رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ مهر ۱۳۸۹

«تحريم مقام‌های ايرانی بازيگوشی است»

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران اقدام دولت آمريکا مبنی بر تحريم هشت مقام ايرانی را «بی‌معنا» و «سبک» خواند. محمدنجار، وزير کشور و سردار رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی نيز در اين‌باره واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، علی لاريجانی که در مجلس ايران سخن می‌گفت اقدام اخير دولت آمريکا در مورد عدم صدور ويزا و بلوکه کردن دارايی‌های هشت مقام سياسی، نظامی و امنيتی ايران را «بازی کودکانه در صحنه بين‌المللی» خواند.


لاريجانی گفت: «متأسفانه کشورهايی که داعيه مديريت جهانی را دارند علاقمند به بازیگوشی هستند و به چنين اعمالی سرخوش هستند و اين‌قدر بی‌ضابطه در قلمرو حقوق بين‌المللی عمل می‌کنند.»

وی که رئيس فراکسيون اصول‌گرايان در مجلس نيز هست افزود: «اگر اسم اين اقدامات را مديريت جهانی می‌گذاريد و بازی با هيچ برای شما ابتهاج‌آور است، پيشنهاد می‌کنيم دارايی همه مسئولان ايرانی را بلوکه کنيد، که شايد تشفی خاطر شود.»

محمدنجار تحريم آمريکا را نشانه تناقض شديد در برخورد با حقوق بشر دانست و سردار رادان آن را «لطيفه»ای بيش نخواند

آمريکا چهار روز پيش هشت تن از مقام‌های دولتی ايران را به دليل «نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات مردم ايران در وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری در اين کشور»، در فهرست تحريم‌های خود قرار داد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری اين کشور طی فرمانی تمامی روابط اين هشت نفر با مؤسسات آمريکايی را ممنوع کرد و گفت که افراد تحريم شده، مشمول محدوديت‌های مسافرتی و انسداد دارايی‌ها می‌شوند.

از سوی ديگر مصطفی محمدنجار، وزير کشور ايران که در فهرست تحريم‌شدگان قرار دارد، اين تحريم را نشان‌دهنده «تناقض رفتارها، استيصال و سردرگمی مقامات آمريکايی» دانست .

وی گفت: «دولت آمريکا در تناقض شديدی در برخورد با حقوق بشر گرفتار شده است.»

محمدنجار افزود: «دارايی‌های نداشته من برای آن‌ها و هرچه دارم نيز برای آن‌ها باشد.» وی در واکنش به ممنوع‌الورود شدن خود به خاک آمريکا نيز گفت: «ما هيچ‌گاه قصد سفر به خاک آمريکا را نداشته و نداريم.»

سردار احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی که نام‌اش در فهرست افراد تحريم‌شده قرار دارد، صبح ديروز در اظهارنظری تحريم آمريکا را «لطيفه»ای بيش نخواند و گفت: «انتظار می‌رود زمانی که اوباما خود وارد اين حوزه شد و اطلاعيه قرائت کرد به من هم اعلام می‌کرد موجودی حساب‌ام چقدر است تا پس از بسته‌شدن پيگيری کنم.»

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران؛ غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائيه؛ حيدر مصلحی، وزير اطلاعات؛ صادق محصولی، وزير رفاه؛ سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران؛ مصطفی محمد نجار، وزير کشور و جانشين فرمانده کل قوا در نيروی انتظامی؛ احمدرضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ و حسين طائب معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده نيروی مقاومت بسيج، هشت مقام ايرانی هستند که مورد تحريم قرار گرفته‌اند.

روز نهم مهرماه رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تحريم هشت مقام اين کشور از سوی آمريکا را «دخالت در امور داخلی» ايران دانست.

وی گفت: «اين اقدام آمريکا در راستای دخالت‌های ۳۰ سال گذشته اين کشور در امور داخلی ايران است و ثابت می‌کند که آمريکا از قانون‌شکنی‌ها و ناآرامی‌ها در داخل کشور حمايت کرده و باعث تهييج و تحريک اين گونه اعمال می‌شود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بی‌معنا ، سبک ، بازی کودکانه ، بازیگوشی ، ابتهاج‌آور ، استيصال ، سردرگمی ، لطيفه و ...

-- بچه لومپن ، Oct 4, 2010 در ساعت 11:00 AM

رادان زرنگ است پول را به اسم خودش که نمی گذارد.

-- اکبر ، Oct 6, 2010 در ساعت 11:00 AM