رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آبان ۱۳۸۹

طارق عزيز به اعدام محکوم شد

دادگاه عالی جنايی عراق روز سه‌شنبه طارق عزيز، معاون نخست‌وزير اين کشور در دوران صدام حسين و دو عضو ديگر اين رژيم را به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلويزيون دولتی عراق اعلام کرد که طارق عزيز ۷۴ ساله، به جرم نقشی که در سرکوب شيعيان عراق در دهه ۸۰ ميلادی داشت، به اعدام محکوم شده است.


طارق عزيز در ماه مه سال ۲۰۰۶

شبکه تلويزيونی العراقيه خبر داد: «دادگاه عالی جنايی عراق دستور حکم اعدام طارق عزيز را به دليل نقش وی در نابودی احزاب مذهبی، صادر کرده است.»

بر اساس اين خبر، سعدون شاکر، وزير کشور و عبيد حامود، منشی صدام حسين نيز به اعدام محکوم شده‌اند.

طارق عزيز در سال ۲۰۰۹ يک بار به ۱۵ سال و بار دوم به هفت سال زندان محکوم شده بود

محمد عبدل‌صاحب، سخنگوی دادگاه عالی جنايی عراق گفت اين افراد به جرم نقشی که در سرکوب شيعيان عراق در پی سوء قصد به جان صدام حسين در سال ۱۹۸۲ در شهر شيعه‌نشين دوجيل، واقع در شمال بغداد صورت گرفت، به مرگ محکوم شده‌اند.

در جريان کشتار دوجيل ۱۴۸ نفر از شيعيان اين شهر به‌دست رژيم صدام حسين کشته شدند.

موج دوم سرکوب‌ها به سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد که طی آن شيعيان عليه حکومت صدام حسين شورش کرده بودند.

زياد عزيز، پسر طارق عزيز که از زمان حضور نظامی آمريکا در عراق به سال ۲۰۰۳ در امان، پايتخت اردن به‌سر می‌برد محکوميت پدرش به مرگ را «انتقام‌جويی» خواند و گفت اين حکم «اعتبار اطلاعات ويکی‌ليکس را ثابت می‌کند.»

زياد عزيز افزود: «در مدارک منتشر شده ويکی‌ليکس همه آن‌چه که در محکوميت پدرم آمده، تکذيب شده است.» وی گفت: «پدرم قربانی گروه‌های مذهبی شده است.»

وب‌سايت ويکی‌ليکس ۴۰۰ هزار سند محرمانه ارتش آمريکا در مورد جنگ عراق را در اختيار رسانه‌ها قرار داده که در آن خشونت‌های پس از اشغال عراق با ذکر آمار منتشر شده‌اند.

طبق قانون عراق احکام صادر شده پيش از اجرا بايد توسط شورای رياست جمهوری تأييد شوند.

طارق عزيز در ماه ژوئيه از بازداشتگاه آمريکايی کراپر به زندان کاظميه منتقل گرديد و هم‌اکنون به دو جرم شکنجه کردها و شيعيان و «جنايت عليه بشريت» در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ ميلادی در اين زندان به‌سر می‌برد.

در ماه سپتامبر گذشته وکيل طارق عزيز اعلام کرد که دولت عراق در نظر دارد موکل‌اش را به دليل «وخامت وضعيت جسمانی» آزاد کند اما يکی از منابع نزديک به نخست‌وزير عراق اين موضوع را تکذيب کرد.

خانواده طارق عزيز نيز تاکنون بارها خواهان آزادی وی به منظور معاينات پزشکی شده‌اند به‌ويژه از آن رو که وی دو بار دچار حمله قلبی شده است.

در ماه اوت گذشته نيز زياد عزيز اعلام کرد که پدرش ديگر «توان راه رفتن ندارد» و قدرت جسمانی او رو به زوال است.

زياد عزيز در اين‌باره گفت: «من و خواهرم در زندان با پدرم ديداری داشتيم و متوجه شديم که او تا چه اندازه ضعيف شده است.»

طارق عزيز، با نام اصلی ميخائيل يوحنا، تنها عضو مسيحی حکومت ديکتاتوری صدام حسين، در ماه آوريل ۲۰۰۳ خود را به نيروهای آمريکايی تسليم کرد.

اين معاون نخست وزير، وزير سابق اطلاعات و وزير امور خارجه سابق صدام حسين در ماه مارس ۲۰۰۹ به اتهام «جنايت عليه بشريت» در جريان کشتار ۴۲ نفر در سال ۱۹۹۲، به ۱۵ سال حبس محکوم گرديد.

همچنين در سال ۲۰۰۹ دادگاه عالی جنايی در عراق، طارق عزيز را به اتهام نقشی که در نقض حقوق کردهای شيعه در دهه ۸۰ داشت، به هفت سال زندان محکوم کرد.

طارق عزيز سال‌های طولانی سخنگوی بين‌المللی صدام حسين بود و تا زمان سقوط حکومت صدام به آن وفادار ماند.

Share/Save/Bookmark