رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ مهر ۱۳۸۹

ديدار هيئت پارلمان آلمان با علی لاريجانی

نمايندگان پارلمان آلمان در تهران با علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران ملاقات کرده و در مورد آزادی دو شهروند آلمانی با وی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزديک به هيئت نمايندگان پارلمان آلمان گزارش داد در اين ديدار، که روز دوشنبه ۲۶ مهرماه انجام يافت، هيئت آلمانی درباره وضعيت حقوق بشر در ايران و سرنوشت دو آلمانی دستگيرشده در تبريز با علی لاريجانی گفت‌وگو کرده است.


کلوديا روت و پتر گآووايلر

بنا بر اين گزارش، رئيس مجلس ايران قول داد که برای آزادی دو شهروند آلمانی تلاش کند.

دو خبرنگار آلمانی شامگاه يکشنبه ۱۸ مهرماه هنگامی که برای گفت‌وگو با سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، و جاويد هوتن‌کيان، وکيل خانم آشتيانی به دفتر هوتن‌کيان رفته بودند٬ در دفتر کار اين وکيل دستگير شدند.

يکی از اين دو شهروند آلمانی عکاس و ديگری روزنامه‌نگار مطبوعات آلمان هستند.

کلوديا روت: اين حق طبيعی خانواده سکينه آشتيانی است که با رسانه‌ها و مجامع عمومی صحبت کند

هيئت پنج نفره آلمان، مرکب از اعضای کميته‌های جنبی فرهنگی، آموزشی و سياسی پارلمان اين کشور، به سرپرستی پتر گآووايلر، سياستمدار عضو حزب دمکرات مسيحی آلمان، روز گذشته به ايران سفر کرده است.

اين هيئت علاوه بر ديدار با نمايندگان مجلس و مقامات دولتی ايران، قرار است با گروه‌های مدافع حقوق بشر و هنرمندان نيز ملاقات کند.

در اين هيئت کلاوديا روت، يکی از رهبران حزب سبزهای آلمان و رئيس فراکسيون سبزها در پارلمان اين کشور نيز حضور دارد.

خانم روت در طول سال گذشته، در حرکت‌های اعتراضی ايرانيان ساکن آلمان نسبت به وقايع پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، شرکت فعالی داشت.

کلاوديا روت پيش از سفر خود به ايران، بازداشت دو شهروند آلمانی را به شدت محکوم کرد. وی در سايت اينترنتی خود نوشت: «هيچ فرقی نمی‌کند که دو خبرنگار آلمانی از سوی نشريه‌ای به آن‌جا رفته بودند يا به شکل شخصی با وکيل و وابستگان خانم آشتيانی ملاقات کرده‌اند. بازداشت خودسرانه اين دو به جرم گفت‌وگوی داوطلبانه هيچ مشروعيت قانونی ندارد.»


خانم روت با بيان اين‌که «مسئولان جمهوری اسلامی ايران ماه‌هاست با زندگی سکينه محمدی آشتيانی بازی می‌کنند» نوشت اين حق طبيعی خانواده او است که با رسانه‌ها و مجامع عمومی درباره سرنوشت وی و ابهامات قضايی در اين‌باره و رفتار دولت ايران با سکينه محمدی آشتيانی، صحبت کند.

روز ۲۳ مهرماه نيز گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان در ملاقاتی با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در بروکسل، اعلام کرد که آلمان خواستار آزادی هر چه سريع‌تر اين دو شهروند خود است.

سه روز پيش از آن آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در اظهارنظری خواهان آزادی دو روزنامه‌نگار آلمانی در ايران شد و وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که در راه آزادی آن‌ها تلاش خواهد کرد.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه ايران و دادستان کل اين کشور گفته بود افراد دستگيرشده «به هيچ وجه خبرنگار نيستند و يا حداقل کارت خبرنگاری ندارند. آن‌ها در واقع به عنوان توريست به ايران آمده‌اند.»

وی با بيان اين‌که «دو تبعه آلمانی با جريان‌های معاند خارج از کشور ارتباط داشته‌اند» افزود: «آن‌ها با رواديد توريستی در تبريز حضور يافته بودند، بدون مدرک، از نام خبرنگار سوء استفاده و با خانواده سکينه آشتيانی ارتباط بر قرار کرده بودند.»

محسنی اژه‌ای اعلام کرد که دو تبعه آلمانی بازداشت شده در اين شهر «به جرم خود اعتراف کرده‌اند.»

Share/Save/Bookmark