیلی کوچکه. اگر شاملو با واژه های کهنِ اسطوره ای شعر سفید می گفت، صالحی با واژه های مرثیه ایش شعر سیاه میگه. اونایی که سید اولاد پیغمبر، سید علی صالحی رو گنده کردن، حقشونه که حالا جوبش رو هم بخورن. نوش جونشون.

-- علی ، Nov 3, 2010 در ساعت 02:25 PM

حافظ موسوی و شمس لنگرودی حالا دارند از همان جایی می خورند که صالحی پیش تر می خورد منتها الان دست زیاد شده و سالحی به علت سهم کمی که به او می رسد مدتی ست که رل یک شاعر رادیکال را دارد ایفا می کند به هر دلیل این کار صالحی همان چیزی بود که از یک شاعر واقعی انتظار داریم.حالا که بعد از عمری یک کار درست ازش سر زده باید تشویقش کرد

-- بدون نام ، Nov 4, 2010 در ساعت 02:25 PM

آن چه از بخش بيروني ( که به ما مربوط مي شود . ) سخن آقاي صالحي دانسته مي شود ، اين است که ايشان بر اين گونه بودن ميهن شوريده اند و گفته اند که در چنين روزگاري چنين کار هايي کردن شايسته نيست . و آن چه از بخش دروني سخن ايشان ( که به ما مربوط نيست ) فهميده مي شود همچنان که گفتم شورشي بيش نبوده است حال اين که ايشان مي خواهند شاملو شوند يا اخوان نمي دانم از کجا دانسته مي شود ، شاعري که در طول زندگي اش هماره اهل اعتراض و شوريدن بر ستم بوده سخني ساده گفته و آن اين که در اين زمانه من اين کارها را نمي پسندم ؛ پس اين همه حاشيه و تفسير زايد است ، قدر اش را بدانيم کم اند چنين کساني و بسيار اند قزوه و گرمارودي و معلم و ...

-- رند ، Nov 4, 2010 در ساعت 02:25 PM

پیف پیف چه بوی گندی میده همه چیز این جمهوری!

-- اورینب ، Nov 5, 2010 در ساعت 02:25 PM

انقدر درباره شاعری که می شود ساعتها با کتابهایش نرد عشق باخت حرف بیخود نزنید...صالحی از منظری که انسان است وخواسته ها و آرمانهایی دارد که به آنها رسیده یا می رسد یک انسان عادی است شعرش در خور توجه واحترام است چون دوست داشتنی ودلنشین است هیچ آرزویی برای شاملو شدن ندارد چون به اندازه خودش هست...خب جایزه را هم به همان دلایل که گفته قبول نکرده و حق داره هر طور دوست داره درباره خودش تصمیم بگیره..ما که از نزدیک می شناسیمش یک آدم عادی ..شاعری با احساس وتوانمند ومعلمی صمیمی وخوب است

-- ف ، Nov 8, 2010 در ساعت 02:25 PM

من با حرف هاي آقاي موسوي موافقم واقعاً در حركت آقاي صالحي مي شود ژست گرفتن ها را ديد وگرنه ايشان طي خبري كه در تمام خبر گذاري ها دو هفته بعد از ادعايشان در مورد جوايز خصوصي منتشر شد مشخص شد مشاور ارشد و بررس جايزه شعر غزل در ايران بوده اند كه خانم غزل تاجبخش آن را در انجمن شان برگزار مي كنند، ضمن آنكه سال قبل هم به وسيله آقاي احمد بيروند پيامي مفصل در تمجيد از برگزار كنندگان جايزه دولتي ايوار در كرمانشاه فرستادند كه قرائت شده و افراد بسياري از جمله هرمز عليپور و بسياري از شاعران آن خطه شاهد اين موضوع هستند و دو سال قبل از آن هم در اوج اعدام كردهاي ايراني جايزه شعر بارزاني و كرد ها را در كردستان عراق قبول كرده بود و پيش از آن هم در دوره قتل هاي زنجيره اي و تهديد نويسندگان و قضاياي دانشگاه عضو هيئت اجرايي جايزه كارنامه در سه دوره بود و پيش از آن هم در سن 24 سالگي جايزه دولتي را كه بانام فروغ داده مي شد دريافت كردند.
خود اينها همه خلاف حرف صالحي را ثابت مي كنند اماقبول دارند آقاي صالحي سالها زحمت كشيده اند شعر نوشته اند و اصلاً خودشان هم مي دانند شاملو نيستند اما اينكه چنين رل هايي را هم بازي كرده اند نمي شود كتمان كرد، ضمن آنكه معتقدم در پس اين موضع گيري آقاي صالحي احتمالاً مسئله ديگري نهفته بوده كه ايشان بدون اينكه عمد داشته باشند دچار چنين موضوعي شده اند و وقتي ديده اند كه اوضاع بر وقف مرادشان است نخواسته اند چيز ديگري بگويند حالا هم عده اي به ايشان و سابقه شعريشان نه كه به اظهار نظرشان انتقاد دارند، وگرنه سگ درب خانه صالحي به امثال شاعران دولتي مانند قزوه نه امروز كه تا صد سال ديگر شرف دارد و ايشان در هر صورت عضوي محترم از جامعه شاعران حرفه اي شعر نو فارسي هستند.

-- يك نفر ، Nov 8, 2010 در ساعت 02:25 PM