رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ مهر ۱۳۸۹

جايزه ساخاروف به ناراضی کوبايی رسيد

گيلرمو فارينياس، شهروند ناراضی کوبايی که در ماه ژوئيه گذشته آخرين اعتصاب غذای خود را با آزادی ۵۲ زندانی سياسی شکست، جايزه ساخاروف را از آن خود ساخت.

به گزارش رويترز، پارلمان اروپا، امروز، پنجشنبه ۲۱ اکتبر، سرانجام تصميم گرفت جايزه ساخاروف، جايزه آزادی انديشه را به گيلرمو فارينياس، مخالف دولت کاسترو که اعتصاب غذای طولانی‌ای را پشت سر گذاشته است، اعطا کند.


گيلرمو فارينياس، روان‌شناس و روزنامه‌نگار ۴۸ ساله مخالف دولت کوبا تاکنون چندين بار دست به اعتصاب غذا زده است تا حکومت اين کشور زندانيان سياسی را آزاد کند.

آخرين اعتصاب غذای وی در ماه ژوئيه گذشته با اعلام آزادی ۵۲ زندانی سياسی از ۷۵ نفر مخالف دولت کوبا که در ماه مارس ۲۰۰۳، معروف به «بهار سياه»، بازداشت شده بودند، پايان يافت.

گروه‌هايی از ايرانيان در ماه‌های گذشته، طی نامه‌های متعددی به پارلمان اروپا، عباس اميرانتظام، منصور اسالو و بهاره هدايت را برای دريافت اين جايزه پيشنهاد داده بودند

اين ۷۵ نفر در مجموع به ۱۴۵۴ سال زندان محکوم شده بودند. برخی از آن‌ها به دليل شرايط جسمانی آزاد شدند اما اورلاندو زاپاتائو نامايو در ماه فوريه امسال بر اثر اعتصاب غذا جان خود را از دست داد.

اين اعتصاب غذای فارينياس ۱۳۵ روز به طول انجاميد و وضعيت جسمانی او به وخامت گرائيد.


جايزه ساخاروف که برای آزادی انديشه و بيان اعطا می‌شود روز ۲۵ دسامبر در شهر استراسبورگ اهدا خواهد شد.

اين جايزه هر سال به يک فعال حقوق بشر و يا فعال در راه دمکرسی تقديم می‌شود.

اين سومين بار در طول ۱۰ سال گذشته است که پارلمان اروپا اين جايزه را به مخالفان کوبايی اعطا می‌کند. در سال ۲۰۰۲ جايزه ساخاروف به اوسوالدو پايا ساردينياس، از فعالان حقوق شهروندی کوبا و در سال ۲۰۰۵ به جنبش «زنان سفيدپوش» اين کشور که متشکل از همسران و والدين زندانيان سياسی کوبا است، تعلق گرفت.

گيلرمو فارينياس در واکنش به دريافت جايزه ساخاروف گفت: «دنيای متمدن، پارلمان اروپا، با اين جايزه پيامی به رهبران کوبا فرستاده است؛ زمان آن فرارسيده تا کوبا آزادی بيان را به‌رسميت بشناسد و به ديکتاتوری پايان دهد.»

فارينياس گفت: «اين جايزه‌ای برای من نيست، برای همه کوبايی‌هايی است که ۵۰ سال است برای رهايی از ديکتاتوری مبارزه می‌کنند.»

سال گذشته جايزه ساخاروف به نهاد غيردولتی مدافع حقوق بشر در روسيه تعلق گرفت که درباره سوءاستفاده‌های دولت روسيه در جنگ چچن فعاليت کرده بود.

در سال ۲۰۰۸ اين جايزه به هو جيا از فعالان حقوق شهروندی و محيط زيست در چين رسيد. نلسون ماندلا، رئيس جمهور سابق آفريقای جنوبی، آئونگ سان سوچی از برمه، کوفی عنان، دبيرکل سابق سازمان ملل، از جمله برندگان ديگر اين جايزه در سال‌های گذشته هستند.

گروه‌هايی از ايرانيان در ماه‌های گذشته، طی نامه‌های متعددی به پارلمان اروپا، عباس اميرانتظام، منصور اسالو و بهاره هدايت را برای دريافت اين جايزه پيشنهاد داده بودند.

جايزه ساخاروف به نام «آندری ساخاروف» يکی از مخالفان نظام شوروی پيشين نام گذاری شده است. اين جايزه نخستين بار در سال ۱۹۸۸ اعطا شد.

Share/Save/Bookmark