رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آبان ۱۳۸۹

خاطرات یک سرهنگ ایرانی - اسرائیلی

کتاب «یک سگ خیس بهتر از یک یهودی خشک است»، یا داستان یک ایرانی که شهروند اسرائیل شد، نوشته سرهنگ آریا شهروز شالیکار، سخنگوی ایرانی‌تبار ارتش اسرائیل منتشر شد و توجه رسانه‌های آلمانی زبان را به خود جلب کرد.

به گزارش مطبوعات و فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی آلمانی‌زبان به تازگی خاطرات سرهنگ آریا شهروز شالیکار سخنگوی ارتش اسرائیل زیر عنوان «یک سگ خیس بهتر از یک یهودی خشک است» توسط انتشارات معتبر دی‌تی‌وی در آلمان منتشر شده است.


سرهنگ آریا شهروز شالیکار، سخنگوی ایرانی‌تبار ارتش اسرائیل و نویسنده کتاب « داستان یک ایرانی که شهروند اسرائیل شد »

آریا شهروز شالیکار در این کتاب به خاطرات دوران نوجوانی‌اش در محله‌ خارجی‌نشین «ودینگ» در برلین و به خشونتی که از طرف نوجوانان مسلمان و آلمانی متحمل می‌شده اشاره می‌کند و مراحل مختلف هویت‌یابی و خودیابی‌اش را در پیش‌زمینه مهاجرت از ایران به آلمان و از آنجا به اسرائیل شرح می‌دهد.

آریا شهروز شالیکار در یک خانواده یهودی ایرانی در آلمان متولد شده است. والدین او دو سال پیش از انقلاب، در سال ۱۳۵۵ به آلمان مهاجرت کردند. شالیکار در خاطرات‌اش توضیح می‌دهد که چگونه یهودی‌های آلمان او را به چشم یک یهودی با موی سیاه و پوست گندمگون می‌دیدند و مسلمانان مهاجر به او به عنوان یک یهودی نجس نگاه می‌کردند؛ و در نظر آلمانی‌ها هم او هیچ تفاوتی با ترک‌ها و عرب‌های مهاجر نداشت.


انتشار خاطرات آریا شهروز شالیکار با توجه به بحث مهاجران مسلمان در هلند و آلمان اهمیت دارد. او با روایت خاطراتش به خطر اسلام‌گرایی در جوامع لیبرال و چندفرهنگی اشاره می‌کند.

نویسنده در این کتاب روایت می‌کند که تصادفاً و از روی دوستی با یک نوجوان ترک به گنگ ترک‌ها ملحق ‌شد و تازه وقتی که از حمایت آن‌ها برخوردار گشت، از آزار و اذیت مسلمانان مهاجر ساکن محله «ودینگ» در برلین در امان ماند.

محله «ودینگ» یکی از محلات مهاجرنشین برلین، پایتخت آلمان است و به خشونت‌های فرقه‌ای و قومی شهرت دارد.

آریا شهروز شالیکار عنوان کتاب‌اش را به کنایه از یهودی‌آزاری در ایران انتخاب کرده است، اما بر هویت ایرانی، آلمانی و اسرائیلی خود تأکید می‌کند. او در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های رادیویی آلمان می‌گوید به موسیقی و غذای ایرانی علاقه دارد و به‌رغم آن‌که شهروند اسرائیل است، پیوندهای فرهنگی‌اش با ایران گسسته نشده، اما در همان حال از یک هویت‌ چندگانه که در اثر مهاجرت و در همزیستی و همسایگی با فرهنگ‌ها و اقوام دیگر در او شکل گرفته است، سخن می‌گوید.

آریا شهروز شالیکار پس از مهاجرت به اسرائیل، تابعیت این کشور را پذیرفت؛ در دانشگاه «هبرو» اورشلیم که مخصوص نخبگان است در رشته مردم‌شناسی و علوم سیاسی تحصیل کرد، و او که با ۱۱ زبان آشنایی دارد، سرانجام به استخدام ارتش اسرائیل درآمد و اکنون به‌عنوان سخنگوی ارتش اسرائیل خدمت می‌کند.

