رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مهر ۱۳۸۹

دیدار سارا شورد با محمود احمدی‌نژاد

سارا شورد، کوهنورد آمریکایی که بیش از یک‌سال در ایران زندانی بود، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد.

وی که روز گذشته، جمعه به همراه مادران دو کوهنورد زندانی آمریکایی به ملاقات محمود احمدی‌نژاد رفته بود، هدف از این دیدار را درخواست آزادی دو دوست زندانی‌اش اعلام کرد.


شین باوئر و جاش فتال دو کوهنورد امریکایی هستند که در ژوئیه سال ۲۰۰۹، به همراه سارا شورد در خط مرزی ایران و عراق بازداشت شدند. این دو آمریکایی در حال حاضر به اتهام «جاسوسی» در زندان اوین تهران هستند.


مقامات ایران هفته گذشته سارا شورد را با ارائه ضمانت‌نامه بانکی مبنی بر پرداخت وثيقه مالی ۵۰۰ ميليون تومانی به خاطر آنچه که «دلایل انسان‌دوستانه» عنوان شد، آزاد کردند.

این زن آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران، دیدارش با رئیس جمهوری ایران را «انسانی و شخصی» دانست و گفت که در دوران بازداشتش بارها در خواست کرده بود که با آقای احمدی‌نژاد برای حل کردن «سوءتفاهماتی» که منجر به بازداشت‌شان شده بود، ملاقات کند.

مقامات و رسانه‌های رسمی ایران تا کنون جزئیات این دیدار را منتشر نکرده‌اند.

سارا شورد با بیان اینکه به تلاش‌های خود برای آزادی شین باوئر و جاش فتال ادامه خواهد داد، ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری ایران از «نفوذ» خود برای آزادی دو کوهنورد آمریکایی استفاده کند.

خبر آزادی این زن آمریکایی ابتدا از سوی برخی مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام شده بود، اما دادستان تهران با تعویق زمان آزادی وی، گفت که «برای آزادی افراد دستگاه قضایی باید تصمیم‌گیری کند.»

سارا شورد ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری ایران از «نفوذ» خود برای آزادی دو کوهنورد آمریکایی استفاده کند

محمود احمدی‌نژاد در نشستی خبری نیویورک به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «من با مشکلی با سارا شورد ندارم ما با بسیاری از مردم آمریکا ملاقات می‌کنیم و در این سفر با صدها نفر ملاقات کردم.»

وی همچنین در گفت‌وگوی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا، خواستار آزادی هشت ایرانی زندانی در آمریکا در قبال آزادی سارا شورد شده بود. این درخواست با پاسخ منفی مقامات آمریکایی مواجه شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سارا شورد آزاد شد