رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آبان ۱۳۸۹

جنگ زمان منتشر شد

شماره ششم جنگ زمان، فصل‌نامه ادبیات، فرهنگ و هنر منتشر شد. این شماره به منصور خاکسار، شاعر تبعیدی که فروردین ماه گذشته در لس‌آنجلس خودکشی کرد اختصاص دارد.

شماره ششم جنگ زمان، ویژه منصور خاکسار و به سردبیری منصور کوشان، زیر نظر خسرو دوامی، داستان‌نویس مقیم آمریکا انتشار یافت.


ششمین شماره جنگ زمان به منصور خاکسار، شاعری که در تبعید خودکشی کرد اختصاص دارد

ششمین شماره جنگ زمان به منصور خاکسار و سویه‌های گوناگون زندگی و آثار این شاعر ایرانی که در فروردین ماه گذشته در۷۱ سالگی به زندگی خود پایان داد اختصاص دارد.

منصور کوشان در سرمقاله این شماره جنگ زمان می‌پرسد: «آیا مرگ منصور خاکسار به‌عنوان یک شاعر همیشه در صحنه، اعتراض ژرفی به بود منفعل همه ما نیست؟ آیا اگر او را دریافته بودیم، به ژرفای جستارها و شعرهای او رسیده بودیم، با او همدلی کرده بودیم، باز هم مرگ را به زندگی ترجیح می‌داد؟»

نسیم خاکسار، داستان‌نویس نام‌آشنا در این شماره جنگ زمان با مقاله‌ای به‌یادماندنی به کودکی، مراحل رشد و دنیای شعری برادر از دست‌رفته‌اش پرداخته است

خسرو دوامی، داستان‌نویس مقیم آمریکا از میان نامه‌های به جا مانده از منصور خاکسار سه نامه را برگزیده و در این شماره جنگ زمان منتشر کرده است. منصور خاکسار این نامه‌ها را به جهانگیر باقری‌پور، همسر خواهرش و یکی از اعضای چریک‌های فدایی خلق ایران که در درگیری با مأموران ساواک کشته شد، نوشته است.

«نمادها و نشانه‌های بازسازی شده در بوف کور» مقاله‌ای است در نقد بوف کور، رمان معروف صادق هدایت که منصور خاکسار سال‌ها پیش نوشته و اکنون در جنگ زمان تجدید چاپ شده است.

ملیحه تیره‌گل، پژوهشگر تبعیدی و نویسنده اثر پژوهشی «ادبیات تبعید» در مقاله‌ای به دنیای شعری منصور خاکسار پرداخته و دکتر علی‌رضا زرین، شاعر مقیم آمریکا و استاد دانشگاه در «آسیب‌شناسی مفهوم مرگ» اشعار منصور خاکسار را از نظر «مرگ‌خواهی» شاعر و نشانه‌هایی از حضور مرگ در شعر او بررسی کرده است.

بهروز شیدا، پژوهشگر و منتقد ادبی مقیم سوئد، منظومه «سحرخیزان» سروده منصور خاکسار را با شعر «چند نقطه دیگر» و وصیت‌نامه شاعر بررسی کرده و از آنجا به آنچه که او رنج شاعر می‌نامد راه برده و همه این رنج را پیش چشمان خوانندگان قرار داده است.

«مرد واژه‌های اندک و اندیشه روشن» نوشته کوشیار پارسی، داستان‌نویس و مترجم که در تبعید هلند به‌سر می‌برد از دیگر مقالات انتقادی این شماره جنگ زمان است.

ناصر کاخساز، ناصر پاکدامن، رضا علامه‌زاده، عباس خاکسار، ناصر رحمانی‌نژاد، پرویز قلیچ‌خانی و علی نگهبان هر یک مقالات و خاطراتی درباره منصور خاکسار منتشر کرده‌اند.

نسیم خاکسار، نویسنده سرشناس تبعیدی در مقاله‌ای تأثیرگذار با عنوان «روییدن آن سوتر از فصول» به زندگی و شعر برادر از دست‌رفته‌اش پرداخته است. وی در مقدمه مقاله‌اش یادآور می‌شود: «وقتی به منصور فکر می‌کنم، از یک سو او را چون برادری می‌بینم که سال‌ها با هم زندگی کرده‌ایم و دوره‌های زندگی‌اش از کودکی تا بزرگی برابر چشمم می‌آیند و از سویی دیگر به او چون شاعری نگاه می‌کنم که در نوشتن شعر به استقلالی در زبان و اندیشه رسیده بود.» خاکسار در این مقاله به هر دو این سویه‌ها می‌پردازد و تصویری روشن و در همان حال از نظر عاطفی تأثیرگذار از کودکی، مراحل رشد و دنیای شعری شاعر به‌دست می‌دهد.

در ششمین شماره جنگ زمان همچنین اشعاری از فریبا صدیقیم، شمس لنگرودی، شیدا محمدی، پرویز زاهدی، مجید نفیسی، یاشار احد صارمی، شایان افشار، روشنک بیگناه، حسن صفدری و منصور خاکسار و داستان‌هایی از بیژن بیجاری و منصور کوشان منتشر شده است.

«من به سکوت هرگز نیندیشیده‌ام» عنوان مصاحبه ملیحه تیره‌گل با منصور خاکسار است که ششمین شماره جنگ زمان را به پایان می‌رساند.

منصور خاکسار در سال ۱۹۹۰پس از تحمل یک دوره زندان از ایران گریخت و به آمریکا پناه آورد. او در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد و هنگام مرگ ۷۱سال داشت. منصور خاکسار از اعضای کانون نویسندگان ایران و کانون نویسندگان ایران در تبعید و از مبارزان سیاسی و چهره‌های ادبی سرشناس بود.

جنگ زمان با سردبیری منصور کوشان، نویسنده و نمایشنامه‌نویس تبعیدی مقیم نروژ در سال چهار شماره منتشر می‌کند و بهای آن معادل ۲۰ دلار، آمریکا و یکی از نشریات معتبر در تبعید است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام و تشکر !
چه خوب بودآدرس این نشریه را هم مینوشتید که دوستداران اینگونه نشریات بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و هم با اشترک باعت افزودن مخاطبان وادامه حیات اینگونه نشریات میشد و هم خدمت شما کاملتر

-- nayeri ، Oct 29, 2010 در ساعت 04:35 AM