رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آبان ۱۳۸۹

شکایت رئیس مجلس ایران از دولت

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه این کشور، خواهان پیگیری قضایی «تخلف دولت» در اجرا نکردن قانون شد.

علی عباس‌پور تهرانی‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران امروز، شنبه به خبرگزاری مهر گفت: «رئیس مجلس شورای اسلامی، موضوع تخلف دولت را در پذیرش دانشجوی فنی و حرفه‌ای و مراکز تربیت معلم در قانون را طی نامه‌ای به قوه قضاییه ابلاغ کرد.»


علی لاریجانی پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که اختلافات بین دولت و مجلس از طریق «تعامل» حل شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شهریورماه گذشته گفته بود: «بر خلاف سال‌های گذشته، تمامی ظرفیت‌های مراکز تربیت معلم و کنکور کاردانی به کارشناسی به فرهنگیان اختصاص یافته است.»

به گفته وی، ظرفیت مراکز تربیت معلم در کنکور سراسری ٢٢ هزار نفر اعلام شده اما این ظرفیت به فرهنگیان که حدود دو هزار نفر بوده‌اند، اختصاص یافته است.

در سال جاری، دولت و مجلس ایران بارها بر سر اجرای قوانین با هم اختلاف پیدا کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران چندین بار از مجلس خواسته تا با دولت «همراهی بیش‌تری» کند

علی لاریجانی مردادماه گذشته، احتمال شکایت مجلس از دولت در قوه قضاییه را رد کرده و افزوده بود که اختلافات بین دولت و مجلس باید از طریق «تعامل و مسیر قانونی» حل شود.

اما اکنون به نظر می‌رسد که با شکایت لاریجانی از دولت، مجلس نتوانسته از طریق «تعامل و مسیر قانونی» اختلافات با دولت را حل کند.

٢٩ تیر ماه گذشته نیز علی مطهری، نماینده مجلس ایران از احتمال فراخواندن محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم به مجلس خبر داد. او گفت که در صورت ادامه «تخلف و گریز از قانون» توسط دولت، احمدی‌نژاد باید در مجلس به سوال نمایندگان پاسخ دهد.

همچنین احمد توکلی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران مهرماه گذشته گفت که سوال کردن از رئیس‌جمهور به «تابو» تبدیل شده است.

این نماینده اصولگرای منتقد دولت که با مجله «همشهری ماه» چاپ تهران مصاحبه کرده، افزود: «مجلس باید از رئیس‌جمهور سوال کند.»

وی در این مصاحبه همچنین از موافقت علی لاریجانی، رئیس مجلس و محمدرضا باهنر و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس برای طرح سوال از رئیس‌جمهور نیز خبر داد.

این نماینده مجلس ایران، گفته است که برای «تعدیل قدرت» باید حرکتی انجام شود.

احمد توکلی، سوال کردن از رئیس‌جمهور را به دلیل اینکه شخص دوم مملکت مورد بازخواست قرار می‌گیرد، مهم خوانده و آن را باعث جلوگیری از بروز «دیکتاتوری» نامیده است.

به گفته او، مجلس هشتم در برابر برخی «تخلفات» دولت، «قاطعانه» نایستاده است.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران چندین بار از مجلس خواسته تا با دولت «همراهی بیش‌تری» کند.

وی همچنین گفته که نمایندگان مجلس از اینکه «وکیل‌الدوله» نامیده می‌شوند، نگران نباشند و به آن توجهی نکنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام آقای توکلی . عزیز دل برادر شما که نماینده انتسابی نیستید چرا اینقدر شان خود را پایین آورده اید که حتی جرات سوال از رییس جمهور متخلف را نداری . برات متاسفم که شما هم مثل بقیه همکارانت نماینده واقعی ملت نیستی. متاسفم.

-- کرامتالله مهربان ، Oct 23, 2010 در ساعت 03:52 PM