رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ مهر ۱۳۸۹

آمادگی اسرائيل برای تمديد توقف شهرک‌سازی

يک مقام بلندپايه اسرائيل روز جمعه خبر داد که دولت اين کشور حاضر است به‌منظور پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه، مهلت قانونی توقف شهرک‌سازی‌های اين کشور در کرانه غربی رود اردن را تمديد کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد اين مقام اسرائيلی که نخواست نام‌اش فاش شود به اين خبرگزاری گفت: «اسرائيل حاضر است برای دستيابی به يک توافق دو طرفه زمان توقف شهرک‌سازی‌های اين کشور در کرانه غربی رود اردن را تمديد کند، اما اين توقف کامل نخواهد بود.»


وی افزود: «بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل تمامی تلاش خود را به‌خرج خواهد داد که تا قبل از اتمام مهلت قانونی لغو شهرک‌سازی‌ها در تاريخ ۲۶ سپتامبر، به چنين توافقی دست يابد.»

اين مقام بلندپايه اسرائيلی تأکيد کرد: «ايالات متحده در راه رسيدن به چنين توافقی شديدأ تلاش می‌کند.»

اين مقام اسرائيلی گفت توقف شهرک‌سازی‌ها کامل نخواهد بود

وی در اين رابطه اضافه کرد: «به همين خاطر نتانياهو از اسحاق مولچو، مذاکره‌کننده ارشد اسرائيل، خواست تا بيشتر در آمريکا بماند. آقای مولچو برای رسيدن به يک توافق در آن‌جا مانده است.»

اين مقام گفت که در روزهای اخير بنيامين نتانياهو در رابطه با موضوع پايان زمان توقف شهرک‌سازی با هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و جرج پاپاندرئو، نخست وزير يونان ديدار و گفت‌وگو کرده است.

مهلت قانونی توقف شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن ۱۰ ماه بود که در ۲۵ نوامبر ۲۰۰۹ تصويب گرديد و يکشنبه ۲۶ سپتامبر پايان خواهد يافت. اين قرارداد به بخشی مربوط می‌شود که نزديک به ۳۰۰ هزار نفر از مهاجران اسرائيلی در آن زندگی می‌کنند و شامل هزاران پروژه در حال ساخت ساختمان‌های عمومی همچون مدارس و کنيسه‌ها می‌شود.

روز گذشته باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در سخنان خود در شصت و پنجمين نشست سازمان ملل متحد، جامعه جهانی را فراخواند تا برای دستيابی به توافق صلح در مذاکرات خاورميانه در يک سال آينده متحد شوند.

اوباما تأکيد کرد بدون يک توافق «باز هم خون ريخته خواهد شد.» و «اين سرزمين مقدس، نماد تفاوت‌های ما باقی خواهد ماند و نه جامعه انسانی ما.»

رئيس جمهور آمريکا از اسرائيل خواست توقف شهرک‌سازی‌های خود در کرانه غربی رود اردن را تمديد کند و فلسطين را به شرکت فعال در مذاکرات صلح ترغيب کرد.

پيش از اين محمود عباس رئيس دولت فلسطين اعلام کرده بود که اگر اسرائيل به شهرک‌سازی‌های خود در پايان مهلت يادشده ادامه دهد مذاکرات صلح خاورميانه را ترک خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark