رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آبان ۱۳۸۹
بيانيه توتو، کوريگان و چامسکی:

«شين باوئر و جاش فتال را آزاد کنيد»

روز گذشته دزموند توتو، مايريد کوريگان- مگواير (برندگان جايزه صلح نوبل)، به همراه نوام چامسکی با انتشار بيانيه‌ای خواهان آزادی شين باوئر و جاش فتال، دو آمريکايی زندانی در ايران شدند.

دزموند توتو، رهبر جنبش صلح و جنبش ضد آپارتايد در آفريقای جنوبی و برنده جايزه صلح نوبل در سال ۱۹۸۴، مايريد کوريگان- مگواير، رهبر جنبش صلح در ايرلند و برنده جايزه صلح نوبل در سال ۱۹۷۶ و نوام چامسکی، زبان‌شناس و نظريه‌پرداز آمريکايی، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی، بيانيه‌ مشترکی را برای آزادی دو آمريکايی زندانی در بازداشتگاه اوين تهران منتشر کردند.


آن‌ها در بيانيه خود نوشتند: «ما مصرانه از مسئولان جمهوری اسلامی ايران تقاضا می‌کنيم تا شين باوئر و جاش فتال را بدون تأخير بيشتر آزاد کنند و در حق ايشان نيز همان شفقتی را نشان بدهند که به دوست‌شان سارا شورد نشان دادند.»

اين سه روشنفکر ضمن ابراز تأثر خود از حبس ۱۵ ماهه شين باوئر و جاش فتال، نگرانی شديد خود را از اين‌که «مبادا اکنون با اتهاماتی محاکمه شوند که هيچ ارتباطی با واقعيت ندارند و مدارک معتبری در تأييدشان وجود ندارد»، اعلام کرده‌اند.

«آن‌ها قربانی تنش‌های سياسی بين آمريکا و جمهوری اسلامی شده‌اند، تنش‌هائی که هيچ نقشی در به‌وجود آوردن‌اش نداشته‌اند»

توتو، کوريگان- مگواير و چامسکی، اين دو شهروند آمريکايی را از هر گونه جرم و نيت سوئی نسبت به ايران «مبری» دانسته و نوشته‌اند که آن‌ها «قربانی تنش‌های سياسی بين آمريکا و جمهوری اسلامی شده‌اند، تنش‌هائی که هيچ نقشی در به‌وجود آوردن‌اش نداشته‌اند و نبايستی به‌خاطر آن رنج ببرند.»

آن‌ها در انتهای نامه خود آزادی باوئر و فتال را «برداشتن يک قدم انسان‌دوستانه ديگر» از سوی جمهوری اسلامی ايران خوانده‌اند که افکار عمومی دنيا آن را «به ديده احترام و تحسين» خواهد نگريست.

شين باوئر، جاش فتال و سارا شورد سه کوهنورد آمريکايی در ماه ژوئيه سال ۲۰۰۹، در خط مرزی ايران و عراق بازداشت شدند.

قوه قضائيه ايران، شهريورماه ٨٩ سارا شورد را در ازای وثيقه مالی ۵۰۰ ميليون تومانی به خاطر آن‌چه که «دلايل انسان‌دوستانه» عنوان شد، آزاد کرد اما دو آمريکايی ديگر هنوز در زندان اوين تهران هستند.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل ايران و سخنگوی قوه قضائيه، روز دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه در نشست خبری خود، از به تأخير افتادن دادگاه سه آمريکايی خبر داد اما زمان برگزاری دادگاه را اعلام نکرد.

وی افزود: «گويا وقت تعيين شده برای اين دادگاه به تأخير افتاده و قرار است که سارا شورد متهم آزاد شده، احضار و در دادگاه حاضر شود و هر سه نفر با هم محاکمه شوند.»

پيش از اين قرار بود دادگاه اين افراد روز ۱۵ آبان برگزار شود.

جمهوری اسلامی ايران گفته است که اين سه آمريکايی برای «جاسوسی» به خاک ايران وارد شده‌اند اما سارا شورد روز ۳۱ اکتبر در گفت‌وگو با نيويورک تايمز اعلام کرد که به خاطر علامت دادن يک مرزبان از راه باريک و خاکی که در آن حرکت می‌کردند منحرف شده و به شکل غيرعمدی وارد قلمرو ايران شده‌اند. وی افزود که دقيقاً نمی‌داند اين مرزبان از نيروهای چه کشوری بوده ‌است.

به گفته سارا شورد، او و همراهان‌اش به هیچ‌وجه از این‌که نزدیک به مرز هستند خبر نداشتند و هیچ‌گونه هشداری هم به آن‌ها داده نشده‌ بود.

اين در حالی است که در مهرماه گذشته وب‌سایت ویکی‌لیکس بر اساس اسناد نظامی تازه‌ای که منتشر کرد نوشت سه آمريکايی بازداشت شده در زمان دستگیری در خاک عراق بوده‌اند و نه خاک ایران.

وزارت خارجه آمریکا اين موضوع را تأیید نکرده است و موضع رسمی آمریکا این است که دقیقاً نمی‌دانند نحوه و دلیل دستگیری این افراد چگونه بوده‌ است.

Share/Save/Bookmark