رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۹

غلط‌های نگارشی جین آستن

بر اساس یک پژوهش دانشگاهی دست‌نویس‌های جین آستن، نویسنده صاحب سبک انگلیسی که به‌خاطر نثر استادانه‌اش شهرت دارد، پر از غلط‌های نگارشی و دستوری است.

به گزاش خبرگزاری فرانسه و آلمان پس از بررسی دست‌نویس‌های جین آستن، نویسنده‌ رمان‌هایی مانند «اما» و «غرور و تعصب» که به‌خاطر نثر استادانه و پرداخت‌ چیره‌دستانه آثارش شهرت دارد، مشخص شد که نوشته‌های این نویسنده پیش از انتشار پر از غلط‌های نگارشی و دستوری بوده است.




در این پژوهش دانشگاهی، کاترین ساترلند از دانشگاه آکسفورد بیش از هزار و صد صفحه از دست‌نویس‌های جین آستن را بررسی کرده. این دست‌نویس‌ها پر از غلط‌های فاحش نگارشی و دستوری است و معلوم است که آثار جین آستن پیش از انتشار به‌طرز ماهرانه‌ای ویرایش شده.

کاترین ساترلند، پژوهشگر زبانشناسی که در دانشگاه آکسفورد دست‌نویس‌های آستن را بررسی کرده است، روز شنبه، ۸ آبان ماه به خبرگزاری‌های جهان نتیجه‌ این پژوهش را اعلام کرد.

بر اساس پژوهش دانشگاه آکسفورد، دست‌نویس‌های دو اثر مهم جین آستن، «اما» و «ترغیب» پر از خطاهای دستوری و نگارشی است

او گفت: «آستن به نگارش بی‌نقص و از هر نظر کامل اشتهار دارد، اما از دست‌نویس‌های او مشخص می‌شود که بی‌نقصی و کمال در نوشته‌های آستن بیشتر به یک افسانه شباهت دارد.»

این پژوهشگر و استاد دانشگاه اکسفورد گفت: «آستن شهرت خود را مدیون جملاتی طولانی است که از نظر ساختار نحوی در کمال دقت ساخته و پرداخته شده‌اند، تا آن حد که حتی نقطه‌گذاری‌ها هم در آثار این نویسنده از روی قاعده انجام شده است.»

نقل می‌کنند که هنری، برادر جین آستن درباره‌ توانایی خواهرش در نویسندگی گفته است هر آنچه که از قلم خواهرم تراوش می‌کند در نهایت کمال است.


کاترین ساترلند که با دست‌نویس‌های جین آستن به‌خوبی آشناست می‌گوید: «پس از بررسی دست‌نویس‌های آستن معلوم شد که اتفاقاً آستن در کارش مطلقاً دقت نداشته و بر زبان هم مسلط نبوده است. حتی در همان نگاه اول به دست‌نویس‌ها، از روی لکه‌های جوهر و خط‌خوردگی‌ها و اشتباهات فاحش املایی معلوم می‌شود که آستن برخلاف تصور عموم بر زبان تسلط کافی نداشته و از دقت کافی هم برخوردار نبوده. او بسیاری از قواعد دستوری در زبان انگلیسی را زیر پا گذاشته است.»

بر اساس پژوهش دانشگاه آکسفورد، دست‌نویس‌های دو اثر مهم جین آستن، «اما» و «ترغیب» پر از خطاهای دستوری و نگارشی است.

کاترین ساترلند می‌گوید: «احتمالاً یک ویراستار باتجربه و چیره‌دست آثار آستن را پیش از انتشار ویرایش کرده است.»

این پژوهشگر احتمال می‌دهد که ویلیام گیفرد که ناشر آثار جین آستن بود، دست‌نویس‌های او را پیش از انتشار ویرایش می‌کرده است. اما جز برخی مکاتبات آستن با گیفرد مدرکی که بتواند این ادعا را ثابت کند در دست نیست.

جین آستن ۱۷۷۵ـ۱۸۱۷از مهم‌ترین نویسندگان انگلیسی‌زبان است و آثار او ادبیات غرب را تحت تأثیر قرار داده است. دو رمان «اما» (۱۸۱۶) و «غرور و تعصب» (۱۸۱۳) از شاهکارهای او به شمار می‌آیند. آستن در نشان دادن شخصیت و دنیای زنان مهارت بی‌نظیری داشت.

Share/Save/Bookmark