رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ مهر ۱۳۸۹

برگزاری دادگاه جنجالی ويلدرز در هلند

خيرت ويلدرز، رهبر دست راستی‌های تندرو هلند به اتهام «تنفر عليه اسلام» در دادگاه سياسی اين کشور شرکت کرد. وی گفت در دادگاه از «حق سکوت» خود دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خيرت ويلدرز، رهبر راست‌گرای حزب «آزادی» اين کشور امروز دوشنبه در دادگاه سياسی حاضر شد.


خيرت ويلدرز در دادگاه

وی با تلاش گروهی از روشنفکران هلند و با شکايت جمعی از مردم به خاطر اقدام به تفرقه‌افکنی ميان شهروندان، توهين به دين اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان دادگاهی شد.

ويلدرز قرآن را با کتاب «نبرد من» نوشته‌ آدولف هيتلر مقايسه کرده و خواهان ممنوع شدن چاپ اين کتاب در هلند شده بود.

وی در دادگاه گفت نظرات خود را تنها بر اساس «حقيقت» بيان کرده است.

ويلدرز: اسلام معرف يک خطر جدی برای جوامع دمکراتيک است

در برابر ساختمان دادگاه که در آمستردام برگزار می شود گروهی به پشتيبانی از وی و در دفاع از «آزادی بيان» حضور يافته بودند.

کيفرخواست دادگاه، اين سياستمدار هلندی را متهم به «تنفر عليه اسلام، تنفر عليه نژادها، مراکشی‌ها و خارجی‌های غير غربی» کرده است.

اين رهبر دست راستی، به‌ويژه به خاطر مقايسه قرآن با کتاب هيتلر در يک مصاحبه و فيلم «فتنه» او که عليه اسلام ساخته شده است، محاکمه می‌شود.

ويلدرز در اين‌باره گفت: «من هر چيزی را که می‌بايست گفتم و کلمه‌ای را پس نمی‌گيرم؛ اما اين بدان معنا نيست که آن‌چه که به من نسبت داده شده گفته‌ام.»

با اين سخنان او در طی دادگاه سکوت خواهد کرد تا وکيل مدافع‌اش به دفاع از وی بپردازد.

وکيل ويلدرز خواهان ارائه نظر کارشناسان اسلام در دادگاه شد تا ثابت کنند «هشدارهای وی درباره خطر اسلام برای جوامع دمکراتيک» درست است.

در صورت اثبات اتهام‌های خيرت ويلدرز، اين سياستمدار ۴۷ ساله به حداکثر ۱۶ ماه زندان و پرداخت ده هزار يورو محکوم خواهد شد.

پيش از اين در ۲۰ ژانويه گذشته ويلدرز تمام اتهامات عليه خود را رد کرده و گفته بود به اين نظر رسيده است که «اسلام معرف يک خطر جدی برای جوامع دمکراتيک است.»

خيرت ويلدرز در صفحه تويتر خود نوشته است که اين دادگاه، «دادگاه يک و نيم ميليون نفر ديگر هم هست»؛ اشاره وی به ميزان رأی حزب «آزادی» در انتخابات پارلمانی هلند است که در ماه ژوئن گذشته برگزار شد و در آن اين حزب با افزايش آراء خود به حزب سوم اين کشور تبديل گرديد.

در پايان هفته گذشته کابينه‌ جديد هلند پس از نزديک به سه ماه مذاکره ميان احزاب برنده و بازنده انتخابات، سرانجام از ائتلاف دو حزب ليبرال و دموکرات مسيحی با همکاری همه‌جانبه‌ حزب «آزادی» شکل گرفت.

حکم دادگاه خيرت ويلدرز روز چهارم نوامبر اعلام خواهد شد و در صورت اثبات اتهامات، وی کرسی خود در پارلمان هلند را نيز از دست خواهد داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اتهام او «تنفر عليه اسلام» نیست، نفرت‌پراکنی و برانگیختن به نژادپرستی است.

-- بدون نام ، Oct 5, 2010 در ساعت 11:20 AM