انتشار خاطرات آریا شهروز شالیکار با توجه به بحث مهاجران مسلمان که با نظریه‌های جنجال‌برانگیر گرت ویلدرز، سیاستمدار هلندی آغاز شد و دامنه‌اش به آلمان رسید و به انتشار کتاب مناقشه‌انگیز تئو ساراسین، سیاستمدار آلمانی انجامید، اهمیت دارد.

ساراسین در این کتاب این نظریه را مطرح می‌کند که مهاجران مسلمان نمی‌خواهند به وظایف اجتماعی خود عمل کنند. او احتمال می‌دهد که اگر وضع به همین ترتیب پیش برود، اسلام‌گرایان از طریق مهاجران مسلمان، ارزش‌های جامعه مدنی در غرب را به مخاطره خواهند انداخت. آریا شهروز شالیکار در خاطرات‌اش این نظر را تأیید می‌کند و به خطر اسلام‌گرایی در جوامع لیبرال و چندفرهنگی اشاره می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

@در نظر آلمانی‌ها هم او هیچ تفاوتی با ترک‌ها و عرب‌های مهاجر نداشت.@ آیا ایشان خود را برتر از ترکها و عربهای مهاجر میداند؟

-- موگ باب ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

چه بحث جالبی رو مطرح کرده. البته فکر کنم یهودی بودنش در معروف شدن کتاب بی تاثیر نبوده
:)

-- پایدار ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

یک ایرانی همیشه ایرانی می ماند. مرسی سرهنگ.

-- Alireza ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

می داند که ترجمه «هبرو» یا «هیبرو» همان عبری خودمان است. پس چرا نه «دانشگاه عبری اورشلیم»؟
_______________
طبق دستور خبر رادیو زمانه نام بنیادها و شخصیت ها را با لفظ زبان اصلی می نویسیم. سپاسگزار از راهنمایی شما

-- شروین ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

بعنوان یک ایرانی هر گاه یاد رفتار زشت هموطنانمان با اقلیتهای قومی و مذهبی در داخل ایران میفتم احساس شرم میکنم باید اعتراف کنیم که رفتار ما با اقلیت افغانی در ایران رفتاریست مشمئز کننده و بشدت غیر انسانی همینطور رفتاری که با یهودیان بهائیها داشتیم وداریم و باید تاکید کرد که مردم در اعمال این رفتار ها بر دولت تقدم دارند اگر از اساس بشه تفاوتی میان دولت و ملت قائل شد

-- عباس ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

بنده با "یهودی آزاری در ایران" عنوان شده در متن موافق نیستم. ایرانی‌‌های یهودی از حقوقی کمتر از یهودیان در سایر کشور‌های مسلمان برخوردار نیستند. این مطلب از طرف فردی مطرح میشود که خود در ایران زندگی‌ نکرده است.و اصولا عنوان «یک سگ خیس بهتر از یک یهودی خشک است برای ما که سالها در ایران زندگی‌ کردیم ناشناخته است. یهودی ستیزی ایرانی‌‌ها عنوان شده یک بی‌ انصافی نسبت به روحیه ایرانی‌ است و واقعیت ندارد، اختلافات دولت ایران با دولت اسرائیل با یهودی ستیزی مردم ایران ملقمه کردن مغالطه ای بیش نیست.

