رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۹

ایران برای بولیوی تأسیسات هسته‌ای می‌سازد

ايوو مورالس، رئيس جمهوری بوليوی خبر داد که ايران و بوليوی در زمينه ساخت تأسيسات هسته‌ای در بوليوی با يکديگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری شينهوا (چين)، مورالس روز جمعه در يک نشست رسانه‌ای در شهر کوچابامبای بوليوی گفت: «بوليوی حق استفاده از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای را دارد و هيچ‌کس نمی‌تواند در اين امر دخالت کند.»


رئيس جمهور بوليوی افزود: «بوليوی و ايران تمايل خود را در زمينه توسعه همکاری‌ها برای استفاده از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای اعلام کرده‌اند و در زمينه ساخت يک تأسيسات هسته‌ای در بوليوی با يکديگر همکاری خواهند کرد.»

شينهوا می‌افزايد دولت بوليوی در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ روابط ديپلماتيک خود را با ايران آغاز نمود و در سال ۲۰۰۸ روابط خود با اسرائيل را قطع کرد.

آمريکا به بوليوی در رابطه با گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی ايران هشدار داده بود

ايوو مورالس، رئيس جمهوری بوليوی سوم آبان‌ماه جاری به ايران سفر کرد و به مدت سه روز با مقامات ايرانی در زمينه گسترش روابط دو کشور گفت‌وگو نمود.

وی که در ابتدای سفر خود به‌منظور بازديد از کارخانه تراکتورسازی تبريز به اين شهر رفت، در بازگشت به تهران در زمينه‌های مختلف از جمله در عرصه‌های صنعتی و کشاورزی با ايران قراردادهايی امضا کرد.

پيش از اين، آمريکا به بوليوی در رابطه با گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی ايران هشدار داده بود اما رئيس جمهوری بوليوی در واکنش گفته بود «رويکردهای استعماری» را نخواهد پذيرفت.


سفر مورالس به ايران در پاسخ به سفر محمود احمدی‌نژاد به بوليوی صورت گرفت.

محمود احمدی‌نژاد در اوايل آذرماه سال گذشته در يک سفر پنج روزه، به پنج کشور گامبيا، برزيل، بوليوی، ونزوئلا و سنگال رفت و اسناد و توافق‌نامه‌های دوجانبه‌ای امضا کرد.

ايوو مورالس دومين رئيس جمهور چپ‌گرا از کشورهای آمريکای لاتين بود که طی چند هفته گذشته به تهران سفر می‌کرد.

پيش از وی هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا به تهران سفر کرده بود.

بوليوی حدود ۹ ميليون نفر جمعيت دارد و از شمال و شرق با برزيل، از جنوب با آرژانتين و پاراگوئه و از غرب با شيلی و پرو هم مرز است.

ايوو مورالس از حزب حرکت به سوی سوسياليسم در انتخابات رياست جمهوری بوليوی در سال ۲۰۰۵ با کسب ۵۴ درصد آرا پيروز شد که چنين اکثريتی در طول انتخابات بوليوی بی‌سابقه بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عاقلان دانند!
:)

-- سعدی ، Oct 30, 2010 در ساعت 10:49 AM