رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ مهر ۱۳۸۹

بودجه بی‌بی‌سی کاهش یافت

بودجه‌ی بی‌بی‌سی، یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رسانه‌های جهان کاهش یافت.

به گزارش گاردین به موجب مصوبه دولت بریتانیا، مالیات سالانه‌ای که شهروندان انگلستان برای تماشای تلویزیون می‌پردازند به میزان ۱۶۰ یورو تعیین شد و در شش سال آینده افزایش نخواهد یافت.


دولت بریتانیا ابتدا قصد داشت شهروندانی را که سن‌شان بیشتر از ۷۵ سال است از پرداخت مالیات رسانه‌ای معاف کند، اما در مذاکراتی که با شبکه بی بی سی انجام داد، از این کار صرف‌نظر کرد.‌ افزایش نیافتن مالیات رسانه‌ای در بریتانیا برای بی‌بی‌سی به معنای کاهش بودجه به میزان ۱۶درصد در شش سال آینده است.

علاوه بر کاهش بودجه، بی‌بی‌سی در آینده می‌بایست بودجه شبکه‌ جهانی‌اش را که در حال حاضر به ۳۳ زبان برنامه تولید می‌کند، بدون حمایت مالی وزارت خارجه بریتانیا تأمین کند.

در جنگ جهانی دوم، شبکه جهانی بی بی سی از اندک رسانه‌های معتبر دنیای آزاد و مهم‌ترین منبع دسترسی شهروندان به رویدادهای جهان بود.

دولت بریتانیا در شرایطی که دولت‌های اروپایی به اقدامات صرفه‌جویانه روی آورده‌اند، از این طریق سالانه ۳۴۰ میلیون پوند در هزینه‌هایش صرفه‌جویی می‌کند.
مدیران بی بی سی از کاهش بودجه به میزان ۲۵ درصد وحشت داشتند. به گزارش خبرگزاری آلمان، جری موریسی، رئیس هیأت مدیره سندیکای شبکه‌های تلویزیونی انگلستان اعلام کرد که ممکن است کاهش بودجه در نهایت به اینجا بینجامد که عده‌ای از کارکنان بی‌بی‌سی کارشان را از دست بدهند.

به گزارش گاردین، دولت بریتانیا این اقدامات را برای تأمین آینده رسانه‌های همگانی ضروری می‌داند. یکی از سخنگویان دولت بریتانیا این اقدامات را در مجموع به نفع شهروندان بریتانیایی ارزیابی کرد. گاردین گزارش می‌دهد که برخی از ناظران اعتقاد دارند که کاهش بودجه بی بی سی، آینده این رسانه را تضمین می‌کند و یک اقدام ضروری است.

شبکه‌ جهانی بی‌بی‌سی با بیش از ۱۲۰ میلیون بیننده در سراسر جهان به بی‌طرفی شهرت دارد. در جنگ جهانی دوم، شبکه جهانی بی‌بی‌سی از اندک رسانه‌های معتبر دنیای آزاد و مهم‌ترین منبع دسترسی شهروندان به رویدادهای جهان بود.

بخش فارسی بی‌بی‌سی زیرمجموعه‌ای از سرویس جهانی بی‌بی‌سی است، که به زبان فارسی از طریق رادیو، اینترنت و تلویزیون، فعالیت خبری و رسانه‌ای می‌کند. هم‌اکنون صادق صبا ریاست این بخش را برعهده دارد.

تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش برنامه‌های خود را از روز ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹ میلادی، (۲۵ دی ۱۳۸۷ خورشیدی) آغاز نمود و هر روز از ساعت ۱۷:۰۰ به وقت ایران و ۱۳:۳۰ به وقت گرینویچ شروع به پخش برنامه‌هایش می‌کند. تلویزیون بی بی سی در این مدت با رویکرد حرفه‌ای و مستقل به یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان تبدیل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در رابطه با اخوندهای حاکم ما از بی بی سی صادق خان صبا بی طرفی که ندیدیم که هیچ در اکثر مواقع که قافیه برای اخوندهای جنایتکار تنگ امد سریعا بی بی سی فارسی به داد انها شتافت و به چشم مردم به جان امده از مظالم اخوندها خاک پاشید. ولی در رابطه به زبانهای دیگر نمی توانم نظر
مشابهی بدهم ولی به زبان انگلیسی تا حدودی متعادل عمل میکند. امیدوارم صادق خان صادق بوده و صادقانه عمل کند در غیر اینصورت ما ایرانیان ازاده به دولت انگلیس از راههای قانونی فشار خوا هیم اورد تا بیشتر از این در کنار اخوندها نیاستد.

-- Hamid ، Oct 21, 2010 در ساعت 03:13 AM