رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ شهریور ۱۳۸۹

مراسم «قرآن‌سوزان» برگزار نمی‌شود

پس از چند روز ترديد سرانجام تری جونز، کشيشی که اعلام کرده بود در روز ۱۱ سپتامبر مراسم «قرآن‌سوزان» راه خواهد انداخت؛ از تصميم خود منصرف شد.

به گزارش رويترز، تری جونز روز جمعه در شبکه تلويزيونی ای‌بی‌سی گفت که از اين طرح جنجالی خود که بحث‌ها و واکنش‌های بسياری را به همراه داشت دست می‌کشد.


تظاهرات اعتراضی در افغانستان عليه «قرآن‌سوزان»

روز پنجشنبه وی اعلام کرد که به او قول داد‌ه‌اند از ساخت مسجدی در نيويورک و در نزديکی محل دو برج تجارت جهانی که در حملات تروريستی سال ۲۰۰۱ فروريختند، صرف نظر خواهند کرد.

اما تنها پس از گذشت چند ساعت از توافقی که مسئولان طرح ساخت مسجد با وی داشتند، جونز بار ديگر اعلام کرد که بر سر تصميم خود ايستاده است. وی گفت: «ما مجبور هستيم بار ديگر بر تصميم خود بمانيم.»

در نمازهای عيد فطر در برخی کشورهای مسلمان اعتراضات عليه فراخوان «قرآن‌سوزان» برگزار شد

تری جونز که صحبت‌های او به شکل مستقيم از شبکه‌های خبری آمريکا پخش می‌شد گفت که با محمد مُصری، پيش‌نماز مسلمانان از اورلندو و فيصل عبدالرئوف، امام جمعه نيويورک و از پيش‌برندگان طرح ساخت مسجد در اين شهر، به توافق رسيده و قرار است روز شنبه نيز در ملاقاتی با آن‌ها در اين‌باره به بحث و گفت‌وگو بنشيند.

اعلام «قرآن‌سوزان» از سوی اين کشيش آمريکايی از سه روز پيش با واکنش‌های جهانی روبه‌رو گرديد.

باراک اوباما روز گذشته فراخوان تری جونز را «کاملأ بر خلاف ارزش‌های آمريکايی» دانست و گفت: «اين کشور بر اساس مليت‌های آزاد و رواداری مذهبی بنا نهاده شده است.»

پنتاگون اعلام کرد رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا به منظور قانع ساختن جونز برای صرف نظر کردن از اين اقدام با وی صحبت کرده است.


فراخوان «قرآن‌سوزان» گروه کثيری از مسلمانان جهان را نيز خشمگين کرد. برخی از کشورهای مسلمان به مقامات آمريکا نسبت به عواقب اين عمل هشدار دادند.

روز گذشته دولت آمريکا از تدابير امنيتی برای حفظ جان شهروندان خود در جهان و به‌ويژه در کشورهايی که احتمال تظاهرات ضد آمريکايی در آن‌ها می‌رود؛ خبر داد.

امروز در نمازهای عيد فطر در برخی کشورهای مسلمان اعتراضاتی عليه فراخوان «قرآن‌سوزان» صورت گرفت.

در جريان اعتراضات افغانستان، با تيراندازی پليس سه نفر مجروح شدند. در شهرهای نيمروز، قندوز و بلخ اين کشور نيز تظاهرات اعتراضی برگزار شد.

حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان در سخنرانی عيد فطر، برنامه «قرآن‌سوزان» را «تحقير ملت افغانستان» دانست.

در پاکستان، مسلمانان پرچم آمريکا را آتش زدند و سوسيلو بامبانگ يادهويونو، رئيس جمهوری اندونزی در تلويزيون اين کشور، برنامه «قرآن‌سوزان» را محکوم کرد و آن را تهديدی برای صلح جهانی خواند.

بنياد ملک فهد در عربستان که وظيفه حفظ و نشر قرآن را به عهده دارد از اين اقدام تری جونز به عنوان «جنايت فجيع» ياد کرده است.

نوری المالکی، رئيس دولت عراق نيز در ملاقات با جيمز جفری، سفير آمريکا و ليود آستين، فرمانده نيروهای آمريکا در عراق از دولت اين کشور خواست تا از اين حرکت جلوگيری کند.

در ايران نيز امام جمعه‌های شهرهای مختلف ايران در نماز عيد فطر عليه اين اقدام کشيش آمريکايی سخن گفتند.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اين اقدام را «حرکتی تحریک‌آمیز، شیطانی و تحت تاثیر القائات صهیونیسم» عنوان کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این کار این اقا یک زنگ خطر برای مسلمانان افراطی بود تا بدانند مسیحی ها و دیگر ادیان هم می توانند کارهای افراطی بکنند و به جهانیان نشان بدهند کتاب سوزاندن هیچ کاری ندارد شاید با هو شدار این کشیش امریکایی افراطیون مسلمانی که دست به چنن کارهایی میزنند به سر عقل بیایند و حرمت ازادی ادیان را حفظ کنند

-- farhad ، Sep 11, 2010 در ساعت 03:50 PM

میگن هر بار شعبون یه بار رمضون.
اینهمه مسلمونا کتاب سوزوندن یه آب خنکم روش خب حالا بذارین بنینن این مومنین که چه مزه میده.

-- بدون نام ، Sep 12, 2010 در ساعت 03:50 PM