-- mahmood ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

همین یهودی هارا ول کنید همه دنیا را قورت میدهند

-- بدون نام ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

در اسرائيل همه بايد در ارتش خدمت كنند و ميزان خدمت به تحصيلات بستكي داره با قبل از دانشكاه سه سال بعد از دانشكاه شش سال

-- بدون نام ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

شما باید یهودی باشید در ایران تا معنی یهود آزاری را متوجه شده باشید آقای محمود

-- بدون نام ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

ما ايرانيها يااز فرط خودبرتر بيني و ياکينه توزي مذهبي نسبت به پيروان همه اديان نظري غير انساني و غير اخلاقي داشته ايم. يادم هست که در دوران اواخر دبستان واوايل دبيرستان به همکلاسي هاي کليمي مي گفتيم
«جودکي به سني ها
«عمري» ، به زرتشتي ها«گبري»، به ارامنه
«سگ ارمني» وشرم هم نميکرديم.اميدوارم
mahmoodاين چند سطر ناقابل را بخواند

-- بدون نام ، Oct 22, 2010 در ساعت 08:39 AM

دروغ که حناق نیست.همه میدانند از ایرانی غریب نواز تر در دنیا کسی نیست. این اراجیف را به هم نبافید.حالا تو مدرسه بعضی بچه ها با تربیت پایین حرفی زدند. این گواه فرهنگ عمومی نیست. اگر پارسی نیستید. دستکم انصاف داشته باشید. بد نیست.

-- بدون نام ، Oct 23, 2010 در ساعت 08:39 AM

بدبختانه ایرانیها نسبت به دیگران رفتار بهتری دارند تا با خودشان. فرهنگ عمومی ایرانی اینست غذای خوب برای مهمان. رفتار بهتر با دیگران. با غیر مسلمان و خارجی ایرانی رفتار بهتری دارد.تا با خود هم کیش مسلمان. این دروغ محض است که بگویند ایرانیها با اقلیتها بد رفتارند. اتفاقن انها ایرانیها را تحویل نمیگرند و رو نمیدهند که بچه مسلمانها با هاشون دوست بشن. فکر میکنند از اینکه مسلمان نشدند باید بر خود ببالند. و پز هم میدهند که ما

-- بدون نام ، Oct 23, 2010 در ساعت 08:39 AM

به نظر من اين جور دسته بندي کردن آدم ها که مثلا بگيم مسلمان يهودي مسيحي يا بهايي و زرتشتي همه از بنياد ايراد داره من يهودي خوب ميشناسم يهودي بد هم ميشناسم مسلمان خوب ميشناسم مسلمان بسيار بد هم ميشناسم
به نظر من آدمها شايد دسته بندي هايي مثل خوب وبد داشته باشند ولي بزرگترين دسته آدمها آدمهايي هستند در بين اين دو دسته انسانهايي نه کاملا خوب و نه کاملا بد شايد بشه گفت انسانهاي خاکستري
در مورد دين و مذهب هم بايد بگم هرقدر تظاهرات ديني ( اصلا فرقي نداره کدام دين ) در سطح جامعه کمرنگ تر بشه بهتره چون بسياري از بزرگترين اشتباهات تاريخ بشر رو فقط ميشه با يک ادبيات ديني توجيه کرد، مثلا در همين ايران در اتفاقات اخير چقدر از مردم ايران که اکثرا هم مسلمان و شيعه بودند به دست افراد نظامي و شبهه نظامي رژيم شيعي و اسلامي ايران شکنجه يا کشته شدند و عاملان اين جناياتت تمام اين کارها رو به نام دين و براي بقاي حکومت ديني خود انجام دادند.

-- محمد ، Oct 23, 2010 در ساعت 08:39 AM

من مسلمان هستم در ایران زندگی میکنم و خودم رو جز معترضین نسبت به نظام حاکم میدونم اما این طرز رفتار که جدید هم نیست اما به تازگی اروپایی ها به وضوح اون رو بیان میکنند نشانه خطری است برای مسلمان ستیزی در جاهای مختلف جهان که از طرف نژاد پرستانی که عمدتا یهودی هستند در حال شارژ شدن است اونها رفتارهایی به مراتب خطرناک تر از مسلمان ها دارند و جهان رو آماده برخوردهای مذهبی میکنند و در این بین تمام تلاش های انسانی برای ترویج صلح طی سالیان در غرب از بین خواهد رفت و اوضاع رو به نفع تند رو خواهد کرد. من مطمئنم غرب از این اتفاق ضرر بیشتری خواهد کرد

-- فرهاد ، Oct 23, 2010 در ساعت 08:39 AM

ajab ashofteh bazarist dunyaye siasat !!!!!!!

