رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۹

تلویزیون الجزیره در مراکش ممنوع شد

حکومت مراکش پخش شبکه تلویزیونی الجزیره در این کشور و فعالیت خبرنگاران‌اش را ممنوع اعلام کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره در مراکش به‌خاطر پخش گزارش‌های انتقادی بینندگان زیادی داشت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت ارتباطات در مراکش اعلام کرد که شبکه تلویزیونی الجزیره حق ندارد در این کشور برنامه‌هایش را پخش کند و فعالیت مطبوعاتی خبرنگاران و کارکنان این شبکه تلویزیونی در مراکش را متوقف کرد. مجوز تهیه گزارش‌های مطبوعاتی از همه خبرنگاران الجزیره در مراکش سلب شده است.


وزارت ارتباطات در مراکش که مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر فعالیت‌های مطبوعاتی نظارت دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت تلویزیون الجزیره در مراکش به‌دلیل عدم دقت در تهیه گزارش‌ها و تشویش اذهان عمومی و دروغ‌پراکنی ممنوع است. این بیانیه در روز جمعه گذشته، ۷ آبان ماه صادر شد.

در ادامه بیانیه وزارت ارتباطات مراکش آمده است: «شبکه تلویزیونی الجزیره با گزارش‌های غیرمسئولانه تصویر مخدوشی از مراکش ارائه کرده و به حیثیت این کشور پادشاهی در شمال آفریقا لطمه زده است.»

شبکه تلویزیونی الجزیره بیش از همه درباره نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی و اختلاف طبقاتی در مراکش گزارش‌هایی تهیه می‌کرد

وزارت ارتباطات مراکش ادعا کرده است که گزارش‌های شبکه تلویزیونی الجزیره یک‌جانبه و در اغلب مواقع بیش از حد منفی بوده و مدیران این شبکه در سیاست‌های خبررسانی خود بیشتر به نقاط ضعف توجه داشته‌اند و نقاط قوت را عمداً و از روی غرض‌ورزی ندیده گرفته‌اند.

برای مثال از پیشرفت‌های اجتماعی و صنعتی گزارشی تهیه نکرده‌اند و اصلاحات سیاسی برای رسیدن به دموکراسی در این کشور کاملاً ندیده گرفته‌اند.

حکومت مراکش بارها از شبکه تلویزیونی الجزیره که دفتر مرکزی آن در قطر واقع شده است، شکایت کرده بود. دو سال پیش شبکه تلویزیونی الجزیره تحت این فشارها ناگزیر شد برنامه خبر خود در مراکش را قطع کند.

دو هفته پیش وزارت ارتباطات مراکش از صدور مجوز برای فعالیت مطبوعاتی دو تن از خبرنگاران الجزیره خودداری کرد. این امر اعتراض الجزیره را در پی داشت.

شبکه تلویزیونی الجزیره بیش از همه درباره نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی و اختلاف طبقاتی در مراکش گزارش‌هایی تهیه می‌کرد.

دفتر مرکزی شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای الجزیره که بیش از ۵۰ میلیون بیننده دارد و با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در کشورهای عربی رقابت می‌کند، در شهر دوحه در کشور قطر قرار دارد.

این شبکه با پخش فیلم‌های سخنرانی اسامه بن‌لادن، پس از واقعه تروریستی یازده سپتامبر برای اولین بار در غرب به شهرت رسید.

شبکه الجزیره از سال ۲۰۰۶ میلادی پخش برنامه‌های خود به زبان انگلیسی را آغاز کرد.

Share/Save/Bookmark