رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ مهر ۱۳۸۹

مرکل خواهان آزادی دو خبرنگار آلمانی شد

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان خواهان آزادی دو خبرنگار آلمانی در ايران شد. وزارت امور خارجه آلمان ضمن تأييد خبرنگار بودن اين دو، اعلام کرد که در راه آزادی آن‌ها تلاش خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات ايرانی که نخواسته‌اند به شکل رسمی اعلام کنند دو فرد غير ايرانی بازداشت‌شده در روز يکشنبه، آلمانی هستند، اين دو را متهم به «همکاری با ضد انقلاب» در خارج از ايران کرده‌اند.


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که برای ديداری در بخارست به‌سر می‌برد، امروز در اين رابطه گفت: «دولت آلمان از نزديک وضعيت را دنبال می‌کند و وزارت امور خارجه آلمان نيز تمام سعی خود را خواهد کرد که آزادی اين دو شهروند را به‌دست آورد.»

وزارت امور خارجه آلمان پيش از اين به شکل رسمی اعلام نکرده بود که دو نفر بازداشت‌شده شهروندان اين کشور هستند.

يکی از اين دو نفر عکاس و ديگری خبرنگار مطبوعات آلمان بوده‌اند

خبرگزاری فرانسه افزوده است که يکی از اين دو نفر عکاس و ديگری خبرنگار مطبوعات آلمان بوده‌اند که قصد داشتند در تبريز گفت‌وگويی با پسر سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که اين وزارتخانه به همراه سفارت آلمان در ايران در حال تحقيق از منابع مختلف‌اند تا چگونگی بازداشت اين دو نفر را به‌طور دقيق روشن سازند.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران امروز در نشست خبری خود گفت: «دو نفر با نام خبرنگار به خانواده‌ خانم سکينه محمدی برای تهيه‌ گزارش مراجعه کرده‌اند. آنان ويزای توريستی داشته‌اند و از آن‌جا که با شبکه‌های ضدانقلاب خارجی ارتباط داشته‌اند دستگير شده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ايران افزود: «برخی منابع گفته‌اند آنان آلمانی هستند. آن جريان ضدانقلابی که تدارک ديده است تا اين دو نفر به منزل خانم محمدی مراجعه کنند در آلمان است.»

روز گذشته کميته بين‌المللی عليه اعدام و کميته بين‌المللی عليه سنگسار، خبر دادند ساعت ۱۹ يکشنبه ۱۸ مهرماه هنگامی که دو خبرنگار آلمانی برای گفت‌وگو با سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی آشتيانی و جاويد هوتن‌کيان، وکيل خانم آشتيانی به دفتر هوتن‌کيان رفته بودند٬ مأموران وزارت اطلاعات به دفتر کار اين وکيل ريخته و هر چهار نفر حاضر در محل را دستگير و با خود بردند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران و دادستان کل این کشور نيز روز گذشته در نشست مطبوعاتی خود خبر بازداشت دو غير ايرانی را تأييد کرد و گفت: «این افراد به هیچ وجه خبرنگار نیستند و یا حداقل كارت خبرنگاری ندارند. آن‌ها در واقع به عنوان توریست به ایران آمده‌اند.»

سجاد و سعيده قادرزاده، دو فرزند سکينه محمدی آشتيانی، چندی پيش در گفت‌وگو با آژانس خبری ايتاليايی «آکی» برای نجات جان مادرشان از دولت ايتاليا درخواست کمک کرده و از آن کشور درخواست پناهندگی کرده بودند.

سکينه محمدی آشتيانی، ۴۳ ساله، چهار سال پيش محکوم به ۹۹ ضربه شلاق به دليل زنا شده بود اما پس از قتل شوهرش، دادگاه ديگری او را به سنگسار محکوم کرد و از آن زمان در زندان تبريز زندانی است.

Share/Save/Bookmark