رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ مهر ۱۳۸۹

عمليات نجات ۳۳ معدنچی در شيلی پايان يافت

امدادگران در معدن «سن‌خوزه» شيلی در ساعات پايانی شب گذشته به وقت محلی، پس از ۲۲ ساعت و ۳۹ دقيقه تلاش، همه ۳۳ معدنچی را که بيش از دو ماه در اعماق زمين گرفتار بودند نجات دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌‌ها، مرحله پايانی نجات اين معدنچيان شب گذشته با موفقيت انجام شد و حبس ۶۹ روزه اين افراد در عمق حدود ۷۰۰ متری زمين خاتمه يافت.


شش امدادگری که زير زمين به خروج معدنچيان کمک کردند نيز به سلامت از معدن بيرون آمدند. ۳۳ معدنچی به نوبت در داخل کپسولی فلزی به سطح زمين کشيده شدند.

در مدت عمليات پايانی، مردم سراسر شيلی و ديگر کشورهای جهان از طريق شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد جزئيات نجات معدنچيان بودند.

رئيس سازمان جهانی کار: کمبود تدابير ايمنی که منجر به اين حادثه شدند را نبايد فراموش کرد

حضور هزاران نفر از جمله خبرنگاران، مقام‌های سياسی و اعضای خانواده معدنچيان در محل، به آخرين شب عمليات شور خاصی بخشيده بود.

سباستين پينرا، رئيس‌جمهوری شيلی و همسرش نيز با حضور در محل از معدنچيان استقبال کردند.

پينرا در سخنانی از تلاش‌های شبانه‌روزی گروه‌های امداد قدردانی کرد و افزود: «شيلی امروز کاملأ با کشوری که ۶۹ روز پيش بود فرق می‌کند.»

وی گفت: «اين کشور هم‌اکنون قوی‌تر و متحدتر شده و احترام و ستايش جهانی را نصيب خود ساخته است.»

در ميان معدنچيان يک نفر اهل بوليوی بود که اوو مورالس، رئيس‌جمهوری اين کشور نيز برای ديدار با او به شيلی سفر کرده بود.

ژامه ماناليژ، وزير بهداشت شيلی اعلام کرد که معدنچيان از لحاظ سلامت در شرايط خوبی به‌سرمی‌برند با اين‌ حال آن‌ها برای معاينات پزشکی با هلی‌کوپتر به شهرک کوپيکاکو منتقل شدند.

به گفته پزشکان زندگی در شرايط غيرعادی بدون نور، تغذيه نامناسب و موارد ديگر سبب ضعف شديد بدنی و ناراحتی‌هايی در اين افراد شده که درمان آن‌ها مدت‌ها به طول می‌انجامد.

دوستان و آشنايان معدنچيان در کنار معدن يک به يک دست به پايکوبی زدند و آواز سر دادند. ۳۳ بادکنک با رنگ‌های سرخ و سفيد و آبی، رنگ‌های پرچم شيلی بر فراز معدن سن خوزه به آسمان فرستاده شد

خوان سوماويا، رئيس سازمان جهانی کار که خود شيليايی است در پيامی يادآوری کرد که کمبود تدابير ايمنی که منجر به اين حادثه شدند را نبايد فراموش کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر در ایران بود چپ ها میگفتد چون امریکا در شیلی کودتا کرده پس دانشمندان و تاسیسات آمریکایی نیان
مجاهدین انقلاب و خط امام میگفتن این کشو های غربی نیان کمک چو ن برنامه دارن ، میخوا ن سازش کنن با احمدی
توده ایها و مارکسیست های بنیاد گرا میگفتن همش زیر سر انگلیس و آمریکاست . از اول با طرح هارپ این معادن را منفجر کردند تا کارگر ها بمونن اون زیر بعد خودشون بیان کمک و ژست بگیرن و شیلی را دوباره اشغال کنن .
خلاصه کانادا ، امریکا ، انگلیس ، ..... نمیتوانستند بیان کمک . روس ها می آمدند بعد معادن را منفجر میکردند و جنازه ها را بیرون می آوردند . مثل ان زیر دریایی که گذاشتند غرق شود تا راز موشک اتمی افشا نشود که شد .

-- agar ، Oct 14, 2010 در ساعت 01:25 PM