رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ مهر ۱۳۸۹

فروش اس۳۰۰ به‌جای ايران به ونزوئلا

روسيه اعلام کرد سامانه موشکی اس۳۰۰ که قرار بود به ايران تحويل داده شود، ممکن است به ونزوئلا واگذار گردد.

بنا بر گزارش خبرگزاری ريا نووستی، ايگور کوروتچنکو، مدير مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه در اين‌باره گفت: «هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا در مورد ايجاد سيستم جامع و چندلايه‌ای پدافند هوايی،علاقه و توجه زيادی به سيستم‌های کوتاه‌برد، ميان‌برد و دوربرد پدافند هوايی روسيه نشان می‌دهد.»


ايگور کوروتچنکو، مدير مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه روسيه

وی افزود به همين خاطر «بعيد نيست سيستم‌های اس۳۰۰ در نظر گرفته شده برای ايران به ونزوئلا عرضه شوند.»

نيکلای ماکاروف، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روسيه شهريورماه امسال اعلام کرد که روسيه سيستم‌های دفاع موشکی اس۳۰۰ را به ايران عرضه نخواهد کرد.

کوروتچنکو: هوگو چاوز مذاکره‌کننده با تجربه‌ای است و به اين دليل روسيه نبايد تحت تأثير جمله‌پردازی‌های ضد آمريکايی او قرار گيرد

وی اعلام کرد دميتری مدودف، رئيس جمهوری روسيه اين فرمان را صادر کرده است و طبق آن تحويل اين سامانه و همچنين تجهيزات زرهی و هواپيما، بالگرد و ناوهای جنگی به ايران ممنوع شده است.

دميتری مدودف اين تصميم را به‌دنبال تحريم‌های اخير شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران گرفته است.

در آخرين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، فروش ادوات سنگين نظامی از جمله سيستم‌های ضد هوايی موشکی مندرج در فهرست سلاح‌های متعارف سازمان ملل، به ايران ممنوع شده است.

مقامات ايران نسبت به اين تصميم دولت روسيه اعتراض کرده و خواهان پرداخت غرامت از سوی اين کشور شده‌اند. مقامات روسيه گفته‌اند که خسارتی پرداخت نخواهند کرد اما مبلغ پيش‌پرداختی را پس خواهند داد.

ايگور کوروتچنکو، افزود:«اکنون مسئله پيدا کردن خريدار برای پنج گردان اس۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار که توسط ايران سفارش داده شده بود، در دستور روز قرار دارد.»

وی افزود که در صورت دستيابی به تفاهم‌نامه با ونزوئلا، «اين کشور بايد بهای کامل قرارداد را به‌طور نقدی پرداخت کند و از روسيه وام نوبتی برای خريداری تسليحات را درخواست نکند.»

کوروتچنکو گفت: «هوگو چاوز مذاکره‌کننده با تجربه‌ای است و به اين دليل روسيه نبايد تحت تأثير جمله‌پردازی‌های ضد آمريکايی او قرار گيرد.»

وی اعلام کرد که دولت ونزوئلا برای خريداری سيستم‌های موشکی سيار ساحلی، هواپيماهای گشت‌زنی دريايی و ناوچه‌ها نيز علاقه نشان داده است.

ريا نووستی نوشته است که در حال حاضر ساخت سه کارخانه نظامی برای توليد تفنگ‌های خودکار کالاشنيکوف، توليد فشنگ و همچنين ارائه خدمات و تعمير بالگردها در ونزوئلا جريان دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب هیچ فرقی نکرد .... ونزوئلا هم با چند برابر قیمت آن را به ایران خواهد فروخت ..... ویا در بدترین حالت مهندسان ایرانی این سیستم را reverse -engineering خواهند کرد .... به احتمال زیاد ایران سیستم مشابه ای را قبلا توسعه داده و تنها به فوت کوزه گری نیاز دارد .... موشک های ایرانی از همان سوخت جامد موشک های روسی که در ایران تولید میشود استفاده میکنند با کمی کمک تکنولوژی آ لمانی ......

-- بدون نام ، Oct 16, 2010 در ساعت 12:03 PM

آنها که مرگ بر روسیه گفتند و شهید شدند خونشان پای احمق های بی سواد است.

-- اکبر ، Oct 17, 2010 در ساعت 12:03 PM