رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ مهر ۱۳۸۹

وزیر خارجه دانمارک: تکذیب می‌کنم

لنه اسپرسن، وزیر خارجه دانمارک و رئیس حزب دموکرات مسیحی در این کشور، تکذیب کرد که به خاطر کاریکاتورهای پیامبر اسلام عذرخواهی کرده است.

به گزارش رسانه‌های دانمارکی، لنه اسپرسن، وزیر خارجه دانمارک، در بروکسل، در مقابل رسانه‌های غربی، ادعای برخی روزنامه‌های مصری را که او در سفرش به مصر، به خاطر کاریکاتورهای پیامبر اسلام عذرخواهی کرده، به شدت تکذیب کرده است.



وزیر خارجه دانمارک: اظهار تأسف کردم. عذرخواهی نکردم

برخی روزنامه‌های مصری به نقل از شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر خبر عذرخواهی خانم لنه اسپرسن، وزیر امور خارجه‌ دانمارک را نقل کرده بودند.

لنه اسپرسن، که روز، ۲۳ مهر ماه برای حضور در اجلاس سران ناتو به بروکسل سفر کرده، به رسانه‌ها اعلام کرد که این خبر حقیقت ندارد. وزیر امور خارجه دانمارک گفت: «من این خبر را تکذیب می‌کنم. من با دقت از روی دست‌نویس سخنرانی کردم و این دست‌نویس هم منتشر شده است.»

در متن سخنرانی وزیر خارجه دانمارک آمده است: «دولت دانمارک از این که احساسات مردم بی‌شماری جریحه‌دار شده، متأسف است. دولت دانمارک تحقیر و توهین به هر گروهی از مردم را به خاطر تعلقات قومی یا اعتقادات دینی محکوم می‌کند»

لنه اسپرسن در بروکسل یادآور شد که در مصر، همزمان بر این نکته تأکید کرده که انسان‌ها حق دارند عقایدشان را آزادانه و بدون دخالت حکومت، اما در چارچوب قانون بیان کنند. ولی در همان حال باید به یاد داشت که آزادی بیان بدون حد و حصر نیست.

در این میان روزنامه‌های چاپ مصر بر این موضوع تأکید دارند که خانم لنه اسپرسن به خاطر چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام از شیخ احمد الطیب عذرخواهی کرده است.

بنا به گزارش رادیو دانمارک، سخنگوی شیخ احمد الطیب، محمد طنتاوی عصر امروز در مصاحبه‌ای با این رادیو گفته است وزیر امور خارجه‌ دانمارک مستقیماً عذرخواهی نکرده است. اظهار تأسف را نباید به عذرخواهی تعبیر کرد. محمد طنتاوی همچنین در این مصاحبه‌ رادیویی احتمال داده است که ترجمه‌ی متن سخنرانی وزیر امور خارجه دانمارک به عربی از دقت کافی برخوردار نبوده است.

«چهره محمد» ( به دانمارکی Muhammeds ansigt) مجموعه‌ای است از ۱۲ کاریکاتور که به زندگی پیامبر اسلام می‌پردازد. این کاریکاتورها در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۵ در روزنامه‌ «ژلاند پستن» چاپ دانمارک منتشر و چندی بعد در روزنامه عربی‌زبان «الفاجر» در مصر تجدید چاپ شدند. انتشار این کاریکاتورها به اعتراضات دامنه‌دار مسلمانان در برخی کشورهای اسلامی منجر شد.

Share/Save/Bookmark