-- AZADIN ، Oct 23, 2010 در ساعت 08:39 AM

به امید روزی که برچسبهای دینی و مذهبی ( مسلمان ، یهودی ، مسیحی ، هندو و . . . ) ازمیان بروند و انسان را به خاطر انسان بودنش ارزش نهیم.

-- افسون ، Oct 23, 2010 در ساعت 08:39 AM

از هر 10 ايراني مسلمان ,8نفرشان بايد از رفتار و كردار و گفتار زشتشان در مقابل اقليت مذهبي عذرخواهي كنند. وجدانم راحت است كه جزوشان نيستم. من ايراني و روي كاغذذمسلمان شيعه با مطالعه تاريخ, اسرائيل را تنها كشوري ميدانم كه در طول ايام , كوچكترين تجاوز و بي احترامي به ما نكرده. با مظلوم پرستي نااگاهانه علي ايراني ساختيم و گرفتارش شديم و عينا موضوع اعراب و اسرائيل است. البنه از ظلم و اشغالگري رژيم اسرائيل بايد گفت.

-- rad ، Oct 23, 2010 در ساعت 08:39 AM

من ساکن بابل بودم که قبل از انقلاب پر از یهودی و بهائی بود -ما هم دوستان بهائی داشتیم هم یهودی و با اینکه مسلمان معتقد هم هستم هیچگاه ندیدم دور و بر ما کسی حتی از اقلیتها کناره گیری کند چه برسد به آزار- این فرهنگ ایرانی ما بود - بعد از انقلاب این حکومت اگر با اقلیتها بد رفتاری کرد بی اغراق دهها برابر با مسلمانان بد رفتاری کرد. زندان شکنجه و هر چه بدتر که شما همه میدانید

-- زمانه ، Oct 24, 2010 در ساعت 08:39 AM

ریشۀ خرافات و ادیان آسمانی یهودیان واسه همینه که همه با هاش مشکل دارند... در حقیقت چه اسلام و چه مسیحی و چه یهودیت همه بر ضد انسان بودن و آزادی به وجود اومده... اگر یهود نبود اسلام و مسیح هم نمی بود..

-- جمال ، Oct 24, 2010 در ساعت 08:39 AM

كساني كه بيش از چهار دهه از عمرشان گذشته باشد و در شهرهايي مانند تويسركان يا كرمانشاه زندگي كرده باشند ميدانند يهودي ستيزي يعني چه. فقط يكي را ميگويم: اگر در اين دو شهر باران مي‌آمد هيچ يهودي (بخوانيد جهود) حق نداشت از خانه بيرون بيايد چون مردم بي خرد فكر ميكردند اينها نجس هستند و وقتي رطوبت وجود دارد مانند وقتي كه باران بيايد همه جا توسط جهودها نجس و ناپاك ميشود. آيا ما نبايد كمي در مورد كرامت انساني كه حق همه انسانهاست و تعاليم تمامي پيامبران بر مبناي آن است اندكي بينديشيم؟؟؟

-- azita_razavi@yahoo.com ، Oct 25, 2010 در ساعت 08:39 AM

در اینجا سه گونه میشود به موضوع پرداخت اینکه ایرانی چگونه به اقلیت ها مینگرد با اینکه حکومت چه کرده و هم اینکه اسلام نظرش در باره اقلیت های دینی چیست؟ و می بینیم که در نوشتار دوستان و جناب سرهنگ اینها با هم خلط شده اند

-- malek ، Oct 27, 2010 در ساعت 08:39 AM