رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ شهریور ۱۳۸۹

۵۴ روز اعتصاب غذای سرخ‌پوستان شيلی

سباستيان پينرا، رئيس جمهوری شيلی از زندانيان سرخ‌پوست اين کشور خواست که به اعتصاب غذای خود که از ۵۴ روز پيش آغاز شده، پايان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۳۴ نفر از بازداشت شدگان سرخ‌پوست قوم ماپوچه که در زندان‌های جنوب شيلی دست به اعتصاب غذا زده‌اند در وضعيت بد جسمانی به سر می‌برند. آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ کيلو لاغر شده‌اند و سه تن از آنان به بيمارستان منتقل گرديده‌اند.


اين اقدام سرخ‌پوستان زندانی به منظور بازبينی قانونی صورت گرفته که در زمان حکومت آگوستو پينوشه در سال‌های ۱۹۹۰ – ۱۹۷۳ تصويب شد و طبق آن قوم ماپوچه به اتهاماتی چون آتش زدن الوار، به عنوان تروريست شناخته شدند.

اعتصاب ‌کنندگان خواهان لغو محکوميشان به عنوان «تروريست» شده‌اند.

اين اقدام سرخ‌پوستان زندانی به منظور بازبينی قانون ضد تروريسم دوران حکومت پينوشه صورت گرفته است

پينرا، رئيس جمهوری شيلی در اين باره گفت: «من همه کسانی را که نگران سلامت اعتصاب‌ کنندگان هستند فرامی‌خوانم تا به ما کمک کنند که اين اعتصاب پايان يابد.»

دولت شيلی نيز اعلام کرده است که هفته آينده دو ماده به قانون «ضد تروريسم» اضافه خواهد کرد تا اين قانون اصلاح شود.

قانون کنونی جرايم سنگينی را برای عاملان جناياتی که تروريستی خوانده می‌شوند در نظر گرفته است. اين افراد طبق اين قانون می‌بايست در دادگاه‌های نظامی محاکمه شوند.

قوم ماپوچه يا «مردم زمين»، از سال‌ها پيش با دولت‌ها و کشاورزان شيلی برای به دست آوردن زمين‌هايی که از قرن نوزدهم از دست داده‌اند، مبارزه می‌کند. اين مبارزات در سال‌های گذشته اشکال خشونت‌آميزی به خود گرفته است.

شيلی دارای ۶۹۲ هزار بومی سرخ‌پوست است که بر اساس آمار‌های سال ۲۰۰۲، ۴.۶ کل جمعيت کشور را تشکيل می‌دهند. ۸۷ درصد جمعيت سرخ‌پوستان نيز متعلق به ماپوچه‌ها است.

Share/Save/Bookmark