رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۹

واکنش تند افغانستان به عملیات ناتو و روسیه

دولت افغانستان عمليات اخير ناتو و روسيه بر عليه مراکز توليد هروئين در شرق اين کشور را نقض صريح حاکميت دولت افغانستان خوانده و خواستار توضيح در اين مورد شده است.

در اطلاعيه خبری که از دفتر رياست جمهوری افغانستان منتشر شده، آمده است: «هيچ سازمان و يا نهادی حق ندارد بدون توافق جمهوری اسلامی افغانستان در داخل قلمرو کشور ما دست به اين‌گونه عمليات نظامی بزند.»


در اطلاعيه گفته شده که «دولت افغانستان اين عمليات ناتو را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد که چنين عمليات خودسرانه نقض حاکميت ملی افغانستان و قوانين بين‌المللی بوده و تکرار آن عکس‌العمل مقتضی کشور ما را در پی خواهد داشت.»

آقای کرزی به وزارت‌های کشور و دفاع افغانستان دستور داده است تا درباره اين رويداد به صورت جدی تحقيق کنند و نتيجه آن را تا شامگاه شنبه به اطلاع وی برسانند.

ارزش مواد مخدر ضبط شده و مراکز توليدی هروئين حدود ۳۰۰ ميليون دلار برآورد شده است

اداره مبارزه با مواد مخدر روسيه اعلام کرده بود که روز جمعه گذشته نيروهای روسی در عملياتی مشترک با نيروهای آمريکايی در ولايت ننگرهار چندين تن هروئين را ضبط کرده‌اند.

اين عمليات که در شهرک شينواری ولايت ننگرهار صورت گرفت تخريب چهار مرکز توليدی هروئين را نيز در پی داشت.

ارزش مواد مخدر ضبط شده و مراکز توليدی هروئين حدود ۳۰۰ ميليون دلار برآورد شده است.

روسيه پيش از اين همواره از عملکرد ناتو و آمريکا در راستای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان انتقاد کرده بود.

آمار معتادان در روسيه طی ده سال گذشته ده برابرشده و گفته می‌شود سالانه بين ۳۰ تا ۴۰ هزار تن عمدتأ بر اثر مواد مخدر توليدی افغانستان جان می‌دهند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۹ سازمان ملل متحد؛ حجم توقيف محموله‌های مواد مخدر در افغانستان، به‌عنوان بزرگترين توليدکننده ترياک در جهان، در مقايسه با کشورهايی که مقصد قاچاق مواد مخدر است به مراتب کمتر است .

در اين گزارش کشف مواد مخدر در افغانستان دو درصد، در روسيه و کشورهای اروپايی کمتر از ۵ درصد، پاکستان ۱۷ درصد و در ايران ۲۰ درصد عنوان شده است.

سازمان ملل از کشورهای آسيای ميانه به عنوان يکی از راههای عمده قاچاق مواد مخدر افغانستان به روسيه نام برده و روسيه را بزرگترين مصرف کننده هيروئين درجهان خوانده بود.

با اين حال در گزارش تازه سازمان ملل که ماه گذشته منتشر شد آمده است که توليد ترياک افغانستان در سال جاری به دليل بروز آفات گياهی با حدود ۴۸ درصد کاهش، نزديک به ۳۶۰۰ تن رسيده است.

سازمان ملل توليد مواد مخدر افغانستان در سال ۲۰۰۹ ميلادی را حدود ۶۹۰۰ تن و حجم مواد مخدر ذخيره شده اين کشور را بيشتر از۱۲۰۰۰ تن اعلام کرده بود.

Share/Save/Bookmark